Vad tycker ni om denna ?

Sv: Vad tycker ni om denna ?

Borde inte skriva något nu (lite för mycket vin för att hjärnan ska vara på topp....)
Stammen på den första hingsten såg vid en snabb blick ut att inte kunna bli bättre! Har dock inte kollat på den med något längre öga...
Nu har du ju bestämt dig för Nivaeu men jag tänkte komma med min åsikt om Balougraph ändå. Jag har haft honom som kanditat till båda mina ston som jag vill förbättra frambenen på. Detta var inget som jag tänkte på var negativt på honom under bruks. Nu blev det inte mer än kandidat så jag har inte kollat in honom så mycket det senaste.
Men men..... Lycka till i morgon och hoppas äggen är kvar!

Jag kan inte heller säga att jag lade märke till det på bruks (såg bara en av hans hoppningar) men såg det väldigt tydligt på löshoppningsvideon som finns på Flyinge, kom sedan på och gick in och kollade på Krister Lindhs bilder från bruks och vist är det så även där han viker in benen men vinklar inte upp bog och knä som jag önskar. Har en och har haft en till som hoppar så och vist gick de stora klasser ändå men de får jobba bra mkt mer iom att de måste upp högre över hinderna för att få plats med framtassarna så sedan dess så tittar jag ganska mkt på den detaljen, möjligt är att det blir bättre med mer rutin men det jag ser nu gillar jag inte iom att jag vet att det inte är alla som ändrar detta med åren därför vill jag se att de gör det naturligt redan som unga.

Jaha, då gjorde du i allafall som jag (och flera) sa i den andra tråden. Tog en hingst som stod nära, med passande exteriör och som antagligen är attraktiv på marknaden så att fölet är säljbart:angel::D.

Lycka till!

Spännande val!!! Stammässigt är han ju jätteintressant!!! Hade valt honom om ej mitt sto var E. Voltaire tror jag...

Det som skall bli mest spännande med Niveau är att se vad han ger för typer. Fronten speciellt. Självklart mkt spännande att se galloppen o hoppningen oxå. Om han ej ger lågställda avkommor är han ju ännu mer intressant. Kan tänka mig honom på mitt nya sto om 2 el 3 år när jag sett några avkommor. Ni som fått Niveauavkommor: Rapportera gärna typen. ;)

Jaha, då gjorde du i allafall som jag (och flera) sa i den andra tråden. Tog en hingst som stod nära, med passande exteriör och som antagligen är attraktiv på marknaden så att fölet är säljbart:angel::D.

Lycka till!

NJA jag ser det nog väldigt tvärtom, vist att hingsten står nära det stämmer, de andra två är ju dock det jag jämkat mest på från mina ursprungliga val.

Exteriört är han ju tyvärr inte i närheten av de krav jag ställde upp (och som stoet uppnår) och tex Stakkato blod i kombination med hennes Cantus - Wahnfried - Lord blod hade helt klart varit hetare på marknaden i den målgrupp vi avlar för om vi mot förmodan skall sälja fölet innan den gått championaten och visat vad den går för.

Jag tror att det kan bli toppen !

Jag är oerhört förtjust i Emilion blodet och skulle mycket väl kunnat tänka mig Niveau eller ännu hellre Empire till mitt sto !!

Exteriört är ju Niveau ändå rätt mycket trevligare än Saint Amour (tycker jag!)

Nu har jag väl inte stirrat mig blind på Saint Amours exteriör utan även tittat på hur hans helsyskon ser ut, han avviker ju ganska mkt från dem men borde förhoppningsvis bära på samma arvsmassa som dem, de fölen som är födda i tyskland såg ju inte så illa ut exteriört utan klart mer lik övriga syskon. Så har en känsla av att han kan vara en luring om man stirrar sig blind bara på hans egna exteriör.
Men de två bitar som jag gillar bättre hos honom är att han är lätt och har en bättre front och är inte så lång i ryggen.

Det är just grovleken och att han ser framtung ut och det i kombination med en lång rygg som jag är rädd för att få från Niveau, en lång rygg förstärker ju känslan av framtunghet på en lågställd häst. Nu håller jag ju alla tummar på att stoet som ju kommer ur två stostammar som är extremt starka på att prägla utseendet på avkommerna också har detta anlag och kan svara för största biten av exteriören.
Så vi plockar rätt godbitar från hingsten, sist funkade ju beställningen perfekt i vad vilken individ skulle ge, så vi får hoppas att vi har samma tur denna gång.

Det som var kul idag var när jag lämnade ner henne till seminering redan imorse då jag har problem med hjälp med lastningen under dagen och hon släpptes ut med en hel hög andra ston, då såg man verkligen hur ädel och långbent hon är jämfört med halvblod av mer vanlig modell, hon sticker ju inte ut lika mkt bland stona här hemma iom att alla är mer av modern modell. Så vi får hoppas att hon präglar avkomman med de bitarna så skall det nog bli bra.

Liknande trådar

Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18