Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

Sv: Lämplig ridponnyhingst till nedan beskrivet sto

bibbi skrev:
Du menar väl att har jag en Brp så visar jag den som en Brp och har jag en Wpb så visar jag den som en Wpb inte i en ring för svensk ridponny eller?
Hörde nåt om att Brp faktiskt har haft utställning i år, några som pratat om vilka poäng dom fick osv... Så det finns nog utställningar till alla kanske bara så att någon måste anordna den och nån måste göra jobbet, en utställning sköter sig inte självt...

Riktigt så enkelt är det inte, det går nämligen alldeles utmärkt att dubbelregistrera samtlig brittiska ridponny i ASRP. Det förekommer även en ridponny som är trippelregistrerad i Sverige.

Så när de visas på vanlig ponnyutställning/kvalitetsbedömningar har dom ett ASRP registreringsnummer och när de visas som Brittisk ridponny har de ett BRP nummer.

Alla ridponnyer, BRP och ASRP som för minst 12,5% welshblod kan få en welsh P/B stämpel i sitt pass och då kan dom visas som welsh P/B på welsh utställningar.

Det här är möjligt eftersom dom härstamningsmässigt är samma raser som ingår och när BRP blev erkänd som egen stambok i Sverige var det inte helt enkelt för SJV att se skillnaden mellan raserna- faktum är att SJV inte kunde se någon skillnad.

Skillnaden fastställdes av domstol, till BRP´s fördel.
Ingen överklagade beslutet.

peråke

peråke skrev:
Hej olgaklara !!!

Juno Rory är som ridponnytyp, inte optimal.

Som Connemara och sportponny, är han en av Sveriges mest framgångsrika ponny.

Ingen renrasig ponnyhingst har varit "godkänd" för ridponnyavel sedan 2002.

Samtliga renrasiga ponnyer lämnar i korsningsavel--till raskod 93 korsningsponny.

peråke

Kan mkt väl vara innan 2002 som han visades, tror att det var runt 1994/95 faktiskt. Han har ju dock ponnyer som är registrerade som ridponny!??

Men du har fortfarande INTE svarat på min fråga om du tycker att Juno är lång i ryggen och har korta ben??

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Kan mkt väl vara innan 2002 som han var godkänd, tror att det var runt 1994/95 faktiskt.

Men du har fortfarande INTE svarat på min fråga om du tycker att Juno är lång i ryggen och har korta ben??

Ja om man jämför honom med hur dagens idealtyp för ridponny skall se ut.

Jag har sett Juno under många år och sett honom tävla med flera olika ryttare.
Jag föder upp ridponny själv och får lite då och då sådana som är konstruerade som honom, en ponny som inte har så hög mankhöjd--men har en ordentligt tilltagen kropp.

Det här är sett i Svenskt perspektiv, flyttar du dig till Tysk ridponny så skulle han ha lämpligare typ än för SVENSK ridponnyavel.

peråke

Men Juno har varken lång rygg eller korta ben :smirk:

Kan ta fram lite bilder på honom innan han blev "dressyrmusklad" så lär du se att du har rätt så fel.

Javisst Tyskarna älskar honom och i mina ögon så ligger de så pass före oss i avel så det räcker för mig :D

Jag trodde att det var tävlingsponnyer som man försökte att avla fram

olgaklara skrev:
Jag trodde att det var tävlingsponnyer som man försökte att avla fram

Nej nej lilla vän, du har helt missuppfattat saken, det viktigaste för svenska uppfödare är att vinna på utställningar, fölchampionat och treårstest! Tävlingsponnierna importerar vi från Irland!
:banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
Nej nej lilla vän, du har helt missuppfattat saken, det viktigaste för svenska uppfödare är att vinna på utställningar, fölchampionat och treårstest! Tävlingsponnierna importerar vi från Irland!

Sorry det hade jag glömt bort :o

Jag vet också att man exporterade sperma på Juno till just Tyskland :angel:

Tack och lov tänker inte alla så... :smirk: Jag är av åsikten att det är på de riktiga tävlingsbanorna som prestationen mäts, och för mig är det endast den aveln som är intressant, framförallt vad avkommorna till en prestationshingst själva har presterat.
Jag tar hellre en ponny med en funktionell exteriör, än en estetiskt vacker.
Jag tar hellre en ponny med en samarbetsvilja och en ridbarhet, samt en hållbarhet, som gör att den fungerar år efter år på tävlingsbanorna tillsammans med flera olika unga ryttare, än en ponny som visat sin "prestationsförmåga" på ETT treårstest, EN kvalitetsbedömning etc.
Jag tar hellre en ponny som han röra sig under ryttare än en ponny som visar "schwedengang" när den "springer i snöret".

När det gäller ett korsningssto med (som jag uppfattat det) okänd härstamning, samt med egna höga meriter så skulle jag absolut välja en hingst som visat att han förärver sig på tävlingsbanan - egentligen oavsett ras. Målet med avkomman är troligtvis att få fram ett bruksdjur, som kan prestera något på tävlingsbanan - alla djur skall inte in i aveln, och med en ofullständig härstamning är ponnyn ointressant för de flesta huvudstamböcker ändå...

Hingstarnas förärving när det gäller poängtagande tävlingsavkommor brukar publiceras i Ridsport en gång om året.

Hlsn Helena

Så sant, så sant ditt inlägg är.
En hingst som genom många års tävlande bevisat sin hållbarhet och ger bra avkommor är betydligt lämpligare på ett sånt sto än en fashionabel nypremierad unghingst (allra helst på semin och med hög språng/lev fölavgift).

Det vi eftersträvar med att betäcka vårt sto som har egna meriter inom dressyr (och även hoppning!), har bra gångarter och ett suveränt temperament är att få fram en blivande tävlinsponny (dressyr) till vår dotter.
Vi har även haft tankar på B Notre Petit

Jag vet att det kommer att komma mycket meriterade hingstar till Sverige nästa år, väl avkommebedömda och som har avkommor i Europa toppen i både dressyr o Hoppning, håll ögonen öppna vid Asrp bruksprov i början på mars:

Jaha......nu har jag ändrat mig igen....:D

Efter mycket lösande m.m. tycker jag att Bodethals Notre Petit verkar vara en mycket lämplig hingst till mitt sto. Eftersom hon har mycket storhästraser i sin stam och jag är rädd för en överhöjdare så vill jag ha en hingst utan överraskningar i stamen. BNP verkar uppfylla detta. Plus att han är högställd, elegant med kort kropp.

Jaha......nu har jag ändrat mig igen....:D

Efter mycket läsande m.m. tycker jag att Bodethals Notre Petit verkar vara en mycket lämplig hingst till mitt sto. Eftersom hon har mycket storhästraser i sin stam och jag är rädd för en överhöjdare så vill jag ha en hingst utan överraskningar i stamen. BNP verkar uppfylla detta. Plus att han är högställd, elegant med kort kropp.

Kul att du bestämt. Jag vet ej mycket om Notre Petit, men jag jag såg honom förra året på Grevagården och han hade helt klart utstrålning.Är det någon som vet hur mycket han betäckt?

Berätta mer om honom, du som har sett honom in live !!

Jag missade honom på banan, så jag kan inte säga nåt om det. Men han hade absolut utsrålning, han syntes i mängden av hästar om man säger. Och jag var inte den enda som tittade på honom utan många blickar vändes mot honom.
Tyvärr så såg jag ju som sagt inte hur han rörde sig. Men han godkändes ju så jag antar att domarna var nöjda med vad de såg.
Jag tog några bilder på honom, men har inte en aning om hur jag får hit dem, totalt okunnig om datorer.
Eller kan någon förklara, så kan jag försöka.

Jag har sett honom live, och han är lite arabig i sitt utseende. Verkar har en del temperament men annars trevlig.
LV Elegant har definitivt inga överaskningar i sig och inte Pauli heller.
Elegant har en sek B hingst till morfar och har inte gett stort utan han har gett ganska jämnt ponny innanför måttet.

Hej Ninni!
Tycker att du skall fundera på Veronas Gerswin han har gett massa fina avkommor, vi har flera stycken! Dessutom har ägarna ändrat på betalsystemet så man betalar först språngavgift vid konstaterad 16 dygns dräktighet! Det tycker jag är helt toppen om man har ett osäkert sto! Nästa år betäcker vi nog några ston med honom igen om inte deras nykomling Fen-He kommer in iaveln då blir det till att fundera vilket man tar till vilket sto!! HOppas hoppas... han hoppar himla bra!
Petra

RODDE!
Vad då för hingstar, har inte läst om någon och föresten var blir bruksprovet och när???
Vore gulligt om du ville svara är så himla nyfiken!
Petra

Liknande trådar

Avel Satt och kikade runt på Stakkato hingstar och ramlade in på en sida på en nygodkänd 3 års hingst i Danmark som har en stam som inte är...
2
Svar
24
· Visningar
2 594
Senast: gylle
·
Avel Kikade runt på danska sidor och hittade bedömningar på hästens föräldrar. Förstår det mesta, men skulle behöva hjälp att översätta vissa...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18