Lägger sig i handen...

Sv: Lägger sig i handen...

Och om han inte trivs med bettet då?

Det finns alltid en anledning till att man byter. Iaf när jag gör det. :D

Nu har min häst haft mycket problem med tänderna och det har funkat kanon med hackamoret innan, och enligt tandläkaren/veterinären ska vi mer än gärna växla mellan hackamore och bett under en tid innan vi helt går över till bett... :)

Vadå om han inte trivs? Ja, trivs han inte så är det väl ganska uppenbart att man inte rider på det. :)

Ja, det är klart det finns anledning att variera, det är jättebra att variera- så länge hästen trivs och går bra på det.

Om någon säger att det är bra för mig att variera mellan 2-delat och 3-delat på min häst, inte sätter jag in ett 2delat i hennes mun då om hon inte trivs på det.

Jag tycker nästan du redan svarat på din fråga själv...

Jag rider också min häst emellanåt på hackamore (oftast vid uteritt) och även jag och fler jag pratat med upplever samma problem som du, använder man hacket mer än två dagar i rad får man den effekten att hästen bara lägger sig i handen. Om det var variation du var ute efter, varför rider du då på hacket tre dagar i rad? Varför inte varannan dag så blir du av med problemet? Som folk redan skrivt också, om hästen hänger i handen så har du ju gett den något att hänga i. Jag skulle släppa tyglarna och låta hästen bära sig själv. Det är svårt att få/ge samma stöd i ett hack som ett bett. Prova istället rida med något annat bettlöst tex sidepull där du kan jobba mer med stödet när du inte har hävstångseffekten som på hacket.

Jag skrev som jag gjorde därför att du skrev att hästen fungerar på vanligt bett. Och då undrade jag varför du måste ha hackamore överhuvudtaget? Jag har ingen erfarenhet av bettlöst får jag erkänna, men visst finns det väl bettlösa alternativ som är lite "snällare" och mer lätthanterliga än hackamore? Jag föreställer mig att det med ett hackamore är lätt hänt att hästen böjer på nacken utan att egentligen arbeta genom kroppen, lite det problem som jag uppfattat att du har. Eller?

Om du måste använda hackamore så kunde du kanske rida med det varannan gång eller var tredje gång istället för flera dagar i rad? Är det så att du inte får växla mellan olika typer av bett än? I annat fall kan man ju variera mellan 2- och 3-delat och rakt.

När det gäller ridningen kan jag bara ge det tips jag redan gett då ditt problem tyder på att hästen inte är tillräckligt kvick i sina bakben. När bakbenen kommer igång och arbetar aktivt så kommer också hästen att bli mjukare och lättare i handen. Så, mycket övergångar, halvhalter, tempoväxlingar, sidvärts. Ja, allt som är lösgörande.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV