Sv: Lämplig ålder mellan syskon??
Kan berätta hur det var för mig. Jag är nu 15 och min brorsa 19. = 4 år
När jag var liten bråkade vi JÄMNT, vi hade noll gemensamt, för stor åldersskillnad för att vi skulle kunna leka ihop.
När jag blev runt 5 så började det gå bättre, vi kunde leka ibland ifall inga andra kompisar var där. Fortfarande mycket bråk.
Mellan när jag var 9-13 så var det nog inte så kul för mamma och pappa
Alltid bråk, alltid om allt. Vi undvek varandra så mycket som möjligt eftersom det mest var bråk. För stor åldersskillnad kände jag det som.
Mellan 14 - Nu
Vi har inte bråkat sen jag var 13. Åldersskillnaden har blivit mer utjämnad och nu är jag glad över att ha en äldre bror. Man får skjuts dit man ska, någon att prata med, umgås med, perfekt! Nu umgås vi inte som bror och syster utan som kompisar, om inte mamma och pappa är bortresta. Då tar han över föräldrarollen :smirk: Det enda jobbiga. Däremot sätter man honom lätt på plats
Tror det beror mycket på individer med. Min bror har alltid varit snäll mot allt och alla sen han var fem år. Alltid hjälpsam och svårt för att säga nej. Gillar att ha mycket folk omkring sig.
Jag är enormt envis. Visst är jag snäll men jag visar direkt när det är något jag inte gillar, och då visar jag det ordentligt. Tycker om att ha få personer runtom mig.
Hade båda varit som min brorsa tror jag inte att det skulle vara något problem. Hade båda varit som jag så skulle huset vara rivet vid det här laget
När jag var mindre tyckte jag åldersskillnaden var jobbig. Nu är den bara positiv. Om han inte försöker vara förälder, tror det är lätt hänt när det är 4 år mellan. Som tur är så är han barnsligare än mig så det händer inte fota
. Tror att föräldrarna lämnar ett krav på det äldre barnet omedvetet, att denne ska ta hand om det yngre syskonet.