Lågt blodtryck/blodtrycksfall

sthu

Trådstartare
Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall?

Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller när jag reser mig upp, ja i vilken situation som helst egentligen.

Det började när jag var gravid, speciellt sista 3-4 månaderna. Då sas det vara att lågt blodtryck är bättre än högt (och det är det ju) och att det skulle gå över. Ungen är fyra månader nu och jag har fortfarande problem. Nästan värre nu än innan..
 
Ingen aning. Det har aldrig kollats..
Då hade jag efterfrågat det på vårdcentralen

Om du har sådana besvär av blodtrycksfall kan det kanske vara värt att investera i en blodtrycksmätare med manschett att ha hemma

Jag hade också kollat läkemedelsbiverkningar om rörelse, att långsamt resa sig och röra på fötterna innan uppresning och tillräckligt med vätska inte hjälper. Jag har flera läkemedel med ortostatisk hypotoni som biverkning.
 
Då hade jag efterfrågat det på vårdcentralen

Om du har sådana besvär av blodtrycksfall kan det kanske vara värt att investera i en blodtrycksmätare med manschett att ha hemma

Jag hade också kollat läkemedelsbiverkningar om rörelse, att långsamt resa sig och röra på fötterna innan uppresning och tillräckligt med vätska inte hjälper. Jag har flera läkemedel med ortostatisk hypotoni som biverkning.
Inga läkemedel som kan ge den biverkningen.

Jag har försökt med vc, men ingen verkar ta det på allvar. Bra med lågt tryck sägs det bara.

Det värsta är att det inte bara är när jag reser mig, det kan komma när jag sitter ner också.
 
Hur vet du att det är blodtrycksfall, har det mätts när det sker? Det finns läkemedel som höjer blodtrycket men adekvat utredning bör ske. Vänd dig till VC.
Jag antar att det är det. Vet inte vad skulle vara annars.. Enligt läkaren på kvinnokliniken var det lågt blodtryck pga graviditet, men nu har ju graviditeten gått över..

Jag ska till vc på fredag i annat ärende. Får väl fråga då.
 
Jag antar att det är det. Vet inte vad skulle vara annars.. Enligt läkaren på kvinnokliniken var det lågt blodtryck pga graviditet, men nu har ju graviditeten gått över..

Jag ska till vc på fredag i annat ärende. Får väl fråga då.
Panikångest?

Oberoende borde du bli ordentligt undersökt!
 
Inga läkemedel som kan ge den biverkningen.

Jag har försökt med vc, men ingen verkar ta det på allvar. Bra med lågt tryck sägs det bara.

Det värsta är att det inte bara är när jag reser mig, det kan komma när jag sitter ner också.
Om du mäter blodtrycket hemma så har du svart på vitt hur lågt trycket är strax efter ett blodtrycksfall. Enklare att påvisa behov av vidare utredning då. Känns svårt att säga bu eller bä om du inte tagit blodtryck regelbundet
 
Jag antar att det är det. Vet inte vad skulle vara annars.. Enligt läkaren på kvinnokliniken var det lågt blodtryck pga graviditet, men nu har ju graviditeten gått över..

Jag ska till vc på fredag i annat ärende. Får väl fråga då.

Yrselsjukdomar finns det ju ett flertal, kan väldigt lite om dessa men att ta för givet att det är blodtrycksfall om det aldrig uppmätts känns konstigt. Sök för dina besvär istället.
 
Panikångest?

Oberoende borde du bli ordentligt undersökt!
Nej, ingen panikångest.

--
Med tanke på att ingen riktigt brydde sig ens när jag var gravid och hade problem med att det kunde svartna för ögonen när jag körde bil känns det inte som att någon kommer ta det på allvar nu heller..
 
Ärligt talat har jag inte råd att springa på vårdcentralen för att höra att det är bra med lågt tryck..
Du ska väl ändå dit på fredag? Du behöver ju undersöka om det är blodtrycket som spökar överhuvudtaget. Säg att du behöver hjälp för att du får plötslig yrsel (inte bara när du reser dig upp)
 
Ärligt talat har jag inte råd att springa på vårdcentralen för att höra att det är bra med lågt tryck..
Som @Modest skrev - sök för dina symptom istället. Nämn inte lågt blodtryck (om det inte ens är bekräftat) utan utgå endast från din yrsel, som kan komma när som helst.
Den riktiga hjälpen får du från sjukvården, inte här.
 
Du ska väl ändå dit på fredag? Du behöver ju undersöka om det är blodtrycket som spökar överhuvudtaget. Säg att du behöver hjälp för att du får plötslig yrsel (inte bara när du reser dig upp)
Jag tror de kommer hänvisa till att jag får boka en ny tid. Det brukar bli så.. Men jag kommer ta upp det.
 
Som @Modest skrev - sök för dina symptom istället. Nämn inte lågt blodtryck (om det inte ens är bekräftat) utan utgå endast från din yrsel, som kan komma när som helst.
Den riktiga hjälpen får du från sjukvården, inte här.
Lågt blodtryck är bekräftat. Flera gånger under graviditeten. Bara inte gjort test för blodtrycksfall.
 
Om du går till VC kan du be om en 24-tim blodtrycksmätare som monteras på dig. Annars finns det väl alltid en gratis blodtrycksmätare som man kan ta själv- kan ju indikera att trycket är lågt- men talar å andra sidan inte om vad trycket är när det snurrar och blir mörkt. När mitt är lågt- utan att det snurrar,blir bara lite matt, är det 85/52 typ.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 965
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 693
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 901
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp