lämna tillbaka valp, uppfödaren ångrar sig

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wilma_wilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 9 854
Sv: lämna tillbaka valp, uppfödaren ångrar sig

Hunden är reggad i skk, när jag går in i avelsdatan och söker på hunden namn så kommer det upp att jag står som ägare på henne. Jag menade bara att jag har fått hem papper från jordbruksverket om att hunden nu är min, 70 kr kostade det.

Ägarregistrering (vare sig den är på skk eller hos sjv) är INTE juridiskt hållbart som "ägarbevis". Det är det endast köpekontraktet som är.

Att endast ett köpekontrakt skulle kunna bevisa vem som är ägare stämmer inte heller. Vilket som helst bevis på att en köpesumma överförts räcker ju.
PL

Ursprungligen postat av Skogstrollet
Men enligt TS så övergår hunden till dem när full betalning är erlagd för så har de avtalat. Är inte full betalning erlagd så står ju uppfödaren som ägare?

Det är möjligt att den klausulen inte gäller gentemot SKK, men den gäller enligt svensk lag.

Tja en o annan som återtagit ej fullt betald som hund har blivit åtalade för stöld håller nog inte med dig.

Tja en o annan som återtagit ej fullt betald som hund har blivit åtalade för stöld håller nog inte med dig.

Fast att bli åtalad och dömd är två vitt skilda ting.
Och precis som alla andra lägen så innebär det inte att du får verkställa återtagandet själv utan det ska göras via kronofogden, annars blir det precis som du säger åtal på stöld alternativ egenmäktigt förfarande.
Så fast klauslen är helt giltig, så innebär det inte att det bara är att hämta hem hunden.

/Camilla

"Husse har blivit så allergisk så att han inte kan vistas hemma"

Hade han ingen allergi innan och nu är den så allvarlig att han inte kan vistas i samma bostad som en hund?
Låter lite märkligt i mina öron.
Och låna ut till en vän, där hon kanske kan stanna.

Du har heller ingen aning om vad det är för skillnad mellan en reg i SKK och jordbruksverket.

Det hela känns impulsivt och oplanerat, hoppas bara att vännen också är er vän i fortsättningen.

Jag förstår ärligt talat inte problemet.

Betala resterande till uppf och sälj hunden.
Så är allt i sin ordning?

Hade han ingen allergi innan och nu är den så allvarlig att han inte kan vistas i samma bostad som en hund?

Detta får mig komma att tänka på det vanliga fenomenet att många reagerar allergiskt på valpar trots att de inte reagerar på vuxna hundar. Som allergiker så skulle jag - om jag aldrig tidigare reagerat så kraftigt på hund - tänkt att det ger med sig när valptiden är över. Eftersom det är vår och pollensäsong hade jag också tänkt att pollensäsongen förvärrar allergin.

Nu blir ju detta egentligen ett icke-svar till TS, men personligen hade jag (om jag inte tidigare reagerat så kraftigt på hund) tagit antihistamintabletter och kanske även kompletterat med en kortisonspruta hos läkaren.

Och låna ut till en vän, där hon kanske kan stanna.

Du har heller ingen aning om vad det är för skillnad mellan en reg i SKK och jordbruksverket.

Det hela känns impulsivt och oplanerat, hoppas bara att vännen också är er vän i fortsättningen.

Ja det kanske later markligt for dig men sa ar det. Sambon har inte haft hund fortut, men vi har varit hundvakt och det har gatt bra. Lakarintyg finns att visa upp, sa vi ljuger inte om det.

Jag har inte skrivit att jag inte vet skillnaden mellan skk och jordbruksverket, det jag menade var att jag fatt hem papper fran jordbruksverket att hon nu star pa mig. Men att det inte har nagot med agarskap att gora visste jag inte, menar du att jag ar en dalig hundagare for att jag inte visste det?

Det ar vel mycket battre om varan van kan behalla henne an att vi ska behova salja henne vidare?!

Samma dag som hunden blir såld - lägg resterande pengar till uppfödaren är problemet ur världen.
Skriv papper på "nästa dags datum" och så blev hunden såld dagen efter...

Lakarintyg finns att visa upp, sa vi ljuger inte om det.

Även jag tror att något annat kan vara inblandat. Vad har det gjorts för tester?
Jag var för ett antal år sedan hyperallergisk, kulminerade i en chock. En pricktest gjordes då på hela ryggen, och det var en hel del jag reagerade på men allt stämde inte.
Gräs och pollen OK.
Häst, stämde, men det kunde jag hantera genom försiktighetsåtgärder.
Hund och katt, stämde definitivt inte, så mina djur behöll jag och fortsatte med min kattuppfödning och åka på utställning.

Inte vet jag om det är sant, men jag hörde en historia om att en läkare rådde en kvinna att göra sig av med sin katt pga allergi. Katten avlivades och senare visade det sig att det var kvinnans nagellack hon reagerade på.

Så finns det verkligen inget annat som kan utlösa allergin?

Kanske inte dålig, men okunnig.
Ni köper en hund ni inte har råd att betala, på rekommendation av uppfödaren.
Du/ni har uppenbarligen ingen större kunskap om hundar eller om rasen.
Ni skaffar en hund trots att en av er är allergiker, utan kunskap om att valpar är betydligt mer allergiframkallande än vuxna hundar, o detta utan att komma överens om en provperiod.

Att endast ett köpekontrakt skulle kunna bevisa vem som är ägare stämmer inte heller. Vilket som helst bevis på att en köpesumma överförts räcker ju.
PL

Ägarregistrering i sjv/skk är inget giltigt ägarbevis, men det är köpekontraktet.

Om det räcker med ett kvitto på insatta pengar för att juridiskt bevisa ett hundköp så kan ju ex.vis vem som helst som köpt avelsägg av mig påstå att de köpt en hund av mig på avbetalning och på så vis "få rätt" att ta en av mina hundar enligt ditt resonemang.. :eek:

Kvitto + någon form av köpekontrakt lär ju krävas får man hoppas.

Det tycker jag faktiskt är lite hårt skrivet, Vallhund. Vad är det som får dig att säga att TS inte vet så mycket om hundar eller om rasen? Och varför menar du att de skulle veta att sambon var hundallergisk när han inte har reagerat på andra hundar? Borde alla potentiella hundägare först gå till sjukhuset och göra allergitest? Jag utvecklade själv kattallergi i 20-årsåldern, utan att ha varit allergisk mot något tidigare. Detta ledde till att jag fick omplacera en högt älskad katt, som antagligen var orsaken till att allergin utvecklades. Man kan inte veta och förutspå allt.

En seriös uppfödare borde vilja vara delaktig i omplaceringen av en valp som h*n har fött upp, för att vara säker på att hunden kommer till ett bra hem.

Ja det kanske later markligt for dig men sa ar det. Sambon har inte haft hund fortut, men vi har varit hundvakt och det har gatt bra. Lakarintyg finns att visa upp, sa vi ljuger inte om det.

Jag har inte skrivit att jag inte vet skillnaden mellan skk och jordbruksverket, det jag menade var att jag fatt hem papper fran jordbruksverket att hon nu star pa mig. Men att det inte har nagot med agarskap att gora visste jag inte, menar du att jag ar en dalig hundagare for att jag inte visste det?

Det ar vel mycket battre om varan van kan behalla henne an att vi ska behova salja henne vidare?!

Jag skrev att det hela känndes impulsivt och oplanerat, inget om dåligt hundägarskap. Det är mycket möjligt att hunden får det bättre hos någon som planerat och vill ha hund, än en kompis "som ställer upp".

Skall naturligtvis stå på kvittot vad betalningen omfattar o som sagt inget ytterligare köpekontrakt behövs!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 110
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 857
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Idag fick vi ett meddelande från våran uppfödare att den valpen vi skulle vara fodervärdar åt, inte kommer bli våran. Den blir 8 veckor...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 773
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna