lägg ner och bredda?

Sv: lägg ner och bredda?

Jag vet att under min sista tid på ridskolan så kunde vi ibland i slutet få instruktion att bredda händerna, oftast med hästar i låg form och på volt. Som någon tidigare nämnde ha jag för mig att det var för att känna "ramarna" bättre, säkert också för att uppmuntra hästarna att bli lugnare och söka sig neråt. Men att sänka händerna eller ha dem statiskt på låret gjorde vi inte, och att vi skulle "tillåtas" hamna i fel sits låter inte heller bekant.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det finns jättebra ridskolor, med välutbildade pedagogiska instruktörer och välutbildade hästar. De borde få komma fram mer i diskussionerna.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Svarade mitt första inlägg med hjälptygel/inspänning, ingen specifik, tänkte i samma spår när jag svarade nu andra gången, kan ryttaren rida samlat så behövs det verkligen ingen hjälptygel längre. Men när ryttaren sitter och håller balansen och mest bara stör är det schysstare att sätta på någon hjälp och låta eleven hålla i annat. När eleven kan hålla mjukt i tyglarna är det fortfarande inte direkt samling som ska till utan nu lära sig samverka mellan säte och handen och göra övergångar t.ex. Kan man inte följa med i en gångart är det ingen vits att träna hårt på att reglera eller ändra något iaf.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det finns hur många exempel som helst, men du har alltså hästen böjd eller ställt åt motsatt sida än normalt.

Jasså jaha, då förstår jag. Jag har bara hört uttrycket motställa nämligen. Kontraställa var ett nytt ord för mig.
 
Sv: lägg ner och bredda?

KL.

Jag har också funderat en del på varför en del instruktörer säger till sina elever att göra det. När jag lärde mig rida på ridskola för ca 10 år sedan var det ingen som sa något annat än att handen skulle vara buren man skulle inte fastna i tygeltagen och de enda tygeltagen man tog var ledande samt vid förhållningar och då skulle det helst räcka med att mjukt krama tygeln. Istället fick vi lära oss att rida hästarna raka, på böjt spår, skänkelvikningar, framdelsvändingar, bakdelsvändningar, öppna, sluta, halter, övergångar mm. men framförallt att rida med en korrekt sits. Efter några år så började vi kunna lösgöra hästarna och då gick de i allt bättre form.

Min mamma har med sin egen häst under de senaste åren tränat privat för några olika dressyrtränare som själva rider på ganska högnivå och de har sagt till henne att ha låg hand eftersom hästen gärna går med huvudet högt när den blir spänd (ingen unghäst). En av tränarna tjatade nästan bara om att hon skulle ta i tyglarna och sa aldrig något om sitsen :confused: resultatet är blev ju bara att när hästen drog upp huvudet så fick den ett tryck i munnen vilket gjorde att den drog upp huvudet ännu mer och det blev en fight de gånger hästen blev spänd = ännu mer spänd häst = ännu ostadigare form.

När jag rider den hästen brukar jag istället ha normalt buren eller lite högre hand och verkligen vara elastisk i armarna just för att aldrig hamna i konflikt med munnen på hästen och sen bara rida lösgörande som vanligt och vänta på att hästen själv söker ett stöd i handen neråt vilket brukar ske när bakbenen börjar ta i lite efter en liten stunds travarbete.

En bred hand ser jag bara mening med när man rider unghästar eller väldigt outbildade hästar som behöver en stabil ram och tydlig vägvisning i början på utbildningen.

Lägga ner handen ser jag inget som helst syfte för eftersom en häst som har ett bra stöd på tygeln och arbetar genom kroppen kan gå i en låg form trots en hög hand (bara att länga lite på tygeln) men en låg hand kan aldrig tvinga en häst att arbeta korrekt genom kroppen efter som det kommer bakifrån och handen endast fångar upp energin.

Nu för tiden verkar det dock som folk tycker att det är viktigare att hästen böjer på nacken än att den arbetar genom hela kroppen.
 
Sv: lägg ner och bredda?

har bara läst ursprunsinlägget.

Jag har haft flera ridlärare som sagt år mig(oss) att göra så, somliga bra, andra mindre bra..

När dom förklarat varför så har jag fattat att det är för att visa ner hästen lite, tex om hästen springer med huvudet i luften som en giraff. Samtidigt (lika som alltid annars när man rider) så ska man ha driv på hästen. Det man driver fram med sätet och skänktarna fångar man upp i handen, som man breddar och sänker lite, för att förtydliga.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Har inte läst hela tråden, bara första sidan

Men att sänka händerna och bredda kan man ju göra för att visa vägen ner för hästen. Vilket bör följas av att man senare återgår till rätt handställning när hästen går som man önskar. Att man uppmuntrar hästen att sänka huvudet behöver ju inte betyda att man skiter i resten av kroppen. Rider själv ibland med lägre händer i början av passet för att det oftast blir lättare att få hästen att förstå vad man vill. Man kan jobba lika mycket med bakben och rygg hos hästen även med lite lägre händer.

Sen vad just ridlärarens syfte är ju omöjligt att veta. Kan ju anta att det har något med ovanstående att göra, men hoppas då att det inte är så alla lektioner utan att de kanske fokuserade på det specifikt för dagen. För det är ju trots allt inte så man ska lära sig rida.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Och jag tror som sagt att det handlar om att spara hästarna lite, en förhoppning att ryttarna stör mindre och ger hästen en chans att sänka sig och slappna av, trots eventuella ryttares tillkortakommanden i fråga om oberoende hjälpgivning, stadig sits och mjuk stadig hand..... Tror inte att en ridlärare aspirerar på att ryttarna på lektion ska utbilda hästar ö.h.t, utan det handlar om en förhoppning att spara lite på hästarna.....
 
Sv: lägg ner och bredda?

Detta är ett sätt att får hästen till at gå framåt/näråt, om detta kombineras med en lätt sits, kommer hästen att böja up ryggen - därefter kommer bakkärran igång...

du kan läsa mera om detta i Anthony Paalmans bok #at träna hästen till hoppning¤ Alla skulle känna den även dom som inte hoppar...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Och jag tror som sagt att det handlar om att spara hästarna lite, en förhoppning att ryttarna stör mindre och ger hästen en chans att sänka sig och slappna av, trots eventuella ryttares tillkortakommanden i fråga om oberoende hjälpgivning, stadig sits och mjuk stadig hand..... Tror inte att en ridlärare aspirerar på att ryttarna på lektion ska utbilda hästar ö.h.t, utan det handlar om en förhoppning att spara lite på hästarna.....

Om en sänkning av handen gör att ryttaren stör mindre så måste ryttaren innan antingen ha haft mycket kort tygel och hård hand alternativt hängt i hästens mun vilket borde vara lätt för ridläraren att reglera genom att be ryttaren länge tygeln lite och ev. flytta fram handen lite. Då borde hästen få möjlighet att gå i en relativt fri form med sitt huvud som vad jag sett för det mesta har sett liknar den form de väljer när de rör sig i hagen. Skulle en sådan form slita mer på hästen än om ryttarna gör som som den här ridläraren säger:

Ridlärare uppmanade sina elever vid upprepade tillfällen att lägga ner handen och bredda. Vad eleverna gjorde var då att lägga ner händerna mot låren eller gå utåt bakåt med händerna.

Vilket lär resultera i att hästarna får mulen indragen mot bringan om det "lyckas".

Jag vet att när man lär sig rida så drar man otroligt snabbt på sig sitsfel och för raka och spända armar var iaf en vanligt sådant när jag red på ridskola och det sitsfelet resulterade i en låg och hård hand (ofta tillsammans mer dålig hållning) hos ryttarna eftersom elasticiteten i armbågen förlorades.

Rider man i 2 eller 3 punktssits så kan man sänka handen lite utan att linjen mellan armbåge och mun bryts men jag tolkade det inte som om de här ryttarna red i något annat än lodrät sits.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Pja, jag kan inte svara på dina frågor utan har framlagt min teori. Du får väl ringa ridläraren och fråga?
 
Sv: lägg ner och bredda?

*KL*

Hej!

Efter att ha jobbat på ridskola (och även ridit hur många år som helst på olika ridskolor) kan jag konstatera:

1. Det finns inget "generellt sätt" en ridskola lär ut på.
2. Ridlärare finns i kunniga och okunnig varianter, engagerade och oengagerade (de har inte nödvändigtvis med varandra att göra heller.
3. De finns olika typer av elever.. Vissa vill bara rida en gång i veckan "för det är skoj", andra vill tävla, andra igen vill bara träna och bli bättre, vissa vill ha egen häst osv osv osv..

Kontentan av allt detta blir att vissa lärare i kombination med vissa elever blir pannkaka- även om ridläraren är bra och pedagogisk och eleven är ambitiös. Ibland händer det att eleverna byter grupp "för dom inte går framåt".. Oftast till en grupp där "böja på nacken" är det viktiga..

Jag har även sett hur det blir när ridlärarna försöker lära ut den ridning dom själv klarar av på sina svår-klass-hästar.. Sitta stilla, med stilla hand och bara jobba med kroppen- det är "skitenkelt" på en häst du rider varje dag och känner väl. I en grupp på ca 12 pers, på en häst man inte sitter på så jäkla ofta, är det inte riktigt lika lätt, speciellt som ridläraren inte har många minuter /elev att korrigera/lära nytt/förklara.

Och för säkerhets skull- jag tycker inte "lägga ner och bredda" är något man bör lära ut på ridskola, men tanke på hur fel det kan bli (och hur ont det gör i hästarnas käkled när man drar ner deras underkäke med våld). Däremot att lägga handen på manken för att lära ryttaren sitta med stilla hand- det kan jag gå med på.. Det är ju inte handen som ska jobba, det är fingrarna..

/Lavinia, jobbar inte längre som ridlärare..
 
Sv: lägg ner och bredda?

Håller med dig, det svåraste med att vara ridlärare tyckte jag var när man hade elever som red i två olika grupper för olika lärare, ibland för någon som praktiskt taget lärde ut helt tvärt emot hur hela min tanke om ridning är. Ibland funkade det hur bra som helst, ibland inte alls och det kan inte ha varit lätt för eleven heller.
Jag försökte att införa ridlärarträningar på ridskolehästarna där jag jobbade, både för att utbilda hästarna till att främja bättre ridning, men också för att få en mer liknande undervisning i alla grupper, tyvärr blev det inte så mycket av det.

Precis också det jag menar med att man bör inte lära ut "specialknep" innan eleverna kan grunden. Just därför att det kan bli så fel, det är mycket svårare att lära sig av med ovanor än att lära sig nya saker.
Sen visst måste man också lära ut hur man kan jobba igenom en inte helt enkel häst, men jag tycker fortfarande lägga ner och bredda händerna på det sättet som ts beskriver är fel metod. Det får sällan det resultatet man önskar, dvs ofta går hästarna till och med bara och stretar emot.

Kan bara hålla med WildWilma också
Jag vet att när man lär sig rida så drar man otroligt snabbt på sig sitsfel och för raka och spända armar var iaf en vanligt sådant när jag red på ridskola och det sitsfelet resulterade i en låg och hård hand (ofta tillsammans mer dålig hållning) hos ryttarna eftersom elasticiteten i armbågen förlorades.

Rider man i 2 eller 3 punktssits så kan man sänka handen lite utan att linjen mellan armbåge och mun bryts men jag tolkade det inte som om de här ryttarna red i något annat än lodrät sits.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Pja, jag kan inte svara på dina frågor utan har framlagt min teori. Du får väl ringa ridläraren och fråga?

Min teori är att ridläraren vill att eleverna ska känna sig duktiga genom att få hästarna att böja på nacken och därför fortsätta på ridskolan och i gruppen. Din teori är att ridläraren vill att hästarna ska få slappna av. Jag tolkade TS inlägg som att det skedde under hela lektionen och kan därför inte riktigt få din teori att fungera. Men det finns eg. ingen större mening att diskutera just där här fallet mer för vi kommer aldrig att få veta.

Delvis KL.

Min mamma blev tillsagd att ha en låg hand för att "visa" vägen ner på en 17 årig sedan länge grundutbildad häst som helt enkelt är extremt känslig i munnen tar tar upp huvudet vid obehag (springer normalt inte med huvudet bland molnen). En av tränarna är ganska ökänd för att lära ut att rida "med händerna" och den andra(mycket bra tränare) skulle nog helt enkelt själv ha behövt rida hästen för att märka att den inte fungerar så.

Jag som hela min aktiva tid som ryttare har fått träna sits (inkl. handställning), lösgörande och lydnad till leda nästan blev ganska upprörd när jag bevittnade en träning med den först nämnda tränaren. Det såg nästintill våldsamt ut i mina ögon när hästen med alla medel skulle böja på nacken så fort som möjligt de gånger den tog upp huvudet. Kan tillägga att det faktiskt är en extremt svårriden häst, på vissa hästar kanske den metoden "fungerar" även om jag inte tror att det är bra i längden.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Jo fast TS har ju i princip bestämt sig för att det absolut inte fanns ngn som helst välgörande tanke bakom agerandet/instruktionen, oavsett vad som läggs fram i tråden, så att gå på endast den beskrivningen utan att ö.h.t reflektera över andra (i min värld) mera logiska möjliga svar, blir bara så intetsägande. Precis som du säger så förefaller diskussionen dock rätt meningslös eftersom ingen härinne sett eller varit närvarande, och just pga detta faller sig den negativa tonen och antagandena om ridlärare och deras pedagogik ännu mera tröttsam och meningslös i mina ögon.
 
Sv: lägg ner och bredda?

En del galopptränare tränar sina hästar på det viset ute i backarna i skogen för att få dem gå i form och bygga muskler. Man håller händerna brett och lågt, i höjd med knäna. I en del fall tar man stöd med händerna bakom knäna om det är en häst som är hård på bettet (pullar) men oftast så rider man dem i skritt på långa, lösa tyglar och med halsrem. Tar i tyglarna gör man bara på banan när man vill att det skall gå fort (en del galoppörer lär sig sakta ner och stanna när man drar i halsremmen). Men galoppörer rids oftast helt annorlunda än ridhästar och mycket sällan eller aldrig med höga händer. Oftast skall händerna vara så låga och stilla att knogarna skulle kunna vara limmade mot manken...

Vet inte om det var ridinstruktörens mål att få hästarna att gå i form men det är även en bra balansövning för ryttaren. Man måste rida upprätt och avslappnat. Man drar inte i tyglarna utan för innertygeln utåt mot det håll man skall svänga...
 
Sv: lägg ner och bredda?

förstår inte meningen med de.. sett många som fått lära sig detta på privata träningar hos snobb-tränare.. ;)
slutar med strider eftersom man låser hästens nacke, hals, rygg och rörelser..
det blir väldigt underliga steg ibland, korta och även ibland ojämna.

De finns därimot många som använder sig av detta fast med gummisnodd, spänner allt de kan och tror att hästen går i form för huvudet är väääldigt böjt och hästen rör inte på huvudet - har absolut ingen chans...

nä, absolut inte rätt.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Jo fast TS har ju i princip bestämt sig för att det absolut inte fanns ngn som helst välgörande tanke bakom agerandet/instruktionen, oavsett vad som läggs fram i tråden, så att gå på endast den beskrivningen utan att ö.h.t reflektera över andra (i min värld) mera logiska möjliga svar, blir bara så intetsägande. Precis som du säger så förefaller diskussionen dock rätt meningslös eftersom ingen härinne sett eller varit närvarande, och just pga detta faller sig den negativa tonen och antagandena om ridlärare och deras pedagogik ännu mera tröttsam och meningslös i mina ögon.



Det kan mycket väl finnas en god tanke bakom instruktionen men är den goda tanken i praktiken genomförbar? Nu talar jag rent biomekaniskt.

Kan en häst komma till avslappning mot en stum hand? Kan man få en följsam hand med armen rak ? Är det en fördel för hästen att en obalanserad ryttare får en rak arm som drar bakåt mot att den får en ostadig hand i normalläge som rycker i munnen? Skapar du energi genom att föra handen bakåt?
Finns det andra vägar att gå för att underlätta hästens arbete? Bör man inte ha en stabil hand när man rider i en grupp där man gör skänkelvikning i skritt och trav?
Har ridskolor för bråttom när de lär ut grundridningen?


Du kanske tycker att det är en meningslös diskussion om hur och vad som lärs ut på ridskolor. Tycker man att en diskussion är meningslös så kan man ju låta bli att diskutera i den tråden. Jag tycker det är intressant att man ifrågasätter och diskuterar. Att ifrågasätta behöver inte vara negativt och när det gäller en negativ ton så läser verkar du läsa in mer som negativt än vad som faktiskt står. Det om något skapar en trist stämning i en diskussion.

Hoppas att vi kan hålla diskussionen på en trevlig nivå.:)
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det jag menade med kommentaren ang. diskussion i ämnet, var att allt utgår ifrån ditt eget perspektiv. Det är bara du som sett situationen och det är bara du som illustrerar den utifrån dina egna ögon och personliga åsikter och antaganden. Att då diskutera blir väldigt svårt, såvida man inte ska köpa din åsikt rakt av, och då blir det ju heller ingen debatt eller hur, utan bara medhåll om ridskolans dåliga pedagogik och kvalitet. Jag tycker det är viktigt att belysa det perspektivet faktiskt vare sig du håller med eller inte.

Jag tycker inte det är meningslöst att diskutera vad som lärs ut/inte lärs ut på ridskolor, men det är stor skillnad på att diskutera det och att diskutera ur ditt eget personliga perspektiv på att pedagogiken är kass.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp