Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Ja Rodde har sammanhanget.

Det här är policyn och den har varit beskriven i ridponnys stadgar redan sedan starten--avelsmålet är att komma till ridponnyavel. Avel MELLAN ridponnyer.

Samtidigt har ASRP en konstruktion att man ERKÄNNER som avelsmateriel.
ALLA existerande ston.
Stambokförda hingstar från 11 raser.
såsom Ridponny, Alla fullblodshingstar av alla sorter. Halvblod. Welsh, NF, Conn, Exm, Darm, Russ.

Man kan FRITT korsa och välja den hingst man tycker passar ALLRA bäst för att uppnå det resultat man vill ha.
Om stoet har en hästamning av MINST två led med lic. fäder, har man en avkomma som går in i GRUNDSTAMBOKEN.

Det finns en begränsning i vad som benäms som RIDPONNY, men det är VÄRLDENS öppnaste ridponnyförening vad det anbelangar att avla med FRITT val av ovanstående raser.

Sverige
Där hamnar ALLA avkommor efter våra ridponnyhingstar + ALLA avkommor efter hingstar av raser erkända för ridponnyavel i GRUNDSTAMBOK.

Danmark.
Där hamnar ENBART avkommor efter deras ridponnyhingstar i deras GRUNDSTAMBOK.

Tyskland
Där hamnar ENBART avkommor efter deras ridponnyhingstar + rashingstar från erkända raser som avlagt godkända 30 dagarstest, i deras GRUNDSTAMBOK.
(endast en bråkdel av fullbloden och ponnyraserna har avlagt godkännt 30 dagarstest).
I Tyskland finns dessutom ett MYCKET komplicerat korsningsschema för samtliga ingående raser--hur dom kan korsas för att registreras i grundstambok.
http://www.ponyverband.de/frameset.html
ponnyrasen
Deutsches Reitpony

Holland.
Där hamnar ENBART avkommor efter deras ridponnyhingstar i deras GRUNDSTAMBOK.

England
Där krävs FULL härstamning och ALLA led tillbaka till BRITTISKA grundstamböcker. ALLA lic. hingstar av ingående raser är erkända.
Erkända raser 'är BRITTISKA ponnyraser+fullbloden.

peråke

Hmm...
Kan väl så sett köpa det som både Rodde och PerÅke skriver i allt utom i hoppaveln (där måste jag skriva ett) MEN vill man i asrp ha fram mera hoppning så kanske man måste ha flera hopphingstar som verkligen visat vad de går för, dvs där avkommorna är tillräckligt meriterade. Och vad jag vet om så är väl poetic justice en av de få med avkommor som kommit så långt om man nu inte räknar med ridponnyernas halvblodshingst Minotaurus (men han har ju inte så många avkommor högt upp i klasserna, de är väl lite unga ännu???).
Och vad gäller tyskarna så har de flera raser än welshar godkända för avel i sin ridponnyavel. Det är hand plockade hingstar, någon/några New Forest :cry: är godkänd, det har jag sett i stamtavlorna på bundes championat och likaså hingst kårningar. Connemarorna :love: är ju inte tyskarna kända för att ha i större utsträckning så de finns inte i större mängd. Sedan har man ju Only For Kids (147cm hög) :eek: , som är ett halvblod efter For Plesure minns inte morfar.
Så frågan är väl vill asrp ha mera hoppning så måste man hitta flera hingstar än Feno-Me som ju också är unghingst och har ju inte så många avkommor som hunnit göra något alls, äldsta är 3 år i år.
Så är det "buskis" ridponnyavel eller en tillåten hopponnyavel med fortfarande lite inhopp av andra raser, eller hur tusan gör man?
Måste ju ändå erkänna att asrp som ändå i allt har en linje som ju inte är alltför krokig.
:confused:

Om man ska gå efter bruksprov är både Veronas bo gi och hans son Boccacio Arden mycket duktiga hopphingstar, vi får se BA bekänna färg på sitt bruksprov. LV Elegant är också en hopphingst. Vi har hopphingstar och fler kommer Top NordPol.
Om jag inte har helt hört fel kommer det en gammal goding från Holland som har flera avkommor på landslagsnivå/landslaget i Hoppning, han ska bara godkännas för svensk avel.
Vi behöver inte använda andra rasföreningars hingstar.
Derno B vann Bundes i Hoppning hans ättlingar finns också här i sverige!

Skall du visa S.Dancer för RP avel i år?

Rodde skrev:
Om man ska gå efter bruksprov är både Veronas bo gi och hans son Boccacio Arden mycket duktiga hopphingstar, vi får se BA bekänna färg på sitt bruksprov. LV Elegant är också en hopphingst. Vi har hopphingstar och fler kommer Top NordPol.
Om jag inte har helt hört fel kommer det en gammal goding från Holland som har flera avkommor på landslagsnivå/landslaget i Hoppning, han ska bara godkännas för svensk avel.
Vi behöver inte använda andra rasföreningars hingstar.
Derno B vann Bundes i Hoppning hans ättlingar finns också här i sverige!

tyvärr. tveksam om den förstnämnda verkligen gett så mycket hoppning, de borde vara i ålder för att tävla och huuuur många har vi sett ?(o de svenska på 3-års test har inte övertygat, alls)Boccaio a? hmmm... tror mera på honom som dressyrhingst, faktist.
Nej du i det fallet så håller jag fast vid poeten eller mini eller om jag vill ha yngre hingstar så feno eller V. gerswin elr micis.
Top nordpol? hmm... säger jag, visa mig vad han gett. den vi alla säger är en dressyrhingst Poer Boy har ju flera avkommor i hoppning än Top Nordpol. Titta i senaste Jahrbuch zucht und sport. Nop jag tror att sverige har en hel del att komma med men titta längre än bara i ridponnykretsar...
så bätre upp...
petra :rofl:

Nej han ska inte visas.

Bo-gis första kull i sverige är endast 4 år i år, han hade en del som visade hoppkapacitet. I Holland hade han endast ett fåtal avkommor som han lämnade efter sig, men dom har gjort väldigt bra ifrån sig då han redan är uppe för höjd värdebokstav på dom avkommorna i Holland!
Boccacio fick lovande kritik av avelsvärderingsnämnden!

Åh vad synd, han är det vackraste jag har sett, han kan hoppa som en gud! Där har alla som vill ha hopp ponny en stjärna!

ponybreeder skrev:
Åh vad synd, han är det vackraste jag har sett, han kan hoppa som en gud! Där har alla som vill ha hopp ponny en stjärna!

:) var inte ledsen för det du, hans prov var inte något lysande direkt. han fick 6,77 i snitt på 30 dagars provet i munster-handorf med 6,5 i hoppning på bana! gå in på http://www.ponyhannover.de/lp2000.htm
så ser du testresultat som inte är av det bästa slaget. :crazy:
Petra

Rodde skrev:
Bo-gis första kull i sverige är endast 4 år i år, han hade en del som visade hoppkapacitet. I Holland hade han endast ett fåtal avkommor som han lämnade efter sig, men dom har gjort väldigt bra ifrån sig då han redan är uppe för höjd värdebokstav på dom avkommorna i Holland!

petra :bump:

Senast ändrad av en moderator:

vadå flicksnärtorna?

Om du hänsvisar till min hingst, ska du ta reda på fakta och orsaken innan du klagar. Eftersom du tycks veta allt om honom vet du väl också att han skadades under sitt bruksprov, dom som har sett honom riden och hoppad kanske känner något annat, har du sett honom? Det är farligt att sitta och döma ut hingstar enbart av siffror.
Vi får se vad han ger i nuläget verkar det vara mer än förväntat!

nja ta inte så illa upp. du skrev ju själv flicksnärtor om bruksprovsryttarna eller var det domarna för inte alls så länge sedan, det var ju ganska komiskt för om jag nu inte minns helt fel så var det erik berggren (flyinge lärare) och tinne wilhelmsson (whos that girl?) som var "domare"/testryttare då.

Det var en parentes...

så till hingsten, helt rätt jag känner inte honom men har sett honom flera gånger även innan nuvarande köpare köpte honom. han var inte skadad på 30 dagars, råkar ha en kompis som jobbade på MSH under det aktuella provet. han var som han var, och visst poäng är poäng och inte alltdi möjligha att tolka så låt poängen vara och hans avkommor får väl tala för sgi...
hittar inga i em, sm eller DM?
:confused:
petra (var inte meningen att göra dig arg utan bara trösta den stackars "ponybreeder" som var ledsen :) )

Han var skadad och gjorde inte de sista tre proven, jag råkar äga honom och vet det!

Det var inte Eric Berggren eller Tinne som var test ryttare när jag kommenterade det hela, det var två unga tjejer.

Rodde skrev:
Han var skadad och gjorde inte de sista tre proven, jag råkar äga honom och vet det!

______
då står det ju fel på ponyhanovers sida, märkligt. Där har han ju fått resultat för de sista testdagarna också! Och sifrorna jag talade om gällde för de första 30 dagarna, så hade jag varit som du så hade jag nog ringt till ponyhanover och bett dem rätta de officiella resultaten.
Petra

Ja men din kompis var ju där så hon vet väl???
Nej det är så här, han gjorde ett intryck på avelsvärderingsnämnden i Tyskland och när han inte kunde fortsätta sitt bruksprov, ville alla enhälligt att han skulle bli godkänd, så då tittar man på resultatet på testveckorna och så sänkte man hans resultat på de tre sista provresultaten kontrollerar du resultaten från testveckorna ser du att alla resultat han gjorde höjde han men de tre sista sänktes. Trots detta klarade han gränsen och blev godkänd. Tyvärr ställdes han på en klåpar station i forna öst Tyskland och där fick han stå i 4 år inne utan utbildning och behandling! Tills det uppfödaren hämtade hem honom och jag köpte honom! Du är välkommen hit + alla andra att se hur denna hingst är så vi får slut på alla dåliga rykten!

Rodde skrev:
Ja men din kompis var ju där så hon vet väl???
Nej det är så här, han gjorde ett intryck på avelsvärderingsnämnden i Tyskland och när han inte kunde fortsätta sitt bruksprov, ville alla enhälligt att han skulle bli godkänd, så då tittar man på resultatet på testveckorna och så sänkte man hans resultat på de tre sista provresultaten kontrollerar du resultaten från testveckorna ser du att alla resultat han gjorde höjde han men de tre sista sänktes. Trots detta klarade han gränsen och blev godkänd. Tyvärr ställdes han på en klåpar station i forna öst Tyskland och där fick han stå i 4 år inne utan utbildning och behandling! Tills det uppfödaren hämtade hem honom och jag köpte honom! Du är välkommen hit + alla andra att se hur denna hingst är så vi får slut på alla dåliga rykten!

Då är det ju bara att gå in och fråga på kontoret!

Varför tror du att V gershvein är en hopp hingst, han som slängdes ut som klass 3 föl från Holland.....
Har hört att han lämnades tillbaka av ägaren från utbildaren för han gick inte att rida på....... Har hört genom bekanta av mig.......

Feno-Me har nada stostam och är han bra är det väl ett undantag från en regel.

PETRAHORSELOVER se över dina informationskällor......

ponybreeder skrev:
Varför tror du att V gershvein är en hopp hingst, han som slängdes ut som klass 3 föl från Holland.....
Har hört att han lämnades tillbaka av ägaren från utbildaren för han gick inte att rida på....... Har hört genom bekanta av mig.......

Feno-Me har nada stostam och är han bra är det väl ett undantag från en regel.

PETRAHORSELOVER se över dina informationskällor......

Ponybreeder !!!!!!!

Tänk dig följande, att du har bättre kunskap och insikt om en hingst kvalite´än.......

En hel Sveensk avelsvärderingsnämnd--med tre A-domare godkända för såväl Svensk ridponny som halvblod--fyra svårklassryttare-en A markdomare i hoppning--en A markdomare i gångarer.
+
En Tysk premieringsnämnd + en Tysk statlig bruksaprovsanstalt med hela sin arsenal av domare och testryttare

Dessa samtliga hur många personer det nu kan vara-har testat, tittat på bedömt ridit och varit enhälliga om att denna hingst du benämner som tredjeklass och oridbar--Är en hingst som ligger långt över medeltalet och har därför såväl tilldelats en Tysk St. premie som mycket höga bruksprovspoäng, samt därmed godkänd för avel såväl i Tyskland som i Sverige....
jodu...

och ett tipps...kolla den andra hingstens stostam...den som söker han finner.....
peråke

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka