Lämplig boxhyra?

De blev det efter att många påpekade om säkerhet, skador etc eller att det kan bli konflikter över något dumt som hur mkt hö i hagen det gått åt.
Ja men det är ju sånt som man som hyresvärd behöver kunna hantera på ett bra sätt för att få hyresgästerna att trivas. Det löser man inte genom att vräka hyresgäster från en dag till en annan.
Kan man inte hantera sånt så ska man helt enkelt inte hyra ut!
 
Jag lovade att återkomma idag efter jag pratat med kompisen om det blir gården nära ridskolan och dess inackordering

  • Inga tjänster kommer att ingå utan det får man i så fall köpa till utan det blir kallhyra rakt av.
  • Alla hagar har Thermobar och foderbord
  • En månad uppsägning från den som hyr.
  • Stallägaren har rätt att vräka inom en vecka om häst/ ponny missköter sig. Här kvittar det vilket kön det är på djuret.
  • Om hyresgästen missköter sig eller tjafsar med hyresvärd eller andra gäster, blir den vräkt samma dag och måste städa ur plats och hage efter sig.
  • Alla hästar/ ponnyer ska vara avmaskade tre veckor innan ankomst till stallet och fullt vaccinerade. Under tre veckor efter ankomst får de stå i utebox. Dessa uteboxar används också ifall häst ifrån lösdrift behöver isoleras.
  • Höensilage och strö finns på plats att köpa.
  • Bokningsavgift tas ut på 2000 kr
  • Kraftig föstörelse blir hästägaren ersättningsskyldig för. Vanligt slitage ingår i kallhyran.
  • Ett samarbete gällande anläggningskort etc kommer att arbetas upp.
  • Hyresgästen håller snyggt omkring sig i de gemensamma utrymmena.
  • Hyresgästerna hjälps åt att hålla snyggt efter sig i uteboxarna.
  • Sjukhage finns på plats om hästen får röra på sig. Om den inte får krävs det att det finns tillstånd ifrån veterinär.
  • För de som inte köper tjänster får samarbeta som ett kollektiv

Boxplats med plats i gemensam hage. Enskild hage kostar 500 extra/ månad.
  • Hingst står i enskilda hagar med högt staket.
  • Ponnybox 12 kvm- kallhyra 1800 kr
  • Hästbox 16 kvm - kallhyra 2200 kr
  • Tjänster som fodra, ta ut i hagen etc kostar extra från 1000 kr ej mockning
  • Hyresgästen städar och skurar boxen efter sig, om inte kommer hyresgästen faktureras på en avgift på 8000 kr
  • När hyresgästen flyttar ser den till att hagen är urstädad.
  • Hyresgästen städar hagen tillsammans med andra om det är den gemsamma. Enskilda städas med jämna mellanrum

Lösdriftsplats kallhyra :1500 kr
  • Hyresgästerna i lösdrift hagen delar på samtliga kostnader för grovfoder och strö.
  • Hyresgästerna hjälps åt att städa ligghallen
  • Hyresgästerna ser till att ligghallens väggar m.m. städas med jämna mellanrum.
  • Häst/ ponny som orsakar problem får flytta samma dag.
  • Utebox finns att utnyttja för skötsel etc.
Jag tror och hoppas att det blir svårt att hitta några inackorderingar med dom premisserna. Kanske vettigare att satsa på käpphästar som står lugnt och stilla?
Väldigt lite av det jag läst i tråden låter bra, ni behöver tänka ett varv till och förmodligen läsa på en hel del.
 
Med de premisserna blir det svårt att få hyresgäster. Hästar är flyktdjur, inga maskiner man kan programmera. Hur tänker hon att man ska kunna hitta en ny stallplats samma dag? Även den snällaste och lugnaste häst kan bli skrämd och stegra eller råka sparka.
Det är en helt annan femma om det visar sig att det är en svårhanterlig häst över lag, men fortfarande är det absolut orimliga krav din vän satt upp. Ingen går med på att kunna bli vräkt samma dag pga att hästen inte uppfört sig så pass att en 3-åring ska kunna leda den!
Häst som stegrar sig pga att något hänt är en sak. Pratar om de hästar som stegrar sig varje gång de går till eller från hagen. Eller de hästar som drar iväg med de den som leder. Dvs de som blir farliga för sin omgivning.
 
Häst som stegrar sig pga att något hänt är en sak. Pratar om de hästar som stegrar sig varje gång de går till eller från hagen. Eller de hästar som drar iväg med de den som leder. Dvs de som blir farliga för sin omgivning.
Som jag skrev så absolut okej om man inte vill ha kvar en sådan häst. Men du kan fortfarande inte begära att hästen ska flytta samma dag, eller ens samma vecka. Uppsägningstid måste gälla oavsett vad. Då får man lösa det tillsammans på något sätt under uppsägningstiden.
 
Häst som stegrar sig pga att något hänt är en sak. Pratar om de hästar som stegrar sig varje gång de går till eller från hagen. Eller de hästar som drar iväg med de den som leder. Dvs de som blir farliga för sin omgivning.
Alltså att kunna bli utkastad på stället är helt sjukt.
Bättre med en månads uppsägningstid, anses hästen farlig får ägaren själv ta in/ut under den tiden?
Hon kommer ha extremt svårt att få hyresgäster med de reglerna 😬 Jag skulle inte ens våga ställa mig där vid en kris!
 
Ang uppsägningstid. Flytt och uppsägning med en veckas ifrån stallägaren är ju i extrema fall, annars är det normal månads uppsägning. Men det är vid extrema situationer av konflikter, förstörelse eller att hästen/ ponnyn blir farlig för sin omgivning.

Det blir inga problem om alla sköter sitt, håller sig till de regler som finns. Försöker bidra till en bra stämning osv.
 
Man ska kunna kastas ut samma dag om ens häst stegrar sig, men hingstar är man inte orolig för att ha där..? Nä, det där stallet hade jag inte stallat upp i. Näver bäver. 🙈
En väluppfostrad hingst är inga problem.
En väluppfostrad häst/ ponny är inga problem oavsett kön.
 
Golden_Heart

För mig låter 1800 kr + foder + strö dyrt. Men det beror också på vad priset ligget på i området.
Jag tror det lättaste är att räkna ut vad det skulle kosta med service + 10 kg hö/dag + 1 spånbal/vecka. Och sedan kolla vad andra i området tar för samma service.

Ang fodringar, det handlar ju bara om att planera hur man bygger hagarna så att man kan ha fodergrind för lunchfodring. Så blir det morgon foder i boxen eller hagen, lunch genom fodergrind, insläpps foder och kvällsfoder.

Hennes regler med 1 veckas vräkning och 1 dags vräkning är omöjligt.

Det är bättre med 3 månaders uppsägningstid (det är svårt att hitta någon ny som kan flytta in inom 1 månad och en tom box är en ekonomisk förlust, så bättre med 3 månader så har din kompis gott om tid på sig att hitta en ny hyresgäst innan den andre flyttar)

Vill hon kunna kasta ut folk pga att hästen missköter sig eller bråkig hyresgäst är 1 månad mer rimligt. För INGEN kommer kunna flytta sin häst på 1 dag, oavsett vad din kompis vill, det är omöjligt och kommer inte ske, och det är extremt svårt att hinna flytta en häst på 1 vecka. Så för att det ska vara rimligt och genomförbart är 1 månad mer rimligt.

Om din kompis inte känner sig trygg med att hantera olika typer av hästar kanske ett kollektiv stall är bättre? där de inackorderade själva får sköta in/utsläpp och fodringar av sina hästarna. Och din kompis bara behöver sköta in/utsläpp och fodring av sina egna hästar.

Viktigt också är att kolla med länsstyrelsen/jordbruksverket eftersom detta kommer klassas som ett företag så måste hon se till att få allt godkänt och korrekt. Och det är bra att kolla upp allt sånt redan innan man börjar bygga.
 
För mig låter 1800 kr + foder + strö dyrt. Men det beror också på vad priset ligget på i området.
Jag tror det lättaste är att räkna ut vad det skulle kosta med service + 10 kg hö/dag + 1 spånbal/vecka. Och sedan kolla vad andra i området tar för samma service.

Ang fodringar, det handlar ju bara om att planera hur man bygger hagarna så att man kan ha fodergrind för lunchfodring. Så blir det morgon foder i boxen eller hagen, lunch genom fodergrind, insläpps foder och kvällsfoder.

Hennes regler med 1 veckas vräkning och 1 dags vräkning är omöjligt.

Det är bättre med 3 månaders uppsägningstid (det är svårt att hitta någon ny som kan flytta in inom 1 månad och en tom box är en ekonomisk förlust, så bättre med 3 månader så har din kompis gott om tid på sig att hitta en ny hyresgäst innan den andre flyttar)

Vill hon kunna kasta ut folk pga att hästen missköter sig eller bråkig hyresgäst är 1 månad mer rimligt. För INGEN kommer kunna flytta sin häst på 1 dag, oavsett vad din kompis vill, det är omöjligt och kommer inte ske, och det är extremt svårt att hinna flytta en häst på 1 vecka. Så för att det ska vara rimligt och genomförbart är 1 månad mer rimligt.

Om din kompis inte känner sig trygg med att hantera olika typer av hästar kanske ett kollektiv stall är bättre? där de inackorderade själva får sköta in/utsläpp och fodringar av sina hästarna. Och din kompis bara behöver sköta in/utsläpp och fodring av sina egna hästar.

Viktigt också är att kolla med länsstyrelsen/jordbruksverket eftersom detta kommer klassas som ett förtag så måste hon se till att få allt godkänt och korrekt. Och det är bra att kolla upp allt sånt redan innan man börjar bygga.
Stallägaren hanterar inte de andras hästar om de inte betalar för det. 1800 kr är för ponny är kallhyra.
Det var tänkt annat innan men efter sett diskussionen här inne höjde hon priset och det blev bara kallhyra.
 
Vid uthyrning av box där inga tjänster ingår blir det ett hyresavtal. Det går då under hyreslagstiftningen och uppsägningstiden från hyresvärden kan inte vara kortare än 9 mån. Något som inte går att avtala bort oavsett vad som står i avtal.
 
En hingst är en hingst - väluppfostrad eller inte. Finns en anledning till att de allra flesta stall inte tar emot hingstar. Det jag reagerar på är att om man är beredd att kasta ut en häst så fort den nyser så rimmar det illa med att man är beredd att ta risken att ha hingstar där. Förstår inte logiken.
Det där är gammal Bullskit gällande hingstar eller modern slapphet att låta hingstar bete sig som dårar. Om en hingst inte kan hålla sig lugn ska den inte vara hingst.
Har inte skrivit så snart en häst nyser utan det är vräkning vid grova händelser.
 
Vid uthyrning av box där inga tjänster ingår blir det ett hyresavtal. Det går då under hyreslagstiftningen och uppsägningstiden från hyresvärden kan inte vara kortare än 9 mån. Något som inte går att avtala bort oavsett vad som står i avtal.
Kan du bevisa ditt påstående med länk?
 
Stallägaren hanterar inte de andras hästar om de inte betalar för det. 1800 kr är för ponny är kallhyra.
Det var tänkt annat innan men efter sett diskussionen här inne höjde hon priset och det blev bara kallhyra.
Ingår in/utsläpp och fodringar i de 1800 kr?
Ingår någe hö och strö i det 1800 kr?

Hon kan såklart ta betalt vad hon vill, men tar hon betalt 1800 kr när samma service i området ligger på 1000 kr kommer hon inte få några inackorderingar. Då är det bättre att bara bygga de boxar hon själv behöver och strunta i inackorderingar.

Och känner hon att hon inte vill hantera andras hästar är det bättre att ha det som kollektivstall = de inackorderade sköter in/utsläpp och fodringar av sina egna hästar och din kompis slipper hantera deras hästar och behöver bara hantera sina egna.
 
Ingår in/utsläpp och fodringar i de 1800 kr?
Ingår någe hö och strö i det 1800 kr?

Hon kan såklart ta betalt vad hon vill, men tar hon betalt 1800 kr när samma service i området ligger på 1000 kr kommer hon inte få några inackorderingar. Då är det bättre att bara bygga de boxar hon själv behöver och strunta i inackorderingar.

Och känner hon att hon inte vill hantera andras hästar är det bättre att ha det som kollektivstall = de inackorderade sköter in/utsläpp och fodringar av sina egna hästar och din kompis slipper hantera deras hästar och behöver bara hantera sina egna.
NEJ. 1800 kr för ponny är kallhyra
Det blir ett kollektiv stall då alla hästägare som inte vill köpa extra tjänster får klara det på egen hand.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 582
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 974
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 868
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp