Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Personligen tycker jag det är onödigt att hoppa på enskilda hingstar när man inte har hela sammanhanget, en hingst är inte bättre än det den ger.
Jag säger som M Winberg, vi möts på tävlingsbanan där får vi se vem som satsade rätt!

Klåparstationen i forna Östtyskland erbjuder stoägarna följande hingstar

Art´s Dancer Boy far till 6 bundesschampionatsvinnare bl a Dulcia och Art´s Deilahro båda flerfaldiga bundesschampionatsdeltagare
Art´s Deilo - nygodkänd och Art´s Deilahros ende avkomma
Notre d´Amour - tvåfaldig bundesschampionatsdeltagare, kvalificerad för deltagande i både hoppning och dressyr, far till en godkänd ridponnyhingst i Sverige och en i Danmark
Speyksbosch Nelson - far till en av de f n mest framgångsrika dressyrponnyerna i Tyskland, My Nickelodeon som rids av Patricia Munz och även Wester Aikema´s Adios
Brillant´s Boy (Brillant) - HLP 8,13 p, nyligen såld till Belgien för att ingå i ponnylandslaget i dressyr
Unghingsten Lagos (Langar-Domingo) HLP 8,11 p, 2005.
Tetworth Crimson Lake - far till Twobits, 3e bästa fälttävlansponny i bundes 2005
Playboy (Playback-Principal Boy) framgångsrik hopphingst under Katja von der Lieth

Hej Marna,
Tyvaärr har inte den stationen högsta betyg, bra hingstar har dom säkert men om den är seriös vill jag ha osagt.
En godvän till mig blev av med tre Holländska ston som dom skulle köpa, inga pengar kom och när dom skulle hämta stona var stona sålda..... fortfarande flera år senare ej betalda.
Hingsten vi diskuterade stod inne i 4 år utan omsorg och vård han skulle köpas även han av stationen men inga pengar kom då åkte man och hämtade honom och han kunde knappt gå strålröta på tre hovar!!
Om det är bra betyg vill jag ha osagt!
I Holland är dom väldigt illa sedda.

Rodde skrev:
Personligen tycker jag det är onödigt att hoppa på enskilda hingstar när man inte har hela sammanhanget, en hingst är inte bättre än det den ger.
Jag säger som M Winberg, vi möts på tävlingsbanan där får vi se vem som satsade rätt!

Men kära nån, är det någon av dom importerade hingstarna som presterat något på tävlingsbanan? Eller är det som vanligt samma sak....dvs min hingst är så bra att han inte behöver prestera något..avkommorna talar för sig....Halvblodsuppfödare skulle ALDRIG nöja sig med något sådant, men stackars ridponnyuppfödare får tacka och ta emot!
:banana: :banana: :banana:

Visst kan de Importerade hingstarna prestera, problemet ligger nog inte hos hingstarna utan hos människan.
Har man egen ryttare går det bra har man inte det är det värre.
Var hittar man en ryttare som vill tävla ens hingst, som kan hålla hingst och som vill resa till en seminstation under hela sässongen med hingsten för att samla den, eller ta emot ston för naturlig betäckning.
Man kan förvisso ställa av sin hingst under x antal år mot den kostnaden det blir att hingsten inga avkommor får.
Nej att hålla hingst är inte helt enkelt, det är inte alla stall som tar emot hingstar.
Om det finns ryttare som är villiga att rida mina hingstar och tävla dem när dom står kvar här i mitt stall varsågod, ingen skulle bli gladare än jag.

Marna!
Klåparstationen :D i forna Östtyskland ... får man säga att är riktigt bra, har bra hingstar och har kommit rätt så långt på väg med tanke på att Rodde tryckt ner den i skiten så totalt. Jag hade med nöje haft alla de hingstarna och startat en likadan klåpastation här i sverige. hade du använt hingstarna, tror att du hade det ja, ha ha ha... :d :d

Rodde!
slå villt omkring dig, det lyfter hela ponnyaveln. konstuktivt! verkar att vara ett bra drag av en hingsthållare! Jammi! som stoägare och potentiell kund så blir jag ju inte impad direkt :p :p

Poloplayer!
Inte någon skilnad på om det är ett barn eller en vuxen som tävlar hingst, nej nej nej. alla ungar ut och tävla hingst. Tycker nog att det känns lite mindre lustigt när ungarna skuttar runt på hingstar och har noll koll, ser det titt som tätt i vårt ridhus. Tänker på Danger och ryttarn som rasade av och höll på att kvävas på framridning då hingsten trots att han var gudasnäll kände sig hotad av en annan häst. Inget kul att se kan jag säga! Men det är ju inte din unge så... :eek:

PerÅkG!
Öppet championat, varför inte fortsätta i vår skyddade verkstad som någon så beskrivande sa om spaf! Nej du jag tror att kör vi halvblodens system så är det bättre. de har ju trots allt både och. ett slutet breeders och sedan ett öppet årgångschampionat. och faktum är att importerna blir slagna av infödingarna och DET är ett BRA säljargument! :idea:

petrahorselover skrev:
Inte någon skilnad på om det är ett barn eller en vuxen som tävlar hingst, nej nej nej. alla ungar ut och tävla hingst. Tycker nog att det känns lite mindre lustigt när ungarna skuttar runt på hingstar och har noll koll, ser det titt som tätt i vårt ridhus. Tänker på Danger och ryttarn som rasade av och höll på att kvävas på framridning då hingsten trots att han var gudasnäll kände sig hotad av en annan häst. Inget kul att se kan jag säga! Men det är ju inte din unge så... :eek:

Du har väl läst forumreglerna när du registrerade dig som användare?

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Som jag sa tidigare är det inget fel på hingstarna, men de har ju inte fött upp dem själva. :angel:
Men har man ingen personlig erfarenhet av stället ska man kanske inte uttala sig.:smirk:
Det är ju inte jag som har talat ned några hingstar här!!!;)

Om folk kunde sluta banka varann i huvudet eller nypas i baken skulle det här ämnet bli mer intressant. Är lynnesfel vanligt bland ridponnyfolk?

Jag tror det :smirk:

petrahorselover skrev:
Marna!
Klåparstationen :D i forna Östtyskland ... får man säga att är riktigt bra, har bra hingstar och har kommit rätt så långt på väg med tanke på att Rodde tryckt ner den i skiten så totalt. Jag hade med nöje haft alla de hingstarna och startat en likadan klåpastation här i sverige. hade du använt hingstarna, tror att du hade det ja, ha ha ha... :d :d

Rodde!
slå villt omkring dig, det lyfter hela ponnyaveln. konstuktivt! verkar att vara ett bra drag av en hingsthållare! Jammi! som stoägare och potentiell kund så blir jag ju inte impad direkt :p :p

Poloplayer!

PerÅkG!
Öppet championat, varför inte fortsätta i vår skyddade verkstad som någon så beskrivande sa om spaf! Nej du jag tror att kör vi halvblodens system så är det bättre. de har ju trots allt både och. ett slutet breeders och sedan ett öppet årgångschampionat. och faktum är att importerna blir slagna av infödingarna och DET är ett BRA säljargument! :idea:

Men snälla du, jag har inte sagt att alla ungar ska rida hingstar, men tycker det är besynnerligt att dom godkända hingstarna aldrig visar sig på tävlingsbanan, det borde ju ligga i hingsthållarens intresse att visa upp sin hingst för intresserade stoägare, för att dom ska kunna kunna bedöma lynne och teknik. Jag anser att en hingst som inte klarar av att tävlas på ett normalt sätt, knappast är lämplig att producera barnponnier. (OBS bara min personliga åsikt)
Kanske Peråke kan tala om hur det ligger till i Tyskland/holland osv, tävlas hingstarna där eller efter godkännande så står dom endast till avel och gör ingenting? Jag tycker mig i allafall sett flera Bönningerhingstar på tävlingsbanan ridna av barn, eller misstar jag mig?

Mvh Poloplayer (vars son småtävlar hingst, dock ej ridponny)

Jag kan svara för Holland, Där tävlar man och det är barn som rider hingstarna.
t.ex Coelenhage's Lorenzo, Vita Nova's Celesto, Bjirmen Wytze, Kooihuster Teake, Orchards Boginov, Boomer(inte längre) nej jag kan räkna upp alla för jag tror alla tävlas när jag tänker på det. Man har tävlingar också i anslutning till både hingstpremiering och utställning förutom de ordinarie.
Problemet här i Sverige tror jag är själva hästhållningen det som vi har diskuterat för mycket amatörer, svårt att hålla hingst. Utomlands är det inte så många "kärringar" det är fler män som håller på och dom arbetar proffsigt med ponny på alla nivåer.
Här i Sverige är det mest besvärligt.....
OBS min åsikt!
Min dotter har i många år ridit hingst och tävlat hingst, men man måste hela tiden tänka lite extra vad man gör och vad alla andra gör!

Jo jag har tänkt svara på det här, men hade tänkt komma åt en "annan" dator där jag har Tysk tävlingsstatistik inlagd. Just nu sitter min "son" vid den datorn, denna son i lämlig ponnyålder som jag på inget sätt förmår få att tävla vare sig mina ponny eller potentiella hingstar. Detta är ett dilemma, trots mängder av investeringar i ridande dotter som vore mer än lämplig att tävla våra "potentiella" hingstar--så vad hjälper det när hon föredrar att studera på andra sidan jordklotert. Bristen på lämlig ponnyryttare på detta place har medfört att stuteriets allra vackraste och UBER ALLES bästa hingst inte överhuvudtaget är visad för Svensk ridponnyavel utan stannat i sporten och inväntar BÄTTRE tider.

Som surregat, och som livräddare för ekonomin finns sedan en månad en 25-årig ridponnyhingst som är fullproppad med tävlings och avkommemeriter på högsta nivå--tillgänglig för att betäcka mina ston(helt gratis).
Denna åldriga hingst behöver inte längre VISA vad han kan, då han redan gjort det och själv nöjer han sig me "lugna" ridturer i skogen (trodde ivarjefall jag tills vi red ut första gången).
Nåväl det hela låter "depresivt", men måste lösas.
Tyskarna är "urdjävliga" på detta och det stuteri som inte lyckas tävla sin/sina hingstar får inte några ston.

Vad jag minns av statistiken (som jag inte når just nu) så hade Dont Worry knaprat åt sig allra mest uppklassningspoäng i sporten--D.W är den hingst som betäcker allra mest ston. Avkommorna efter denna högpresterande och storbetäckande hingst har på FYRA årgångar 3-4-5-6 åringar knaprat ihop vinstpengar så att Dont Worrys avkommors samlade vinster nu är NÄST bäst av alla hitintills bretäckande hingstasrs livstids summor.
peråke

Något som skulle vara kul för publik att se och inte så svårt för hingstägare det är att ha tävlingar i anslutning till premieringen,uppvisningsklasser på olika nivåer där även överåriga "barn" och kanske övervuxna hingstar kan visa upp sig i officiella klasser!

Rodde skrev:
Något som skulle vara kul för publik att se och inte så svårt för hingstägare det är att ha tävlingar i anslutning till premieringen,uppvisningsklasser på olika nivåer där även överåriga "barn" och kanske övervuxna hingstar kan visa upp sig i officiella klasser!

Vilken utmärkt god ide! Något för ASRP att jobba för.:bow: :bow: :bow:

peråke skrev:
Jo jag har tänkt svara på det här, men hade tänkt komma åt en "annan" dator där jag har Tysk tävlingsstatistik inlagd. Just nu sitter min "son" vid den datorn, denna son i lämlig ponnyålder som jag på inget sätt förmår få att tävla vare sig mina ponny eller potentiella hingstar. Detta är ett dilemma, trots mängder av investeringar i ridande dotter som vore mer än lämplig att tävla våra "potentiella" hingstar--så vad hjälper det när hon föredrar att studera på andra sidan jordklotert. Bristen på lämlig ponnyryttare på detta place har medfört att stuteriets allra vackraste och UBER ALLES bästa hingst inte överhuvudtaget är visad för Svensk ridponnyavel utan stannat i sporten och inväntar BÄTTRE tider.

Som surregat, och som livräddare för ekonomin finns sedan en månad en 25-årig ridponnyhingst som är fullproppad med tävlings och avkommemeriter på högsta nivå--tillgänglig för att betäcka mina ston(helt gratis).
Denna åldriga hingst behöver inte längre VISA vad han kan, då han redan gjort det och själv nöjer han sig me "lugna" ridturer i skogen (trodde ivarjefall jag tills vi red ut första gången).
Nåväl det hela låter "depresivt", men måste lösas.
Tyskarna är "urdjävliga" på detta och det stuteri som inte lyckas tävla sin/sina hingstar får inte några ston.

Vad jag minns av statistiken (som jag inte når just nu) så hade Dont Worry knaprat åt sig allra mest uppklassningspoäng i sporten--D.W är den hingst som betäcker allra mest ston. Avkommorna efter denna högpresterande och storbetäckande hingst har på FYRA årgångar 3-4-5-6 åringar knaprat ihop vinstpengar så att Dont Worrys avkommors samlade vinster nu är NÄST bäst av alla hitintills bretäckande hingstasrs livstids summor.
peråke

Svenska stoägare är alltså för mesiga som inte kräver tävlingsresultat av sina avelshingstar! Mkt intressant att få veta om rutinerna i Tyskland, en svensk otävlad hingst skulle alltså få noll ston i Tyskland.

Ojdå det blev dubbelt

Senast ändrad av en moderator:

Ja och nej, många Svenska ridponnyhingstar är ännu unga och har liksom inte hunnit.

Ett tämligen vanligt livsöde för en Tysk ridponnyhingst som lyckats med både avel och sport är att han visas ung matchas hårt på ungponnytävlingar och ibland även upp på nationell nivå. Under dessa tidiga år finns han kvar i stuteriets ägor, stuteriet matchar honom hårt genom premieringssystem, bruksprov och ungponnytävlingar. Stoägarna betäcker under denna tid med dessa unga konkurrenskraftiga hingstar--när dom sedan är stabila i sporten säljs dom till en ponnyryttare.
Därefter blir dom tävlingsponny och betäcker oftast inte alls.

När så den lyckade unghingsten som nu blivit sportponny lämnar stuteriet finns allraredan en son som kommer att ta över efter fadern.

Det här att göra både och, dels betäcka många ston och dels vara sportponny samtidigt är det inte så många hingstar som egentligen gör.

Stuterierna som har de här framgångsrika hingstarna tjänar enormt mycket pengar när dessa hingstar säljs till sporten och det är nog snarare de inkomsterna och inte betäckningsinkomsterna som håller igång ekonomin.

På detta sätt är vi lite korkade i Sverige, när vi ser en ung hingst såsom Casio som konkurrerar i sporten på det absolut mest framgångsrika sätt--så sitter vi och rullar tummarna och använder hingstar som inte gör sportkarriär.
Dom hingstarna som lämnar bra och inte ligger bra till i sporten dom riskerar inte att köpas upp av sportryttarna utan dom kommer med stor sannorlikhet att finnas tillgångliga under lång tid.
Medan däremot sportponny unghingstarna är heta för sportryttarna och även om ägarna kanske inte tänkt sälja så kommer FETA bud förr eller senare.

Jag tror att vi i Sverige måste vara uppmärksamma på våra unghingstars tidiga prestationer och konkurrans, vid minsta antydan att denna hingst kommer att bli en suverän sportponnyhingst--betäck vänta inte och se hur han utvecklas, det går fort att bli framgångsrik om man är bra och KÖPARNA kommer att köpa just de hingstarna.
När de så går till ponnyryttarna kommer föräldrarna INTE ha dom i avel.

Vermont tex, tror jag kommer att helt gå in för sporten--knappast riskerar ägarna att han vare sig blir störd eller skadad när han nu är med i A-truppen.
Sönerna Verdi, Valdo blir säkert helt suveräna sportponny--i år är de fem år och kommer säkert att tävlas och vad jag sett av dom så är dom MYCKET bra. Kan mycket väl vara uppe i toppnivå som sexåringar och då--kommer de feta BUDEN FRÅN PONNYFÖRÄLDRARNA OCH VI STOÄGARE KAN STÅ DÄR MED VÅR LÅNGA NÄSA.

Vi har något annorlunda "betäckningsvanor" i Sverige än i Holland och Tyskland. Där är det de UNGA hingstarna som får ALLRA flest ston, inte alla unga hingstar men de som höjer sig ordentligt över medelhingsten.
Dom vet tex i Holland där de VACKRASTE hingstarna får mest betäckningar att det gäller att skynda sig för AMERIKANEN lurar i vassen med sin "dollarstinna buk".
I Tyskland försvinner så gott som 100% av deras framgångsrika Bundeschampionatvinnare till ponnyryttarna, man har tre betäckningssäsonger på sig sedan är det kört.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är intressant att läsa dina inlägg! Det ska bli intressant att följa de hingstar du nämner och se vad som händer de närmaste åren.

Blir det som du tror så kanske man ska skynda sig och betäcka...

Det är ju dessutom intressant att se hur olika raser/grenar inom hästsporten fungerar rent avelsmässigt. Det skiljer sig ju en del...

Jag tycker att det är intressant att läsa dina inlägg! Det ska bli intressant att följa de hingstar du nämner och se vad som händer de närmaste åren.

Blir det som du tror så kanske man ska skynda sig och betäcka...

Det är ju dessutom intressant att se hur olika raser/grenar inom hästsporten fungerar rent avelsmässigt. Det skiljer sig ju en del...

(Kanske dags att ta upp tråden?)

Håller med!

I fallet Vermont har Per åke haft rätt, återstår att se för övriga. Valdo och Verdi tex, har ju nu passerat ungponnyåren. Spännande!

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka