Lägga av med halvblodsaveln?

C

crazy

Efter mycket funderingar så börjar man fundera på varför man ska hålla på med halvblodsaveln?

Avgifterna går upp och priserna på fölen är måttliga om än att de verkar börja gå upp igen nu.

Visst är det kul med avel och se sina avkommor komma till sin rätt hos duktiga personer.Men ibland känns det som om man "sponsrar" svenska folket med bra hästar och även om mina föl/unghästar har sålts för vettiga slantar...så är det ändå ingen större förtjänst i slutenden med allt slit,svett och tårar.

Hur kul är det när man tex får ett sto som kastar och kanske har lagt ut 10 000 eller mer redan...visst fosterförsäkringar i all ära...men förlusten-chocken-sorgen finns det inget som täcker.Årets alla olyckor med ston som kastar,får tvillingar och får dödfödda föl eller föl som dör inom kort pga av komplikationer...ja det får mej att rysa.

Men när folk köper en häst av en uppfödare...hur många tänker då på hur mycket ekonomisk förlust en uppfödare gör när de väl tror att de ska börja pruta på den häst de tänkt att köpa? Hur många tänker ens en tanke på hur mkt jobb,pengar och känslomässigt angagemang som finns bakom varje föl?

Nu har jag haft tur med seriösa mycket angagerade personer som köpt häst av mej...men när man lyssnar på folk som man känner som också föder upp och säljer halvblod och får höra allt möjligt ifrån oförskämdhet till skambud som de får stå ut med trots gott avelsmaterial.Tror de verkligen att de kan bete sej hur som helst bara för att de är köpare och att det är så kallat köparens marknad? Vad hände med normalt hyfs?

Tack och lov har jag och min sambo ganska god ekonomi så vi behöver ju inte vara tvugna att sälja pga av ekonomiska skäl på det sättet.Jag har ju i första hand fött upp föl med tanke på "eget" bruk.Men jag kan inte för mitt liv begripa hur någon i dagens läge kan bedriva stuteriverksamhet och gå med plus?

Men just nu känner jag massor av frågor...Vill jag verkligen fortsätta med halvblodsavel?Nej just nu känns det inte så.

Men i nästa sekund så kommer solglimtarna :cool:

Efter allt strul jag har haft under höst-vinter har jag också haft känslan av uppgivenhet. En avlivad åring - en 2åring som jag inte kan sälja ännu pga hjärtfel - en "ful" 2 åring som jag skäms för att sälja.
Sen räcker det med att jag ser mina hästar busa i hagen och jag glömmer alla sorger och bedrövelser. Vad gör det att jag och min familj får leva på "havregrynsgröt" när alla "betäckningsavgifter" börjar dimpa ner i brevlådan. Hoppet finns ju kvar att få fram min drömhäst.

Som mindre uppfödare tror jag inte att man kan få någon större vinst på sitt avelsarbete, speciellt om man ska räkna in tiden man lägger ner på en uppfödning, från tillverkning till försäljning. Det bästa är ju om man kan sälja sina föl direkt vid avvänjning om man räknar in tiden. Men då tycker jag man missar mycket med vad jag kallar avelsarbete.

Gå ut i hagen och mys med dina pållar så kommer du nog på andra tankar igen!

Lill / Stall Nöbbeled

Men något possitivt finns det väl!!!

Jag har precis ringt hingstägaren och kommer att köra ner mitt sto i morgonbitti :eek:

Jag är supernervös, det är mitt första blivande föl som ska till. Tänk om det nästa år studsar runt ett litet föl i hagen!!!!

//Jenni

Vi hade en FUL fölunge/åring/tvååring. Men det var den fula ankungen som blev till svan. Jäcklar i havet vad fin den håller på att bli och hoppa kan den. Men den var anskrämlig när den var yngre.

Vad pratar vi om för pengar när det gäller halvblod?

Jag har islandshäst, och köpte min som oinriden fyraåring (från uppfödaren, för tre år sedan) för 35.000:- (=begärt pris). Han är en valack med bra stam (pappa första klass, mamma andra klass, båda med fler bra avkommor och pappan med hyfsade tävlingsmeriter) och fin färg (jo, islandshästar med "kul" färg brukar vara lite dyrare, även om jag inte köpte för färgens skull).

Språngavgifterna för islandshästar ligger väl nånstans mellan 5.000:- och 15.000:-, beroende på hingst.

Även från uppfödare av islandshästar får man höra att priserna inte täcker de kostnader uppfödaren haft för hästen fram till försäljningen, och det stämmer säkert.

Hur är halvblodsaveln i jämförelse?

Är inte jag positiv? :smirk:

Lill / Stall Nöbbeled ( som förhoppningsvis har tre busade fölisar i sommar )

Det är så stort spann på kostnaderna.

Stationsavgift, uppstallning, veterinär, språng, skick, levande fölavgifter, stoets extra foder, vaccinationer, försäkring, avgifter, registrering, märkning...... listan kan bli hur lång som helst. Min hittills billigaste fölunge har kostat 25.000 kr när den var ett halvår... den dyraste ligger på 65.000 kr :o (djursjukhus vistelse som föl-utan försäkring som täckte)
föl=25.000 +
1åring=25.000 +
2åring= 30.000 +
riden treåring som visats med hyfsade poäng 60.000 +

Rik blir man inte!

Lill / Stall Nöbbeled

språngavgifterna på halvblod varierar...

men de jag har använt runt 2000 kr i språng och 6-7000 vid levande föl...men då tillkommer oftast seminavgift på ett par tusen,plus veterinärsavgift på någon 1000 lapp eller mer,transport för seminen,ganska dyr uppstallning...hm ja för det mesta brukar det handla om ca 7000 kr till seminstationen plus då ovanstående avgifter för min del.

Så ca 7000 plus 2000 plus 6-7000=ungefär 15-16000 kr...ja och så var det moms på de 2000 och 6-7000 kr också.Jag brukar hamna på ca 20-22 000 kr om jag räknar inkl reg avgift.

Sedan omkostnader vad det gäller maten är ju betydligt högre än på en islandshäst förstås.Mina på fri tillgång äter ända upp till 20 kg/per häst på en dag.Vad det gäller kraftfoder ...så ligger mina på ca 4-6 kg beroende på vart i dräktigheten de befinner sej samt att de kräver mer när de går ute dygnet runt.Vad detta kostar per år och häst törs jag inte ens räkna på...

Priserna...ja hm...fölet såldes för 25 000 i somras,åringen för 35 500 kr,priserna varierar beroende på ålder och omkostnaderna....men med de priserna väljer JAG ut vem som är mest lämplig köpare utav dem som har ringt...alltså ger det mej mer valfrihet.

Med halvblod brukar det inte vara lönt att vänta med försäljningen...då folk hellre verkar köpa föl som är något billigare än att hosta upp en större summa för en äldre riden häst.Priserna verkar dock ha gått upp en del nu.

Jag vet inte vad andra brukar ta för sina föl eller hur de bestämmer priset för sitt föl/unghäst.Man kan ju sätta vilket pris man vill, men man ska ju också få hästen såld.

Det är ju mycket som spelar in när man tänker efter...det handlar om omkostnader som egentligen inte är rimliga med tanke på allt jobb och dessutom de riskerna man utsätter sitt sto för vid varje förlossning.Plus sådana tråkiga saker som inträffat tidigare...som får en att tänka till och tveka för att fortsätta.Med värk i hela kroppen som blir värre för vart år blir man ännu mera negativ till att fortsätta också.

Samtidigt tänker jag på min dotter som helst skulle vilja fortsätta sina studier i USA. I rimlighetens namn...kan man lägga så mycket pengar på hästar...så borde man lägga minst lika mycket på sina barn.Istället för att lägga alla dessa pengar på hästarna kunde jag lika gärna låta henne få en dröm uppfylld.

Just nu lutar det åt att jag kommer att sälja av hästarna.

allt är en stor avvägning...har du penagar till både barn och hästar? Lykost!! Jag tycker nog ändå du bör satsa på dottern...du får nog mer tillbaka.. :cry:
ska man avla måste man har mkt bra stomaterial, välja bra hingstar som passar till stoet (inte bara "modehingstar") ha gott om tid och pengar och älska hästar över allt annat! både familj och vänner kan bli lidande, för det tar tid!!!!
tror inte det är många uppfödare som kan livnära sig på avel om du inte har fått fram en riktig guldkalv, t,ex Butterfly Flip, Mynta m,m. och hur många får det... :angel:
men det sista som överger en uppfödare är ju hoppet!!! ;)

Och varken uppfödarna till Mynta eller Butterfly Flip har ju fått några stora pengar för sina hästar...

Mynta kostade ju bara ett par tiotusen medan Butterfly Flip fortfarande ägs av sin uppfödare.

ska man avla måste man har mkt bra stomaterial, välja bra hingstar som passar till stoet (inte bara "modehingstar") ha gott om tid och pengar och älska hästar över allt annat! både familj och vänner kan bli lidande, för det tar tid!!!!

Jodå mitt sto spottar ut det ena kvalitétsfölet efter det andra...nästan så man önskar att det vore tvärtom just nu (vore lättare för mej med beslutet).

Gott om pengar...ja över 20 000 i månaden i ett hushåll räknas väl som ganska god ekonomi i ett hushåll...men när man börjar räkna på hur mycket man lägger just på avelsbiten, så verkar det ju bara inte vettigt egentligen.(Förnuftet hunnit ifatt mej?)

Jodå kärleken till hästarna kommer alltid att finnas där...men just nu skulle jag helst vilja ha en häst för eget syfte...för att rida och få del av den biten med hästarna också.

Men med min ryggskada så skulle det innebära att jag finge skaffa en idiotsäker häst som står stadigt på alla fyra benen. Att börja på med unghäst vore vansinnigt fel(även om tanken funnits där).

Sedan funderar jag på...vill gärna vara dottern till lags med hennes önskningar,studier i USA...men vad är vettigt?

Och varken uppfödarna till Mynta eller Butterfly Flip har ju fått några stora pengar för sina hästar...

...Ja där har vi en grej till.I slutenden är där alltid någon annan som tjänar på det hela...men det man strävar efter som uppfödare är ju trots allt äran av att ha fött upp en bra häst. ;)

Jag har ett halvblodssto som jag skulle vilja ta föl efter, men jag vet inte om jag "vågar". Dels pga det ekonomiska. Hon har en bra "klassisk" gammal svensk stam. Hon börjar dock bli lite till åren, så jag känner att jag måste betäcka henne senast nästa år, sen är det eg för sent (har fortfarande inte fått klart för mig om hon har haft föl förut...). Dessutom tänker jag lite på framtiden. Jag kan ju tävla på henne nu, men om nåt år tänkte jag kanske börja plugga. Vad gör jag då? Den enda chansen jag har är ju egentligen att försöka få henne brukbar inom aveln.
Men, att ta ett föl kostar ju enorma summor när man tänker efter. "Framställning", foder, uppstallning osv. Stallet hon står i nu har boxar à la size fölboxar, men vad gör jag med fölet sen? Klarar man av att sälja det? Vilka priser vågar man eg ta för att få det sålt?

Det är ju sååååå mycket att fundera över så man blir alldeles matt... Så vill man ju försöka välja en populär hingst, som samtidigt passar stoet, så att fölet blir "lättare sålt". Har funderat på att låna ut henne på foder nåt år till avel, men törs man det med tanke på konsekvenser? :confused: :crazy:

Ja det är en knepig sits....riskerna finns ju alltid men sedan finns det ju tusentals föl som föds varje år utan komplikationer också...men man har helt tiden det där "tänk om". :crazy:

Man ska aldrig förvänta sej att få någon förtjänst på fölet...för i regel får man aldrig det utan förhoppningsvis går det jämt ut med vad man kostat på.Sedan river det rätt bra i själen att sälja sina ögonstenar också. :cry:

Låna ut till avel...ja det är frågan? Om den som lånar har erfarenhet och tillgång till en mycket duktig veterinär...så kan det ju alltid vara ett plus.Själv skulle jag nog aldrig låna ut till avel...då säljer jag hellre. ;)

Nä, jag har aldrig tänkt att jag ska göra nån egentlig förtjänst på fölet, om jag nu betäcker.
Det stora problemet ligger väl eg i att alla tyckte att jag var puckad när jag köpte hästen. Jag hade ju inte utbildat mig än osv... Nu funderar jag på att börja plugga, men jag tänkte att jag skulle tävla nåt år först, medans hästen fortfarande är "igång", och sen plugga. Hästen är väldigt speciell, enmanshäst, vilket gör att det sliter i hjärtat extra mycket om man ska sälja henne som ridhäst. Då har jag ett alternativ kvar och det är avel. Och ska jag sälja henne som avelssto så måste jag ju som sagt ta föl innan det är "för sent".
Vem vill köpa ett avelssto som man inte vet om det "går" att avla på?

Sen är ju frågan om man öht klarar av att sälja sin älskling...

Ja det är inte så lätt alla gånger att veta hur man ska göra... ;)

De flesta vill ju att ett äldre sto ska ha haft föl som yngre...för att undvika komplikationer som äldre. :)

Ja lite knepigt med enmanshästar...men hittar man rätt person så.Som med mitt ena sto tex...antingen tycker hon om en person eller inte...och har de hamnat en gång på hennes "svarta lista"...ja då hjälper ingen nåd...för hon är inte lättflörtad.Men å andra sidan kan hon gilla några enstaka personer nästan med en gång, om de bara är rätt i hennes ögon... ;)

Finns de inget du ka göra för å spara på avgifterna då tex? Skaffa egen hingst kanske? Eller byta ras till en mera lönsam? Nu har jag inget som helst hum o halvblod eftersom det inte direkt är en jämförbar ras med den jag har men det verkar vara väldigt stor skillnad i priser,förtjänster etc... Skulle tro att jag kommer ha minst 50% vinst på fölet jag väntar på nu om allt går bra och jag säljer det vid avvänjningen men det är väll där det svåra kommer in, att lyckas sälja när man väl fäst sej ;)

Det är ju det som gör saken mer komplicerad oxå, eftersom jag inte vet om hon har haft föl tidigare eller inte. Har kontaktat ASVH och de skulle skicka mig via brev vad de fick fram, men det enda som kom var papper på hennes stam...

Eg vet jag inte om hon är "nånmanshäst"... Hon är väldigt speciell att rida och det har tagit väldigt lång tid för mig innan vi kommer så pass överens att man kan börja se nåt resultat av all träning. Hon har gått på ridskola flera år innan jag köpte loss henne. De första åren gick det bra, men det märktes att hon absolut inte trivdes, så till sist gick hon bara nån lektion i veckan, det funkade liksom inte...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30