Lägga av med halvblodsaveln?

Diskussion om att skaffa hingst har funnits på tapeten...men när det handlar om halvblodshingstar...så ligger priserna på en godkänd hingst från ca 100 000 och uppåt...en vettig hingst får man räkna med att ge runt
300 000-500 000 för.

För att göra en sådan grej måste man ha utrymme för att ta emot ganska mycket ston.Våran gård har bara 6 tunnland totalt.Det går i och för sej att bygga ut mer...idag är det 2 boxar i stallet samt lösdrift för 5 hästar....alltså för litet för sådan verksamhet...då handlar det helt plötsligt om att byta gård också.

Har väl haft funderingar på tyska ridponnyer...dels för att jag själv ridit ponny så länge och är kort i rocken.Men men jag vill gärna uppfylla min dotters önskemål också om det är genomförbart(jag vet inte alls vad det rör sej om när det gäller studier i USA).Såvida hon inte ändrar sej igen förstås...

Alltid svårt med lite speciella individer...men trots allt så brukar det finnas fler "eldsjälar" än bara en självt även om man kanske inte tror det...som är beredd på att göra lika mycket som just du för den hästen också.

Visst strävar man efter att ha fött upp en bra häst!

Jag ska i år, efter 25 års intresse, äntligen låta betäcka ett av mig ägandes sto. Och visst kan jag drömma om att föda upp en stjärnhäst, men jag är väldigt nöjd om det blir en häst med kapacitet för 1.40 hoppning med trevliga gångarter :)

Jag tycker ändå inte att ni ska lägga hela skulden på köparna. Att betala uppåt 50.000:- för ett föl är alltid en risk, alla blir inte så bra som dom verkar. Och även om det kostat multum att ta fram fölen, så måste ju folk ha råd att köpa också.
Det bästa vore ju förstås om omkostnaderna kunde sjunka, vilket jag förstår aldrig kommer att hända. Men jag tror inte aveln kommer att bli bättre ju högre priser man som uppfödare måste begära för sitt föl. Tvärtom.

Det är väl inte jämförbart om man som uppfödare väljer att behålla sin stjärnavkomma som man blivit erbjuden mycket pengar för! (Jag menar Flippan) De flesta uppfödare föder upp hästar för att sälja, och det är ju det crazy pratar om, att hon (?) får för lite betalt för fölen. Men om man har en häst som marknaden vill åt men inte vill sälja, så är man ju inte uppfödare i den bemärkelsen. Vad gäller Mynta så är det väl beklagligt för uppfödare som inte fattade vilken bra häst han/hon hade, men så är det ju för många uppfödare! Det är inte alltid man ser vad man har förrän efter ganska lång tid, och dessutom så krävs det ju en bra ryttare för att få fram det!

Sedan så är ju detta med priser en ständig debatt. Alla uppfödare vill ha bra betalt för sina föl och unghästar som ofta ännu inte presterat någonting, medan man kan köpa utbildade hästar med vidare kapacitet för mindre summor. Det är väl inte logiskt?? På så sätt måste ju aveln bli mindre kostsam, så att prisnivåerna kan mötas!
Jag kan tänka mig att det enda sättet att få aveln att gå ihop är att ha egen gård, egenproducerat foder och strö samt att inte lägga ut småpengar hela tiden på extra täcken till unghästarna, massa onödigt extrafoder osv samt att ha lägsta möjliga veterinärvårdsförsäkring (dvs inte försäkra värdet på hästen). Kan man verka unghästarna själv också så har man nog lite ekonomi i det hela och kan sälja unghästarna till sådana priser som folk är beredda att betala.

Jag måste även tillägga att avel också nog måste räknas som en hobby, och en hobby genererar ju som bekant inte några stora summor pengar. Allt i livet kostar ju pengar, och jag skulle också vilja vara hästuppfödare på heltid, men det finns ju ingen sådan möjlighet i Sverige i dag. Sedan vet jag inte om det någonsin funnit det (förutom på de gamla statsstuteriern, som väl var finansierade av staten?)? Hästuppfödning har väl alltid kombinerats med lantbruk osv eller bedrivits av bemedlade personer.

Jag kan tänka mig att det enda sättet att få aveln att gå ihop är att ha egen gård, egenproducerat foder och strö

Tyvärr är det bara en liten del av det hela. Blir inte så mycket mindre kostnader.

Vad menar du med liten del? Givetvis kommer vi ju inte bort från betäckningskostnaderna om man inte har egen hingst så de kan man ju inte räkna bort. Jag har dock hört talas om hobbyuppfödare (ringde själv på en sådan fölunge som kostade mer än dubbelt så mycket som den jag köpte, trots att min gick högre på 3-årstestet, vilket jag är mycket nöjd med! :cool:) som har stoet uppstallat och lägger ned enorma kostnader på tusen olika i mitt tycke onödiga fodertillskott, och allehanda extra detaljer till fölungen vilket naturligtvis fördyrar processen oerhört!

Sedan är det ju klart att man lägger ned mycket tid, men det gör man ju med allt! Hur mycket kostar det att producera ett barn fram till 18 års ålder? (Ironisk fråga) Jag tycker själv att det blir mycket tråkigt att räkna allt i pengar och värdera allt i pengar! Jag vet mycket väl att man är beroende av pengar, tyvärr, men jag försöker att inte tänka på det så mycket eftersom det är så deprimerande. Huvudsaken är ju att man har råd med sin familj, boende och äta! :smirk: Och det lät ju på crazy som hon hade det i alla fall! Tillräckligt med pengar har man ju aldrig, och det spelar ingen roll hur mycket pengar man har eftersom det verkar ligga i människans natur att vara girig.

Men jag har full förståelse för er uppfödare som har hållit på länge och som kanske inte orkar fortsätta för att det tar för mycket tid och pengar! Det är väldigt tråkigt om man måste lägga av, erfarenheten är ju värdefull, men var och en måste ju själv bedöma om det är värt det.

Var också inne på din linje. Om man tittar på samhället generellt så är köpare inte intresserade av att betala för det arbete som är nedlagt på varan/tjänsten. Ta tex bönderna, många småbönder får lägga ner pga att de inte får nog betalt för köttet/mjölken. Konsumenterna är inte beredd att betala för det jobb och de omkostnader bönderna har.

Man kan dra paralleller till hästavel. Konsumenterna (köparna) kan/vill inte betala för allt det jobb som är nedlagt och alla omkostnader runt hästen. Många gånger har köparen inte råd att chansa på ett föl heller eller kunskapen att ta hand om det. Om man tar en medelryttare som tävlar på LA-nivå, tränar och tävlar mest för att det är kul. Vill nog komma högre, men har helt enkelt inte råd till det eftersom hyra, familj, bil osv äter upp det mesta av inkomsten. En sådan ryttare köper hellre en "färdig" häst som har kapacitet för LA/MSV och som kostar mellan 40-70 000. Detta var en slags "medelmall", en generalisering.

Men jag har inte insikt i eller kunskap om hur uppfödarna ska få ner sina kostnader eller få skäliga priser för sina hästar. Detta inlägg var mer en tanke jag fick, ingen kritik mot någon part. Lite luddigt kanske, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

//Palten :bump:

Jag kom på en intressant grej som stod i en gammal Ridsport!

Man hade gått tillbaka och diskuterat med äldre hästkarlar...vet inte om det handlade om 20-talet eller något sådan...

Där beskrevs det i alla fall att fölavgiften var 200 riksdaler...och när man sålde en 3 årig unghäst oinriden fick de närmare 2000 riksdaler för den hästen(halvblod)

...inser ni hur många % skillnad det är!?! Jämför man med dagens kostnader och vad man får för en 3 åring idag får man ju en smärre chock.

Visst marknaden är som den är...de säger att vi betäcker för lite...för lite för vadå??? Det måste ju vara överskott på hästar om folk inte vill betala skäligt för ett föl eller hur!?!(jag frågar alla rent allmänt)

Egentligen borde man bojkotta hingsthållarna och skita i att betäcka något år för att pressa priserna...men då måste man vara många om det för att de ska fatta!Så länge de kan kommer de ju att skära av "guldkalven".En person kan inte göra mycket ensam dock...

Jag förstår även köparna...när de köper fölen...ja då köper de "en dröm"...men det betyder ju inte att drömmen blir i slutenden så som de hoppats på.Man vet på ett ungefär vad köparna är beredda att ge för ett föl och vad som är rimligt ur deras åsikt.Nej jag lägger inte skulden på köparna så sett,egentligen så är det hingsthållarna som borde ha mer vett och sänka avgifterna.Då får vi priser som är rimliga på fölen för köparna och åtminstone kanske en liten förtjänst av allt slit och alla risker man utsätter sina ston för i samband med att ta föl.

Men jag har full förståelse för er uppfödare som har hållit på länge och som kanske inte orkar fortsätta för att det tar för mycket tid och pengar! Det är väldigt tråkigt om man måste lägga av, erfarenheten är ju värdefull, men var och en måste ju själv bedöma om det är värt det.

Det är just här jag står nu...är det värt allt?

hehe ja varför inte? Låter som att du borde byta till samma ras som jag har ;) Dom är i nio fall av tio super snälla och idiot säkra, precis som du ville ha dom och är ju godkända från 135 upp till 170 i manken så där kan man få både ponny och stor häst om man vill, och det är verkligen en allround häst,ridbarheten är hög men samtidigt kan man göra så mycket mer med dom... en helt underbar ras som jag aldrig skulle byta bort! Och där va ju skillnaden lite i hingstpris med, en bra hingst som är vuxen och klar att betäcka med kan du få för mellan 40 000 och 100 000 och då är det oftast nån som verkligen är nåt att ha också! Och då kanske möjligheten finns att spronsra din dotter genom föl försäljning i stället för å gå minus på den :p

Visst är dte åt helsike för dyrt att ta fram ett föl och det enda rimliga är precis som du säger att pressa hingstpriserna. Även om det säkert är en omöjlighet. Men det är inte rimligt i "normalavlönade" köpares ögon att betala hutlösa priser för ett föl, även om det har varit dyrt att ta fram. Och precis som många påpekar i trådar här, så kostar det lika mycket att ta fram ett dåligt föl som ett bra föl. Men hur många betalar 50000:- för ett mediokert föl som antagligen aldrig kommer kunna hävda sig i klasser över LA på tävlingar?

Jag tror och ibland nästan hoppas att hästaveln ska ta död på sig själv, det måste ibland till drastiska åtgärder för att nått ska hända.

Jag har räknat lite på framtida hästköp och kommit fram till att jag aldrig kommer att ha råd. Nu vill ju jag träna iofs, men ändå. För en häst med något över det vanliga gällande gångarter och som är utbildad MSV får man vackert hosta upp närmare 100000:-. Sen tillkommer på det ca 4000:-/mån i stallplats/ridhus/tränare och då har jag inte räknat med veterinär och annat. Det finns helt enkelt inga möjligheter för mig att betala dom pengarna.

Nån skrev här att köparna kanske inte vill betala uppfödarna, men det anser jag är helt fel. Kanske finns det sånna, men dom flesta vill säkert men har inte råd. Hade jag 50000:- i fickan skulle jag gladeligen köpa en pålle från en bra uppfödare, men jag har inte det och kommer aldrig att ha.

Visst är det ett himla jobb att vara uppfödare, jag tror inte många underskattar erat arbete. Men det måste vara rimliga priser på allt, inte bara hästarna utan allt runt omkring också.
När jag var i 15-årsåldern (ca 10 år sen) så kostade en stallplats med foder, strö och fodring/utsläpp ca 1500:-. Då fick man ju mocka själv och ta in, men det är ju en baggis. Nu är dom priserna uppe i det 4-dubbla i vissa städer.

Så inte är det konstigt att det håller på att bli (eller snarare är) en rikemansport.
Kanske borde man försöka jämna ut priserna lite mer, som kattuppfödare tar jag faktiskt inte ett öre mer för en unge som verkar bli kanon mot en som är mindre bra förutom vid ren defekt eller färgfel. Jag får inte ett öre om katten sen blir världens snyggaste katt, förutom äran som betyder massor för en liten uppfödare som mig.
Tänker på travarna t.ex. En kompis sto har ett föl med Pine Chip, bara hingsten kostade 90000:-. Den kanske inte blir nån bra travare och säljs i så fall kanske till sin skötare för 4000:-. En liten fin förlust för uppfödaren. Hutlöst !!

Jag hoppas du förstår att jag inte vill hoppa på uppfödare, utan snarare dom i leden före. Hingstpriser och annat.

Ha,ha... jag förstår vad du menar! :DVisst låter det lockande att prova något annat just nu. ;)

Tack Miss Fidelie för dina kloka åsikter!

Det ligger mycket sanning i det du säger...jag måste nog säga som du...för jag undrar hur länge det kan bedrivas på denna nivå.

Visst de flesta avlar ju på hobbynivå...men det betyder ju inte att folk inte har förhoppningar inför framtiden att kanske så småningom kunna öka skalan och leva på det man älskar att hålla på med...men så som halvblodsaveln kostar idag med hingsthållarnas priser är det ju precis omöjligt att genomföra något sådant.

Visst stämmer det bra...alla kostnader har gått upp...men folks löner har inte ökat så jättemycket precis plus att det fortfarande är brist på jobb i landet.

Man kan alltså inte klaga på köparna så sett...

Här är en sak till som skiljer sej åt...nämligen beroende på vart i landet man bor.

När man köper foder...höet i småland kan ligga på...ja jag har i varje fall fått betala mellan 1,20 till 3,75 kr/kilot för höet beroende på hur hösäsongen har varit.Samtidigt som jag har en bekant i skåne som fixar sitt...ja 400/450 kg balar som kostar 200 kr/st.Att det ska skilja så mycket!?!

Odlar man själv och har egna marker kan man komma undan något billigare om man gör allt jobb själv.

Men som du skriver...SÅ MYCKET MINDRE kostnader blir det ju inte ändå,för kostnaderna för hingstarna är en oerhört stor del av det hela....speciellt om man använder sej av seminhingstar och de lite mer populära och dyrare hingstarna.

Det äart att jag förstår att crazy vill ha betalt för sina föl! Det vill jag också när den dagen kommer.

Det jag kommenterade var att de valda exemplena var irrelevanta för diskussionen eftersom Harald Rosen inte fick så mycket för sin uoppfödning, och Christina Larsson inte sålt sin. Ett exempel med bättre relevans skulle varit t ex So What.

Samtidigt som jag har en bekant i skåne som fixar sitt...ja 400/450 kg balar som kostar 200 kr/st.Att det ska skilja så mycket!?!

Eftersom det är mig du syftar på är det kanske lika bra att förtydliga? Så ingen får fel uppfattning! Först och främst gällde det ett väldigt tillfälligt parti, gården såldes och fd ägarna ville bli av med höet snabbt.

Sen visade det sig dessutom att det var närmast otjänligt som hästföda! Massa ogräs och annat som hästarna ratade plus att de flesta av storbalarna var grymt dammiga = rejält mögelingrodda. Näringsvärdet var inte mycket att hurra för heller. Getterna fick det mesta (det som gick att använda) och vi köpte nytt, bra hö till hästarna! Dvs löspressade balar för 12kr balen, allt från 5-10kg per bal.

Så riktigt så orättvist är inte livet! ;)

Däremot förlitar VI oss på att kunna ta två höskördar själv i år och därmed få ihop till nästintill allt hö vi behöver för ett år framåt. Och vi får låna löspressen dessutom! Rejäl höfläkt fanns ju på gården när vi köpte den och den funkar utmärkt, drar en h-s massa el, men i slutändan får vi BRA hö av hög kvalitet. Som sagt, gör man det själv så får man det som man vill ha det, till en något lägre kostnad.

Nej nej...det var faktiskt inte dej jag menade utan en annan bekant som bor i Kågeröd. ;)

Ja jag minns att ni köpte något parti hyfsat billigt också...fast ibland är det lönt att kosta på lite extra. ;)

...men några 3,75 kr/kilot har du väl aldrig behövt ge hoppas jag!?! ;) :D Jag tror jag hade hicka i en vecka efteråt när vi hade hämtat ett lass hö där. :rofl:

Jag tror bönderna här tror att man är rik om man har häst ibland. Man kan faktiskt möta den attityden ibland när man ringer på hö....he,he de tror nog att jag har massor av pengar i madrassen här hemma. :D :D

Just nu har jag haft tur och fått tag på både bra hö och till vettigt pris...*lycklig*

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30