Lämna hästarna själv över en helg?!

Xoya

Trådstartare
Jag har en bekant som var borta över midsommarhelgen och lämnade hästarna över den helgen utan någon tillsyn.
Det är ju inte min ensak hur dom gör med sina hästar...men kan jag kontakta dom och erbjuda mig att nästa gång dom åker bort så kan jag kolla till deras hästar?!
Eller är det något som är en oskriven lag inom hästfolket att det är helt förbjudet att erbjuda sig kunna göra en sådan sak?!
Mvh Xoya.

Sv: Lämna hästarna själv över en helg?!

Du kan väl bara säga att om de behöver hjälp någon gång så ställer du gärna upp.

Säkert uppskattat och inte så svårt att säga.

Jag är mest förvånad över att man LÄMNAR hästarna så.
Fast ändå inte.

Vi har ett bete "kollektivt" just nu. Och vissa är inte där och kollar till sina hästar alls, de räknar tydligen med att vi andra gör det. Självklart gör man en snabbkoll för att se om skor är tappade eller sår eller nå't. Men att de inte sagt detta utan bara tar för givet är förvånande. Samma sak med vattnet, bestämt att en person skulle komma på söndagen, ingen kommer, jag messar och den säger att "Nej, jag hinner inte idag" Nehe liksom skall hästarna inte får ngt vatten då eller ?

Det finns ingen "lag" om att be om hjälp. Däremot finns en om tillsyn om hästar. Kan ju vara något att tänka på.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;
6 kap. Tillsyn
1 § Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen.
Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga ston, särskilt vid tiden kring fölningen.

Har varit med om samma sak, hästarna har inget vatten på fredagen och mer vatten kommer inte förrän på måndag och vi hästägare ska lösa detta själva under helgen(annars så kör bonden ut en stor vattentank men den läckte tydligen). Eftersom jag själv inte kunde förse 5 hästar med vatten under helgen ringer jag den andra ägaren och säger att vi får hjälpas åt.
-Men jag är på väg till Tyskland och är borta hela helgen!:eek:
Hon räknade kallt med att jag skulle se till hästarna utan att ens meddela mig och utan att ens kontrollera om det öht fanns vatten i karen.:crazy: Folk är ju roliga, inte.

Kanske inte läckaget inträffat ännu då hon åkte? Kanske hon trodde att allt var under kontroll?

Jag är glad att på betet min häst går ingår daglig översyn av bonden som håller betet. Man slipper missförstånd då. :)

vi har vattenveckor på betet, dvs en person har ansvar för tillsyn av hästar och vatten under en veckas tid. Med denna tillsynen trodde jag att det innebar att man får reda på vad som händer i hagen OM man åker bort. Just för att underlätta för de övriga ägarna så att man kan åka bort på semester och ha passning på hästen.

Nu har jag visserligen varit till min häst dagligen ändå, men hittills har ingen meddelat att min häst tappade en sko för snart en vecka sedan.:angel:

men vad menar man med tillsyn då? att se om en häst har tappat skorna kan ju innebära att man måste stå å lyfta på fötterna på alla hästar vilket man kanske inte gör i första taget om det står en salig blandning hästar i en gigantisk beteshage.
min tillsyn handlar om att kolla så att de har vatten, att hagen är hel, att ingen har sår eller är extra utsatt för knott etc. Men att kolla skorna skulle vara svårt, ser ju knappt hovarna i allt gräs/lera!
Jag skulle inte lämna min utan tillsyn så erbjud dig du att hjälpa till! Vem vet, de kanske inte har någon de "vågar" fråga? många blir ju irriterade när man ber om hjälp. De kanske blir jätteglada att kunna resa iväg ibland och känna sig trygga med att hästarna får tillsyn!

Det är klart att man måste kunna resa bort, men man utser väl någon som är "ansvarig" för att hästen kollas till om det inte ingår i betesavgiften. Eller som ni har vattenveckor, det är ju jättefiffigt.

Men det handlar ju alltid om kommunikation, det är så märkligt att follk inte kommunicerar...

KL

Jag har alltid nån person som är ansvarig för min häst när jag åker bort nån enstaka gång.
Jag har hjälpt flera andra så dom kan åka bort utan att ha hästen i tankarna hela tiden.
Sen finns det andra som bara åker och inte säger nåt ens.

Även om tanken varit hel var vattnet slut i karen, så om jag gjort som hon och bara dragit hade de inte haft vatten på hela helgen eftersom det inte heller fanns något vattendrag. Hon varken sa att hon skulle åka eller frågade om jag skulle dit.

Ännu värre tycker jag att det är med stallägare som är hemma och bara skiter i att gå ner och kolla om hästarna har vatten, eller går förbi badkaret och konstaterar att dom inte har vatten men gör inget åt det....

//Domino_s

Jag tänker ringa dom och erbjuda att kolla till hästarna nästa gång dom åker bort.
Dessa personer jag pratar om är jätte trevliga och behandlar sina hästar på ett bra vis för övrigt. :) Så jag undanbeder gärna negativa kommentarer skrivs om dessa personer.
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

det kan ju vara så att dom visst anlitat någon som kollat till hästarna men som du inte sett? för du har väl inte suttit 24 timmar om dygnet och studerat deras hagar?

Jag skulle uppskatta om någon erbjöd mig att hålla koll på min häst en helg då jag inte skulle hunnit till stallet.

Nej det har jag inte gjort...men jag har ridit förbi deras hus dagligen och så ser man om det komer någon till hästarnas hage här hemifrån. :)
Plus en kompis till mig ringde och frågade mig om dom bett mig kolla till hästarna.

Klart du kan erbjuda din hjälp. Dom blir nog bara glada.

Är man en sund djurmänniska så har man en "back-up" hemma om man åker bort. Det kan hända mycket med staket, rymlingar mm.
Däremor så har jag haft beteshästar och det ingår staketkoll, vatten och en enkel översyn av hästarna varje dag. Men jag visiterar inte hästarna med förstoringsglas och smörjer inte in med diverse olika salvor. För den lilla summan betet kostar så får de sköta sånt själva. Sen ska det finnas någon ansvarig person att få tag på plus att jag vill ha fullmakt på att jag får ta ut veterinär mm om så krävs. Men varje år tror folk att jag ska vara deras privata hästskötare medan de har semester och hästledigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 978
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar