Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Inte någon tvekan om att holländskt också är bra, framförallt de där äldre hingstarna som du radade upp Rodde men...
varför har hollandsfreak sådant komplex när holländarna ändå är bra? Kan det bero på att storebror tyskland är så mycket mera överlägset eller har lärt sig att kombinera sitt blod bättre eller kanske är det bara för att de har bättre träningssystem och mera begåvade ryttare, det måste det vara, för ponnyerna är ju inte bättre, eller??? :rofl: :rofl: :rofl:

EM Dressyr Resultat sedan 1988:
Candy Man 2:a 1988, Drei-B-Valerina 2:a 1989, Derano Gold, Dressman, Little Dream 1 1994. Golden Dancer 1 1996. Konrad 1 1997, Edwin, Cash and Go 1:a 1998. Kondrad, Golden Dancer 1:a 1999. Dornik B, Diddi Keeps Cook, Keep Cool, Konrad 1:a 2000. Diddi Keeps Cool, Keep Cool, Dornik B 1:a 2001. Dressman, Dornik B, Konrad, Diddi Keep Cool 1:a 2002. Dressman, Konrad, Dulcia 1:a 2003. Dressman, Dulcia, Deinhard B 1:a 2004. Deinhard B mfl. 1:a 2005. Power and Paint tävlande för Holland har legat bland de högst bedömda de senaste fem åren eller något. Behöver det tilläggas att tyskarna har med i princip eget material men med inslag av både holländskt och engelskt blod där även halvblod ingått vunnit eller varit två sedan 1986? Överlägsna, tja kanske? :o

Hoppning EM
(uslare reslultat för tyskland än dressyrens överlägsna) Linaro 5:a 1994. Linaro, Simply the Best 3:a 1996. Aron N, Nahib 2:a 1997. Ganove 7:a 1998. Candy Boy 7:a 1999. Mentos mfl.

Fälttävlan EM
Calypso 1:a 1988. Salamneca, Calypso 1:a 1989. Nelusko, Monique 3:a 1996. Vilano 1:a 1998. Nelusko, Vilano 1:a 2000. Nelusko 1:a 2002. Vilano 2:a 2003. 1:a Vilano.

Ursäkta om minnet sviker något, kan vara något årtal som är fel.
Hälsningar
Petra :angel:

Power and paint är holländsk likaså är Power Boy, Valentino(Valentino är Brittisk men tog vägen via Holland hans namn i England o Holland Oakley Bubbling Bobberty) etc, Tyskarna köper in sitt material från Holland!

En av Tysklands vinstrikaste hopponnyer heter Boomer Holländsk NWR hingst, han är far till Elit hingsten De Merels Demis, tyvärr död nu.
Titta på statestiken på Power Boys sida där har leuns Velds Elegants avkommor likastora vinst summor som Top Nordpol, och Elegant har inte ens stått i Tyskland som hingst!
NWR aveln är så mycket mycket mindre än den Tyska aveln, så det är som att jämnföra Sverige med USA när det är friidrotts WM

Rodde skrev:
Power and paint är holländsk likaså är Power Boy, Valentino(Valentino är Brittisk men tog vägen via Holland hans namn i England o Holland Oakley Bubbling Bobberty) etc, Tyskarna köper in sitt material från Holland!

Power Boy(Ponny Power Darling Boy, är född i Nederland welsh ridponny--visad som hingst--dög inte till för welsh ridponnyavel.

Köptes av Hans Georg Bönniger, visades i Tyskland (Rheinland/westahlen blev premierad--gick bruksprov och användes i Tysk avel.
Därefter visad för Svensk ridponnyavel och godkänd.

Hans Son Power and Paint -93, var sista årgången som avlades i Tyskland. Modern heter Golden Dream född på bönnigerstuteriet, och är efter Dancer u. Golden Charm ue Valentino,(helsyskon med Dancer Gold/Golden Dancer/Dancer Boy)
premierad i Rheinland--bruksprov MS Handorf rang 1/39
uppfödaren heter Willems Winfred. Rheinland(en av de två ägarna till FS stuteriet--P&P föddes innan prefixet började användas)
Tävlas just nu av Holländsk ryttare med ägs av en Tysk.
http://www.sportpony.de/html/zuchtstuten/pferde/golden_dream.html

(Rodde-- titta igenom dina pass därhemma, så kommer du att upptäcka att du har ett sto med samma uppfödare, även detta sto föddes innan prefixet började användas)

Valentino (Oakly Bubbling Bobbety). född i England, inköpt av Hans Georg Bönniger och visad i Rheinland Premierad--bruksprov och avel.
I Tysk avel har han över tjugo godkända söner och ett otal stambokförda döttrar, varav minst 20 med en StPr.

Såldes på sin ålders höst till Holland, där han visades för welshridponnyavel och bled godkänd,
I Holland har han två godkända söner, tre döttrar med ster--fyra döttrar med keur och en dotter med pref, (avkomme pref). Detta sto som är avkommebedömd med pref är Veronas Bogis mor.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

peråke skrev:
Power Boy(Ponny Power Darling Boy, är född i Nederland welsh ridponny--visad som hingst--dög inte till för welsh ridponnyavel.

Valentino (Oakly Bubbling Bobbety). född i England, inköpt av Hans Georg Bönniger och visad i Rheinland Premierad--bruksprov och avel.
I Tysk avel har han över tjugo godkända söner och ett otal stambokförda döttrar, varav minst 20 med en StPr.

Såldes på sin ålders höst till Holland, där han visades för welshridponnyavel och bled godkänd,
I Holland har han två godkända söner, tre döttrar med ster--fyra döttrar med keur och en dotter med pref, (avkomme pref). Detta sto som är avkommebedömd med pref är Veronas Bogis mor.

peråke

En liten korrigering! :cool: Power Boy i Holland med namnet Pony Power Daring Boy är godkänd för Ridponnyavel i HOLLAND, TYSKLAND OCH SVERIGE. Han vann i Holland som treåring och kom med på vandringspokalen för welsh K (NWR ponnyer). Han användes i avel ett år därefter åkte han till Tyskland.
Vad man kanske skulle säga är att tyskarna köpte sitt material från både England och även från Holland som i ofta i sin tur köpte det från England! Alltså har Ann Hedlund helt rätt (än en gång) när hon säger/skriver att England är Ridponnyns ursprungsland!
Så varför har alla hollandsfreak sådan komplex? :angel:
Petra :rofl:

petrahorselover skrev:
En liten korrigering! :cool: Power Boy i Holland med namnet Pony Power Daring Boy är godkänd för Ridponnyavel i HOLLAND, TYSKLAND OCH SVERIGE. Han vann i Holland som treåring och kom med på vandringspokalen för welsh K (NWR ponnyer). Han användes i avel ett år därefter åkte han till Tyskland.
:rofl:

En liten korrigering som i och för sig inte har någon praktisk betydelse--P.B är inte stambokshingst i NWR[/B

Vilken anledningen är som gjorde att han inte stambokfördes vet jag inte ???

Han har deltagit i vissa moment men stambokfördes INTE.

Hans namn är inristat på pokalen som FYRAÅRINGARNA genomför som en DEL av vägen till godkännande. (ridprov vid hingstpremiering)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid sagt att England är ursprungsland för Ridponnyn och den Holländska NWR ponnyn är en ren produkt av det, jag avlar nu NWR helst men har även tyska stammar samt ett rent Brittiskt sto!
Ingen komplex här inte...;)

Rodde skrev:
Jag har alltid sagt att England är ursprungsland för Ridponnyn och den Holländska NWR ponnyn är en ren produkt av det, jag avlar nu NWR helst men har även tyska stammar samt ett rent Brittiskt sto!
Ingen komplex här inte...;)

Är det viktigt att hålla fram från exakt vilket land ponnyerna kommer från? Är det inte viktigare med stammar och vad de har presterat?
Petra :angel:

Jo jag tror att man inom ridponnyaveln ska hitta sin nisch, jag satt på bruksproven i Holland och då sa det klick, hemma hade jag flera "tyska" ridponnyer men i mina ögon bleknade dom, inte helt men lite.... Men jag kan säga att jag ridmässigt har en ponnyhingst som slår det mesta, han kan det mesta och har ännu inte fyllt 4!
Jag tycker att man ska avla fram ponnyer som är födda i sverige och kan slå nock på alla ute i Europa, så alla tittar på oss! Mina ponnyer är mestadels importer men deras avkommor blir svenska och jag hoppas att dom och andra ska visa vart skåpet ska stå! Mina blir en Brittisk, Nwr, tyska blandning!

Jo men jag tycker att det är tråkigt att man kallar NWR/Holländskt för utställningsponnyer, jag har en NWR hingst som har gångarter som man tappar hakan + ridbarhet annars är det stammar som betyder mest och vad dom historiskt har gett inte var dom är födda!

Rodde skrev:
Jo men jag tycker att det är tråkigt att man kallar NWR/Holländskt för utställningsponnyer, jag har en NWR hingst som har gångarter som man tappar hakan + ridbarhet annars är det stammar som betyder mest och vad dom historiskt har gett inte var dom är födda!

:bow: . Oki doki då kanske ni som sitter med i asrp kan jobba för aveln i stället för att tjafsa om vilket land som har bästa ponnyerna eller något så korkat som "glöm din import - vi har avel för sport" :mad: . O M man nu i asrp vill ha fram tävlingsponnyer, varför skall det då vara så sablars stängt? Varför är ex. hingstar som poetic justice inte godkänd? Varför har ni i asrp inte gjort något avelsprogram för att just få fram hopponnyer? PerÅke, Rodde, Ponnybreeder, Marna, Poloplayer mfl ni som sitter inne i högsta toppen kanske kan upplysa mig om det.
Gott nytt år
Denna stängda attityd leder ju bara till att öka hoppbuskavln! :devil:

Jag skulle inte heller ha valt juno rory om jag ville ha något mer ädelt, då jag tycker att han är ganska klumpig och kompakt, och eftersom stoet är tungt så är det nog inte den bästa kompination..

Lancet skrev:
Jag skulle inte heller ha valt juno rory om jag ville ha något mer ädelt, då jag tycker att han är ganska klumpig och kompakt, och eftersom stoet är tungt så är det nog inte den bästa kompination..

Tja han har ju grovnat på de sista åren men det beror nog mer på fett än på grovhet. :smirk:

Det är ju bara att kolla på bilderna jag lagt in på just honom.

Fast det var ju intressant att du skriver kompakt när andra här skriver att han är lång :crazy:

Juno har dessutom fullblodlinjen av connemara och premieringsnämnden tyckte att både Juno och Rolls Royce var för lätta connemaror. Och ingen av dem ger speciellt grova avkommor

35806575754.jpg

Senast ändrad:

oj är det han? nu ser han ju ut som ett stort fläskberg..:smirk: Tycker att han är fin o så, men har alltid tyckt att varit så klumpig,,kanske har fel, då är inte så insatt i avlen men tycker att det är väldigt roligt att läsa om då jag gillar att kolla härstammningar o så..

men gan ge förslag på den danska hingsten Coelenhage's Purioso som är halvbror till min egen hemma i stallet, väldigt trevliga hästar! :D

Coelenhage's purioso har en son här i Sverige vid namn jarno Rp 145, jag har ett avelssto med samma pappa som Purioso. Mycket trevlig hingst! C Purioso kommer från NWR Holland!

ponybreeder skrev:
Nej, i detta fall har Per Åke rätt, det är stor skillnad mellan en ridponny o en korsningsponny! Men en Korsningsponny kan bli en ridponny efter några generationer och med rätt hingstar! I Sverige har man strulat och gjort fel vid registreringar så nu finns det endast unga ridponnyer, de äldre vi kan läsa om är korsningsponnyer ofta efter renrashingstar och ibland av fel raser.
Hingstar som Lotus, Vermonth Verdi o Valdo, skulle aldrig få kallas ridponnyer i andra länder och definitivt inte vara godkända hingstar, utan dom skulle förmodligen gå som Partbreed!

Dessa hingstar skulle lika gärna kunna vara Tyska ridponnyer. Har du spanat in de två godkända tyska ridponnyhingstarna på danska Stutteri Firfod? Om man sedan tittar på förärvningen så verkar ju ändå Vermonth ha nedärvt sig synnerligen väl. Han ger ju både bra gångarter och vackra ponnyer.
Om man skall avla ridponnyer för prestation får man nog sluta upp med att vara så rasfixerad och i stället titta på dom bra individerna som i många fall bevisligen även har lämnat bra.

pezon skrev:
Dessa hingstar skulle lika gärna kunna vara Tyska ridponnyer. Har du spanat in de två godkända tyska ridponnyhingstarna på danska Stutteri Firfod? Om man sedan tittar på förärvningen så verkar ju ändå Vermonth ha nedärvt sig synnerligen väl. Han ger ju både bra gångarter och vackra ponnyer.
Om man skall avla ridponnyer för prestation får man nog sluta upp med att vara så rasfixerad och i stället titta på dom bra individerna som i många fall bevisligen även har lämnat bra.

Håller helt med dig! Tycker att ridponnyavel skall vara helt prestationavel o inte en så rasistiskt som det är nu. o som jag tidigare skrevi någon tråd så ger den slutenheten bara en ökad buskavel. fast just det verar att vara lite för svårt för aspr att fatta.
Petra

Lancet skrev:
men gan ge förslag på den danska hingsten Coelenhage's Purioso som är halvbror till min egen hemma i stallet, väldigt trevliga hästar! :D

Har hittat en annan hingst hos hon som har verona' s bo-gi. Den heter Ooymans Unique o är efter Colenhage's Purioso - Oakley Bubbling On - Valentino (Power Boys helbror med den härliga hingsten Downland Folklore i!!! :banana:
Är det någon som vet vad det är för en hingst, godkänd i holland eller skall den visas i sverige eller är den kanske kastrerad?

Det finns gott om hingstar i sverrige med Downland Folklore i en av de största i Europeisk ridponnyaveln och mycket använd i Holland

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18