Lägga av med halvblodsaveln?

Ja man önskar ju någon krona för sitt eviga slit ibland. ;)

Men sådant får man bara drömma om... ;) :D

Tur att man smälter vid varje fölunge man får :love:...annars hade man nog gett upp för länge sedan. ;) :D

Det jag menar är att du kommer inte undan något direkt i priser även om du har egen gård, eget foder och eget strö.

Inköpen för sådd, maskiner vid skörd samt allt runt om kring gör att det i slutänden inte blir mycket billigare.

Jag vet för så har vi det här hemma. Sedan kan det ju givetvis skilja sig från ort till ort.

Läste inte ditt inlägg innan jag skrev. Men 3.75:-/kg här omkring tycker jag låter otroligt mycket. Det högsta jag har hört i våra trakter är 1,50-1,75:-. Men som sagt va vi bor ju en bit ifrån varandra.

Ja du det har jag bara gett en gång och aldrig mer...visst superhö...hade nästan kunnat käka det självt ;).Hämtade bara ett lass...ca 400 kg.

Men jag vet att ridklubben det året köpte in från samma ställe till privathästarna för det priset för det var liv om att höet de kört in inte var tillräckligt bra...dessutom var det superont om hö just då...det var svårt redan på höstkanten att få tag i hö...ännu värre på vårkanten det året.Det fanns helt enkelt inget att få tag på någon annanstans.

Normalt sett så brukar väl normalpris vara runt 1,50-2,65 plus moms.

Mitt "egen" producerade foder ligger på ca 1,20 kr/kg + moms.... Vi har en som kommer och pressar vårt hö medan vi gjort resterande själva.

Maskiner, reservdelar, disel, vallfrö, gödsel mm är inte billigt. Jag blir lite lätt trött när jag hör kommentarer som "det kostar ju inget för dig att ha häst eftersom du bor på egen gård!"

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har för mig att du startade en tråd för ett litet tag sen på Hästverksamhet om att du ville köpa foder (från foderföretag?) mot delbetalning, eftersom du inte hade råd att lägga ut för x antal ton hö på en gång? Hur gick det med det? Fick du nåt napp? Finns det verkligen foderföretag som gör affärer så? :confused:

Vi har ju fördelen med att ha egna maskiner. Men det blir ändå inte billigare i slutänden.

Det skall vara fett(att smörja med) diesel och en massa andra saker. Sedan om man skall sälja, så vill man ju ha lite förtjäsnt på det, och vipps så har priserna stigit.

Tror vi räknade ett år på vad vi skulle behöva ta för hö om vi skulle sälja, det var inga roliga priser. Om man skall räkna med alla merkostnader och ändå gå med vinst. Ingen här skulle vilja betala ett sådant kg pris i alla fall.

Jag hittade bara ett enda bolag som kunde göra så och om jag
minns rätt var adressen www.hastho.com

Men det påminner mer om Horsehage än vanligt hö däremot.

Ja jag tänkte bara att det kunde vara både fördelaktigt för såväl kund som företagen att sälja så...dvs då kan man ju ge lite extra per kg för att utnyttja en sådan tjänst.

Höföretagen gnäller ju att det inte går att sälja och man vet ju med sej självt att man oftast åker sina vändor varje månad för att få hem hö...för man har inte den där jättesumman att slänga upp på en gång oftast.(Såvida man inte precis sålt en häst eller så kanske).Eftersom man istället får åka många vändor...dvs bensin och släp,slitage med mera...ja då är det inte så billigt ändå.

Vi har själv köpt via foderbolag innan och det kan jag tala om inte är billigt heller och då är det kontanta summor som gäller.Oftast är det minsta man kan beställa 9 ton.Hade man likaväl kunnat få den servicen att dela upp höets kostnader på tex x-antal månader plus eventuell ränta som tillkommer så hade ju det varit ett bra alternativ.Pengarna ska ju hostas ut ändå hur eller hur...bara att bägge parter kunde tjänat på det i slutenden.Bekvämt för en självt(med dålig rygg etc)...samt en chans för foderbolagen att kunna få fler kunder.

Det är just här jag står nu...är det värt allt?

Ja, det är det! Om du känner dig less så gör ett litet uppehåll! Antagligen kommer betäckningsdjävulen tillbaka och tar dig! :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30