Lämplig boxhyra?

Jag hoppas innerligt att det bara är någons fantasi och utopi vi svarar på… Kraven är inte rimliga, att bli utslängd på en dag, att hingstar ska kunna kontrolleras av 3 åringar osv osv osv…?!
Alltså hästen ska vara så pass väluppfostrade oavsett om det är en hingst eller sto eller valack.
På en dag som jag skrev är om inte konflikten går att lösa och hästägaren är villig att betala för skadegörelsen.
 
NEJ. 1800 kr för ponny är kallhyra
Det blir ett kollektiv stall då alla hästägare som inte vill köpa extra tjänster får klara det på egen hand.
1800 kr/månad för enbart boxen och ingen service låter jätte dyrt.
Tror ingen kommer vilja betala 1800 kr + foder + strö + sköta allt som ett kollektivstall.

I stall jag stått uppstallade i har kallhyran varit på 600-800 kr/månaden.
 
1800 kr/månad för enbart boxen och ingen service låter jätte dyrt.
Tror ingen kommer vilja betala 1800 kr + foder + strö + sköta allt som ett kollektivstall.

I stall jag stått uppstallade i har kallhyran varit på 600-800 kr/månaden.
Du glömmer att standarden är helt ny på inredning osv.
Boxen är stor för ponny likaså den för häst.
Priset var tänkt att vara lägre men kompisen surnade till och höjde och tog bort all service.
 
Alltså hästen ska vara så pass väluppfostrade oavsett om det är en hingst eller sto eller valack.
På en dag som jag skrev är om inte konflikten går att lösa och hästägaren är villig att betala för skadegörelsen.
Fast oavsett vad som hänt kan du inte vräka någon från en dag till en annan. Det är helt orimligt och ingen vettig människa kommer att gå med på de villkoren. Då finns det andra stall med mer rimliga villkor att hyr in din häst i.
 
Fast oavsett vad som hänt kan du inte vräka någon från en dag till en annan. Det är helt orimligt och ingen vettig människa kommer att gå med på de villkoren. Då finns det andra stall med mer rimliga villkor att hyr in din häst i.
Kompisen som skulle ha stallet skulle inte vräka någon bara så där. Utan det är vid extrema situationer.
Där djuret orsakar för stor förstörelse och hästägaren vägrar betala för skadorna eller att djuret är farlig för sin omgivning.
 
Du glömmer att standarden är helt ny på inredning osv.
Boxen är stor för ponny likaså den för häst.
Priset var tänkt att vara lägre men kompisen surnade till och höjde och tog bort all service.
Din kompis har såklart rätt att ta vilket pris hon vill. Men hon kommer inte få några inackorderingar med en kallhyra på 1800 kr. Det bästa är om hon kollar vad andra stall i samma område med samma service tar, så hon vet ungefär var normalpris är i just hennes område.
 
Du glömmer att standarden är helt ny på inredning osv.
Boxen är stor för ponny likaså den för häst.
Priset var tänkt att vara lägre men kompisen surnade till och höjde och tog bort all service.
Om man surnar till på hyresgäster innan man ens börjat att hyra ut, eller ens byggt stall så ska man inte hyra ut.
Detta börjar mer och mer att kännas som ett skämt.
 
Alltså hästen ska vara så pass väluppfostrade oavsett om det är en hingst eller sto eller valack.
På en dag som jag skrev är om inte konflikten går att lösa och hästägaren är villig att betala för skadegörelsen.
Men vad är skadegörelse när det kommer till ett djur/en häst? Ett djur förstör inte med avsikt och jag (personligen) anser inte att man ska behöva betala för något som man inte med avsikt förstört.
 
Kompisen som skulle ha stallet skulle inte vräka någon bara så där. Utan det är vid extrema situationer.
Där djuret orsakar för stor förstörelse och hästägaren vägrar betala för skadorna eller att djuret är farlig för sin omgivning.
Det spelar ingen roll. En månad minst bör gälla oavsett. Hur tänker hon att någon ska hinna hitta ny stallplats samma dag? Och vad händer då med hästen? Ska ägaren ta med den hem till garaget eller ska den avlivas på plats? Helt galet.
 
NEJ. 1800 kr för ponny är kallhyra
Det blir ett kollektiv stall då alla hästägare som inte vill köpa extra tjänster får klara det på egen hand.
Så 1800 är för ren boxplats utan foder, strö eller någon form av service? På en gård utan faciliteter, med 0,5 ha hagyta/häst totalt och hos en stallägare som inte är uppdaterad, inte tycks förstå sig på vare sig hästar eller människor och tror att detta kan hjälpas upp med diktatoriska regler som kommer att bli omöjliga att följa?

Det är dyrt. Men frågan är rent akademisk för det kommer inte att finnas några hyresgäster som skriver på sådana kontrakt. Bortsett från människor som inte har några som helst planer att följa reglerna då.
 
Så 1800 är för ren boxplats utan foder, strö eller någon form av service? På en gård utan faciliteter, med 0,5 ha hagyta/häst totalt och hos en stallägare som inte är uppdaterad, inte tycks förstå sig på vare sig hästar eller människor och tror att detta kan hjälpas upp med diktatoriska regler som kommer att bli omöjliga att följa?

Det är dyrt. Men frågan är rent akademisk för det kommer inte att finnas några hyresgäster som skriver på sådana kontrakt. Bortsett från sådana som inte har några som helst planer att följa reglerna då.
Om hyresgästen sköter sig. Hästen/ ponnyn orsakar inga problem. Då är det ju inga problem.
Enda servicen som kommer att vara är daglig tillsyn att alla gäster mår bra och då blir det ju inte kallhyra :D
Ponnybox var det 1800 kr det var dyrare för häst.
Kom ihåg att den prishöjning som har skett ifrån gårdagen till idag har ni själva här på bukefalos orsakat.
När hon sett allt det här har hon blivit så skrämd och med all sin gedigna erfarenhet gällande hästar och syn på hur de ska uppföra sig, så blev det vad det blev.
 
Om hästen sparkar sönder en vägg och ägaren vägrar betala för reparation, då ska inte den vara kvar.
Sedan skulle nog en vettig huresvärd fundera över varför hästen sparkar i väggen och försöka lösa det genom att kanske flytta till annan box/ lugnare del av stallet, få mat först/sist osv. Att en häst sparkar i väggen är inte ovanligt och ska hästägaren betala för varje liten bräda som behöver bytas så har hon nog tänkt galet. Så länge inte hästen sparkar sönder hela boxen eller sparkar hål varje vecka så skulle jag räkna det som normalt slitage.
 
Samma dag är om hästen tex sparkar stallägaren eller utsätter omgivningen för någon form av livsfara. Annars är hon oerhört överseende, men det finns gränser.
Då är det nog bäst att hon fixar ett stallgevär så att man kan ta ut hästen i skogen och skjuta den. För det lär vara enda möjligheten att flytta med noll dagars varsel i många fall.

Hon bör kanske inse att när man håller på med hästar (riktiga, inte sådana som finns i Internetstall) riskerar man alltid att bli sparkad. Och det behöver inte betyda att hästen är knäpp eller ouppfostrad.
 
Dock vet jag att hon funderar på att det ska ingå fodring morgon och kväll. Just det är inte klart än. Men det blir en typ av boxhyra då. Resten får hästägaren fixa själv. Utifrån säkerhetssynpunkt.
 
Samma dag är om hästen tex sparkar stallägaren eller utsätter omgivningen för någon form av livsfara. Annars är hon oerhört överseende, men det finns gränser.
Att hålla på med hästar innebär alltid att man kan bli skadad, dock kan man försöka minimera riskerna. Men att kasta ut en häst samma dag för att den sparkat stallägaren är orimligt. En häst sparkas aldrig utan anledning och mycket mycket sällan utan att varna och säga till att den inte trivs i situationen. Har man sådan gedigen kunskap av hästar som du påstår att din kompis har så bör hon kunna läsa en sådan situation och förhindra att bli sparkad.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 582
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 974
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 868
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp