Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

poloplayer skrev:
Nej nej lilla vän, du har helt missuppfattat saken, det viktigaste för svenska uppfödare är att vinna på utställningar, fölchampionat och treårstest! Tävlingsponnierna importerar vi från Irland!
:banana: :banana: :banana:

:confused: Har du nått emot ridponny eller svenska uppfödare en stilla undran! personligen tycker jag att ridponnyaveln i sverige är på rätt väg, titta bara på årets championat.
Petra

olgaklara skrev:
Kan mkt väl vara innan 2002 som han visades, tror att det var runt 1994/95 faktiskt. Han har ju dock ponnyer som är registrerade som ridponny!??

Men du har fortfarande INTE svarat på min fråga om du tycker att Juno är lång i ryggen och har korta ben??

:angel: Hej olgaklar!
Du frågade ju inte mig men jag vill svara ändå. Tycker inte att Juno Rory kanske är lång i ryggen men något kortbent är han allt. Det som stör mig mest är väl den lite väl "bastanta" halsen. Sedan är det helt klart att han är en underbart fin ponny!
Men så en fråga till alla profsen här!
SKALL EN HOPPONNY BEDÖMAS SOM EN DRESSYRPONNY EXTERIÖRT? ELLER HAR EN HOPPONNY LÄNGRE RYGG ÄN DRESSYRPONNYN?
Tack för svaret :banana:
Petra

petrahorselover skrev:
:confused: Har du nått emot ridponny eller svenska uppfödare en stilla undran! personligen tycker jag att ridponnyaveln i sverige är på rätt väg, titta bara på årets championat.
Petra
Jag har absolut inget emot ridponnier eller svenska uppfödare, vad jag däremot inte tycker om är denna fixering på fölchampionat, utställningar osv. Var är prestationen? Varför tror du alla tävlingsryttare köper importer? :banana: :banana: :banana:

:) För det första tror jag inte att ALLA köper importer!
Jag vill ju snabbt kunna värdera mina avelsframsteg därför tycker jag och då förmodligen många med mig att fölchampionat är bra. Utställningar för unga individer är väl knappast heller något negativt? Det är om inte annat en social grej för den unga hästen! Ett gammalt avelssto som år efter år går i avelsboxen kanske också tycker det är kul att komma ut och visa upp sig? För att inte tala om en "tant" till uppfödare som jag. Nog fanken är det roligt för mig att ta min "pärla" till gammla märr ut och få vara lite stolt en stund!

MEN jag håller helt med om att en ridponnys huvuduppgift i mitt stall i varjefall är hemma på tävlingsbanorna och det är där jag mäter min avel men på vägen dit kanske jag kan få roa mig med något och då är ju alla championat m.m. något som kan visa mig TIDIGARE än tävlingarna OM jag är på rätt väg! Sedan kan jag bara säga att det är helt sjukt att inte ungponnychampionatet ÄVEN har ett öppet avelschampionat för importer. DE skulle jag gärna vilja träffa på banan TIDIGT!!!! Så om våra svenska ponnyer (ridponnyer) inte vinner på ett tidigt stadium hinner jag slakta dem och ändra aveln ELLER så hinner jag köpa Irländsk Okänponny (om det nu verkligen är så bra???? men det är en annan fråga!) innan jag dör av ålderdom eller tristess.
Mvh
Petra :cool:

petrahorselover skrev:
:angel: Hej olgaklar!
Du frågade ju inte mig men jag vill svara ändå. Tycker inte att Juno Rory kanske är lång i ryggen men något kortbent är han allt. Det som stör mig mest är väl den lite väl "bastanta" halsen. Sedan är det helt klart att han är en underbart fin ponny!
Men så en fråga till alla profsen här!
SKALL EN HOPPONNY BEDÖMAS SOM EN DRESSYRPONNY EXTERIÖRT? ELLER HAR EN HOPPONNY LÄNGRE RYGG ÄN DRESSYRPONNYN?
Tack för svaret :banana:
Petra

Fast det roliga är ju att Juno och hans helbroder Rolls royce båda är bed med ngt kort och långa ben. Och det var mkt diskutioner om dessa ponnyer med fullblodsliknade utseende skulle vara godkända.

Nu är det ju ett tag sedan iof och mkt kan ha ändrats, liksom Junos hals som han inte hade som unghäst :smirk:

Hingstarna som kommer kan jag inte avslöja förräns de är anmälda till bruksprovet.
Det kommer förmodligen att vara den 10 - 11 mars Grevagården.

Om allt går som det ska kommer en riktig gammal kanon hit!

Hmm, nu har jag följt alla trådar under lång tid, dags att tycka till!

Intressant med den nya hingsten! När det gäller olika betalningssätt på ridponnyhingstar vet jag att EG Pauli hade betalning 17 dygns dräktighet vid insemination på annan station, på hingstens egna stations betalade man ingen stationsavg, endast veterinär avg.

Jag tycker man missar de riktiga kanonerna här, vi har en del mycket bra förärvningssäkra hingstar som har avkommor som tävlar högt internationellt.

Hur kan man missa en sådan kanon som Leuns Velds Elegant??? Jag har varit i Tyskland o Holland o sett hans avkommor tävla.
Hans avkommor har tävlat in lika mkt prispengar som Top Nordpols avkommor i Tyskland fast Elegant aldrig har stått på betäckning i Tyskland och det är TN hemland där han endast har stått! Elegant har två avkommor i Landslaget samt en avkomma som tävlar nat. i USA.

Jag hade tillfälle att besöka stationen där han står och ha är en posetiv överraskning otroligt trevlig, fast jag sa till ägarna att dom måste byta bild på hans reklamblad!!!!

Jag ska betäcka mitt lilla Tyska Ridponnysto med LV Elegant!

Hej!

Leuns Veld Elegant är en av mina kandidater !! :)

De är nu tre till antalet och jag har inte bestämt mig för vem av dem....:angel:

Leuns Veld Elegant
Bodethals Notre Petit
Boccacio Arden

Jag vill ha en hingst med "dressyrstam" och som inte lämnar över ponnymåttet (önskemål).

Tvekar i frågan om vad som är lämpligast för snart 17-årig förstagångsföderska - semin eller naturligt.

Tvekar i frågan om vad som är lämpligast för snart 17-årig förstagångsföderska - semin eller naturligt.

Jag tror att ditt sto föredrar en hingst i stället för en veterinärarm.;)

*lånar min egen knapp*

Eftersom en del i denna tråden tycker att Juno är en hingst som är lång i ryggen och kortbent så har jag äntligen scannat in lite bilder på honom.

Så bedöm själv av dessa bilder hans korta ben (:angel: ) och långa rygg
:smirk:

Han är endast 3 år på den nedre bilden

35806575754.jpg

35806573760.jpg

35806581367.jpg

Klart snygg ponny! Långbent på bilden, har ju säkert grovnat när han blivit äldre och mera riden! Men man skulle kunna tro att det är en ridponny. Så ser de ut så så har inte jag något emot en sådan i min ridponnyavel.
Har någon föresten läst ridponnynytt som kom ut förra veckan? Vad är det för idioti :mad: "Glöm din import - vi har avel för sport" dekal till bilen. Gud var töntigt när föreningen ändå har hingstar och ston som är importer och tycker det är skitbra att de verkar i asrp aveln.
Petra

Det töntigaste är väl ändå framsidan. Man tar åt sig äran av vad en bra korsningsponny presterar, men i aveln skulle han inte ha varit välkommen. Om man nu är så noga med att påpeka vad en riktig ridponny är så kanske man skulle redovisa resultaten från just ridponnyer och inte från alla de fenomenala korsningsponnyerna som hela tiden visar framfötterna.

Men det är ROLIGT att vinna på utställning... Min ponny vann MPS utställning 2004, bättre än alla BRP :bow: :bow: :love:

Connemara var hon. Och hoppade som en gummiboll. Men gjorde illa sig för många gånger :cry:

Iaf, utställningar är ju kanonkul men visst är det bra om det går att rida på dem också ;)

pezon skrev:
Det töntigaste är väl ändå framsidan. Man tar åt sig äran av vad en bra korsningsponny presterar, men i aveln skulle han inte ha varit välkommen. Om man nu är så noga med att påpeka vad en riktig ridponny är så kanske man skulle redovisa resultaten från just ridponnyer och inte från alla de fenomenala korsningsponnyerna som hela tiden visar framfötterna.

:bow:
Håller med delvis. Men det stör mig mera att man inte håller fram de fina resultat som man nu har. Och ännu en gång, jag fattar ju inte vad det är för fel på korsningsponnyer eller rättare sagt varför man orkar bemöda sig och kalla det korsningsponnyer och ridponnyer. Vad katten är det för skillnad mellan en korsningsponny och ridponny, egentligen??? Det är ju samma stammar oftast ändå!
Woops, har visst halkat i från ämnet...
Petra

petrahorselover skrev:
Och ännu en gång, jag fattar ju inte vad det är för fel på korsningsponnyer eller rättare sagt varför man orkar bemöda sig och kalla det korsningsponnyer och ridponnyer. Vad katten är det för skillnad mellan en korsningsponny och ridponny, egentligen??? Det är ju samma stammar oftast ändå!
Woops, har visst halkat i från ämnet...
Petra

En korsningsponny har föräldrar från olika raser.
När man sysslar med korsningsavel vill man att avkomman skall bli OLIK både sin moder och fader.
Som exempel man har ett litet halvblodssto och vill som avkomma ha en "ponny". Medvetet väljer man då en hingst som har en helt annan ras och mankhöjd och betäcker med, avkomman har man förväntan på att den vare sig skall likna sin moder och fader.

En ridponny med full härstamning och som kan avelsvärderas och stambokgföras i huvudstamboken har TVÅ föräldrar som bägge är RIDPONNYER. (dom är bägge ponnyer med såväl utseende som egenskaper enligt ridponnys rasstandard)
Ridponnyavel är avel mellan två likvärdiga individer, och man vill att avkomman skall ha samma egenskaper såsom utseende, mankhöjd och karaktärsegenskaper som föräldrarna.

peråke

peråke skrev:
En korsningsponny har föräldrar från olika raser.
När man sysslar med korsningsavel vill man att avkomman skall bli OLIK både sin moder och fader.
Som exempel man har ett litet halvblodssto och vill som avkomma ha en "ponny". Medvetet väljer man då en hingst som har en helt annan ras och mankhöjd och betäcker med, avkomman har man förväntan på att den vare sig skall likna sin moder och fader.

En ridponny med full härstamning och som kan avelsvärderas och stambokgföras i huvudstamboken har TVÅ föräldrar som bägge är RIDPONNYER. (dom är bägge ponnyer med såväl utseende som egenskaper enligt ridponnys rasstandard)
Ridponnyavel är avel mellan två likvärdiga individer, och man vill att avkomman skall ha samma egenskaper såsom utseende, mankhöjd och karaktärsegenskaper som föräldrarna.

peråke

Men snälla nån :eek: Så du menar att man inte avlar på prestation då??

Det är väl självklart att man vill att avkomman skall vara en korsning mellan föräldrarna!! Man vill ju ha det bästa från BÅDA två.

Det du skrev ovan gör mig bara oerhört fundersam på om det verkligen är en sådan avel som skall bedrivas :crazy:

Nej, i detta fall har Per Åke rätt, det är stor skillnad mellan en ridponny o en korsningsponny! Men en Korsningsponny kan bli en ridponny efter några generationer och med rätt hingstar! I Sverige har man strulat och gjort fel vid registreringar så nu finns det endast unga ridponnyer, de äldre vi kan läsa om är korsningsponnyer ofta efter renrashingstar och ibland av fel raser.
Hingstar som Lotus, Vermonth Verdi o Valdo, skulle aldrig få kallas ridponnyer i andra länder och definitivt inte vara godkända hingstar, utan dom skulle förmodligen gå som Partbreed!

ponybreeder skrev:
Nej, i detta fall har Per Åke rätt, det är stor skillnad mellan en ridponny o en korsningsponny! Men en Korsningsponny kan bli en ridponny efter några generationer och med rätt hingstar! I Sverige har man strulat och gjort fel vid registreringar så nu finns det endast unga ridponnyer, de äldre vi kan läsa om är korsningsponnyer ofta efter renrashingstar och ibland av fel raser.
Hingstar som Lotus, Vermonth Verdi o Valdo, skulle aldrig få kallas ridponnyer i andra länder och definitivt inte vara godkända hingstar, utan dom skulle förmodligen gå som Partbreed!

Nu är du väl lite ute och cyklar, var vänlig nämn NÅGON ridponnyhingst som inte är korsning? Vem har monopol på namnet Ridponny? Det finns hingstar i tyskland som har halvblod i stammen, kallas dom korsningsponny där?
Vad är rätt och vad är fel raser?
Olika länder har olika krav på raser som får ingå i ridponnier, är det då din uppgift att komma och tala om vad som är rätt och fel?
Och som sagt, nämn en ridponny som inte är korsning av olika raser! Kan du hitta en sån så lovar jag att aldrig mer ta en snus i munnen och leva i celibat resten av livet. :bump: :bump: :bump:

Senast ändrad:

poloplayer skrev:
Nu är du väl lite ute och cyklar, var vänlig nämn NÅGON ridponnyhingst som inte är korsning? Vem har monopol på namnet Ridponny? Det finns hingstar i tyskland som har halvblod i stammen, kallas dom korsningsponny där?
:bump: :bump: :bump:

Tack poloplayer och vem mer det var som snackar om prestationsavel! 1) Alla ridponnyer är någon gång korsningar, det gäller alla länder! Det är inte något fult med det! 2) Ur dessa korsningar får man fram prestationsponnyer också som javisst kan se ut på olika sätt. I halvblodsaveln har man ett avelsmål både vad gäller typ, hoppförmåga m.m. MEN likaförbaskat ser halvbloden olika ut och kan bli godkända hingstar m.m. Alltså samma borde väl rimligtvis gälla på ridponnysidan. ÄR en ponny bra, rör sig bra, hoppar bra m.m. så är den intressant, ge den en sämre siffra på typ men det kan fortfarande vara en bra prestationsponny. Där är tyvärr holländksa NWR ute och cycklar lite väl mycket i dag med sina utställningsponnyer medans tyskarna, danskarna och en del svenskar tittar till en bra prestationsindivid mera än elegant typ!
OCH då inte sagt att man inte skall använda NWR ponnyer alls, eller endast danska, svenska eller tyska ponnyer. NEJ, använd det som är bra oavsett raskod, land m.m. och för fram prestationsaveln! Tävlingsponnyer är vad di Svenska barnen vill ha!
Petra

Nu är väl fler ute och cyklar.....
NWR ponnyer utställningsponnyer!!!! Ska vi börja titta på vilka ponnyer som finns på tävlingsbanorna, vart åker Tyska Bönninger o FS stuteriet och köper sitt avelsmaterial!!!
Ta några ponnyer ur NWR Holland, Bjirmens Wytze tävlat i landslaget i både dressyr o hoppning Kooihuster Teake (take it easy) landslaget i både dressyr o hoppning för frankrike, Bjirmens Tjalling landslagsponny dressyr för Frankrike IND 14:e plats Italien 2005 EM, Coelenhage's Purioso Landslaget Danmark, Flora Hofs Magic Internationell Hoppning, Speyksbosch Nando Nationell Dressyr ZZ, Wester Aikemas Adios Dressyr Engelska Landslaget etc etc. detta var enbart några av de godkända hingstarna.
Det går att vara både snygg o smart:o
Varför kan man inte avla vackra duktiga ponnyer, ta dom brittiska ridponnyerna som är klassade som världens vackraste och dom ligger sedan till grund för hela den Europeiska Ridponnyaveln!

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18