lämna tillbaka valp, uppfödaren ångrar sig

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wilma_wilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 9 854
W

wilma_wilma

Nu har det otänkbara hänt, vi kan inte behålla våran valp:cry: pga. att husse har blivit allergisk, läkarintyg finns.
Ringde och förklarade situtaionen för uppfödaren, vi bestämmde att vi skulle lämna tillbaka henne idag. Var över en vecka sedan jag pratade med uppfödaren men hon hade inte tid att ta emot henne förens idag.

När jag satt mig i bilen för att åka dem 30 milen så får jag ett SMS om att dom inte vill ha tillbaka henne!
Blir både ledsen och förbannad. Försöker ringa uppfödaren ett flertal gånger men ingen svarar..

Vad gör man nu?! Visst jag förstår att hon inte behöver ta tillbaka henne, men hon har ju lovat oss!

Sv: lämna tillbaka valp, uppfödaren ångrar sig

Vad är kryssat i rutan för återköp?

Är det kryssat "Ja" så är uppfödaren faktiskt tvungen att återta hunden.

Under förutsättning att de har använt skk's kontrakt ja.

Bör de ju ha gjort eftersom hunden är reggad i skk och (som det verkar) köpt från uppfödaren enligt tidigare trådar.

Tack för era svar.

Jag fick dela upp betalningen ett par gånger. Hunden är köparens när hela beloppet är betalt står det i köpeskontraktet. Hunden är reggad i skk och vi använde oss av deras köpeskonrakt men Vi kryssade inte i någon ruta.

Uppfödaren sa att jag inte får sälja hunden förens vi har betalat allt. Vi är inte intresserade av att få tillbaka det som vi redan betalt, utan vi ville bara att uppfödaren skulle hjälpa oss då min sambo knappt kan vara här hemma.

Uppfödaren har alltså inte kryssat i vare sig ja eller nej i rutan för återköp?

Tyvärr för uppfödaren kan h*n inte tvinga er att behålla hunden och även om det kan tyckas vara djävligt så är ni i er fulla rätt att sälja hunden om ni inte kan ha den kvar pga allergi om nu uppfödaren inte tar den tillbaka. Ni slipper dock inte undan betalningsansvaret till uppfödaren!

Rekommenderar dock inte detta alternativ utan i stället:

Meddela uppfödaren via mail/sms om h*n nu inte svarar i tfn att ni på måndag kommer att kontakta skk's juridiska avdelning för rådgivning om hur ni ska gå vidare med detta om ingen lösning sker under helgen.

Jag fick dela upp betalningen ett par gånger. Hunden är köparens när hela beloppet är betalt står det i köpeskontraktet.

Och jag tolkar det som att ni inte betalat allt? I så fall är det ju inte ens er hund och uppfödaren fortfarande ägare. Självklart då att de ska återta valpen.

Gnists råd att kontakta SKK jurist är bra tycker jag. Då kan du också diskutera möjligheten att få tillbaka något av det ni har betalat för valpen.

Tråkig situation annars! Beklagar.

Iom att hunden lämnar uppfödaren och första kronan på avbetalningen är erlagd så är hunden INTE uppfödarens längre.

Det finns en anledning till varför man inte ska sälja hund på avbetalning. Risken att bli blåst på både hundvalp och pengar är ENORM!

Vill köparen sälja hunden kan inte uppfödaren hindra dem och uppfödaren kan absolut INTE tvinga en allergisk människa att behålla hunden.

En normalt funtad och seriös uppfödare hade i detta läge där även läkarintyg på allergi finns tagit tillbaka hunden direkt!

Iom att hunden lämnar uppfödaren och första kronan på avbetalningen är erlagd så är hunden INTE uppfödarens längre

Men enligt TS så övergår hunden till dem när full betalning är erlagd för så har de avtalat. Är inte full betalning erlagd så står ju uppfödaren som ägare?

En normalt funtad och seriös uppfödare hade i detta läge där även läkarintyg på allergi finns tagit tillbaka hunden direkt!

Ja men precis! Och om man har omständigheter som omöjliggör detta så börjar man ju inte krångla om att köparen själv säljer vidare valpen. :crazy:

Men enligt TS så övergår hunden till dem när full betalning är erlagd för så har de avtalat. Är inte full betalning erlagd så står ju uppfödaren som ägare?

Nix, det gills inte. Sådanna tilläggsklausuler kan uppfödaren få surt för om det tas upp av SKKs Juridiska.

Självklart. Men en sådan uppfödare verkar det ju inte vara fråga om i det här fallet.

Ursprungligen postat av Skogstrollet

Nix, det gills inte. Sådanna tilläggsklausuler kan uppfödaren få surt för om det tas upp av SKKs Juridiska.

Det är möjligt att den klausulen inte gäller gentemot SKK, men den gäller enligt svensk lag.

Eventuellt kommer en vän till oss att låna henne:), så hon åker nog idag.

Vi står som ägare på henne, har betalat in 70 kr till jordbruksverket så det är registrerat. vi fick med stamtavlan och diverse papper.

Har varit inne och googlat och då verkar det som vissa inte skriver under ägarpapprerna förens hunden är helt betald..

Jag tvivlar på att uppfödaren är intresserad av att dra det hela till tinget i sin strävan att slippa ta tillbaka valpen. Om nu uppfödaren verkligen ser sig själv som ägare, så varför neka att ta tillbaka hunden?

Så länge uppfödaren får sina pengar så lär den vara nöjd, eftersom det är tämligen klart konstaterat i tråden att uppfödaren inte är ett dugg intresserad av att ta tillbaka valpen. Och som sagt: h*n kan inte tvinga en allergisk ägare att behålla hunden.

Senast ändrad:

Eventuellt kommer en vän till oss att låna henne:), så hon åker nog idag.

Vi står som ägare på henne, har betalat in 70 kr till jordbruksverket så det är registrerat. vi fick med stamtavlan och diverse papper.

Har varit inne och googlat och då verkar det som vissa inte skriver under ägarpapprerna förens hunden är helt betald..

Reg i jordbruksverket har inget med ägarskapet att göra. Tyvärr väldigt många som tror det.

Okej då har jag missuppfattat det.

Uppfödaren är inte intresserad av att ha någon som helst kontakt med oss, däremot ville hon ha uppgifter om dom nya ägarna. Så vi får betala av henne så som vi har sagt. Låna ut henne till våran vän och kanske dom vill behålla henne:)

Har ännu inte fått tag i uppfödaren så jag lägger ner det här..

Meddela uppfödaren via mail/sms om h*n nu inte svarar i tfn att ni på måndag kommer att kontakta skk's juridiska avdelning för rådgivning om hur ni ska gå vidare med detta om ingen lösning sker under helgen.

Men om valpen nu tydligen inte är registrerad i SKK utan i Jordbruksverket, kan väl SKK inte säga så mycket i saken? Då räknas väl valpen som vilken "sak" som helst som sålts på avbetalning?

Men även en SKK-reggad valp ska väl vara reggad i JBV så det ena utesluter väl inte det det andra?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 110
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 857
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Idag fick vi ett meddelande från våran uppfödare att den valpen vi skulle vara fodervärdar åt, inte kommer bli våran. Den blir 8 veckor...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 773
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna