lägg ner och bredda?

Sv: lägg ner och bredda?

Vad innebär kontra ställa? Har aldrig hört det uttrycket innan.

Men fungerar det inte "bara" att rida hästen korrekt med sitsen? Jag vet när min häst slingrar sig/taktar osv så är det av störst betydelse där att jag har en bra sits, börjar jag med tyglarna så visst kan han bli rak men han knäpper också samtidigt av och börjar tänka bakåt istället för att ta för sig framåt.

Tänker bara på att det är så otroligt lätt att få ett bakåttänk hos hästar och börjar man i fel ände så gör man det onödigt svårt för sig.

Kontra ställning är när du ställer hästen till te.x höger men på vägen dit gör hästen en liten knyck i te.x nacken & ställer sig till vänster. Dvs kroppen följer inte den bågen från inner höft till inner öga inkl mungipa.

Rider man på rakt spår finns det en del hästar som spårar på 2 spår & antingen går lite inåt el utåtställd trots man vill rakrikta. Där kan man bredda handen så man får en triangel till munnen där triangelns bas är dina händer.
På en konstigt vis kan hästen inte knyckla runt utan då "tvingar" man den att gå rakt på ett spår.

Tycker själv det är effektivt när man ridit tex öppna el sluta & vill rakrikta innan en hörna.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Jo jag håller med. Jag har aldrig förstått ridskolornas sätt att lära ut ridning, varför den ridningen är så olik privatridning eller vad man ska säga.
Det beror nog på vad det är för ridskola. Där jag red under många år hade vi bra och välutbildade instruktörer och de lärde ut en ridning som inte skiljer sig från den privata träningen. Kvaliteten varierar nog stort tyvärr.

Jag har en vän som jobbar som ridlärare på en större ridklubb och det är mer eller mindre omöjligt att lära vissa människor. Det går inte att nå fram till dom samtidigt som inte tiden finns. Vissa blir bara arga och vissa fortsätter som dom gör utan att bry sig osv. det är väl därför antar jag som vissa sitter och sågar och rider urdåligt utan att ridlärarn reagerar.
Jag jobbade på "min" ridklubb flera år. Sen jobbade jag några år på en ridskola i en grannkommun. Det var stor skillnad på instruerandet på de två ställena. Jag hade några elever som jag till slut bad att de skulle byta grupp. De ville hålla hästarna i munnen så att de böjde på nacken för så sa ridskolechefen att det skulle vara enligt dem. Då kände jag att det här kan jag inte gå med på och de bytte grupp. Jag slutade där efter några år när jag kände att det var för stort glapp mellan vad jag ville lära eleverna och hur den andre instruktören ville ha det. Man måste dra åt samma håll om det ska fungera i längden. På "min" gamla klubb däremot kunde jag hoppa in när som helst och det fungerade hur bra som helst. Vi undervisade på samma sätt/ville åt samma håll.
Det är inte lätt att vara ridlärare har jag förstått. Men att lära ut fel kommer jag aldrig att förstå alls.
Det förstår inte jag heller, men samtidigt så tror jag ju inte att någon står där och lär ut galet medvetet. Det måste vara resultatet av bristande kunskap. Vissa fortbildar sig löpande och andra verkar helt strunta i det. Då uppstår stora skillnader.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Kontraställning eller kontraböjning innebär att du rider tex en volt i höger varv och ställer hästen åt vänster. Du kan rida en framdelsvändning för höger skänkel med hästen vänsterställd. Då är den också kontraställd. Om du rider en volt i höger varv och rider med tagen bakdel utåt har du hästen kontraböjd. Det finns hur många exempel som helst, men du har alltså hästen böjd eller ställt åt motsatt sida än normalt.
 
Sv: lägg ner och bredda?

halvt kl
Jag tycker faktiskt inte det finns någon anledning till att lära ut att man ska sänka och bredda handen i en "mellangrupp" på en ridskola. Speciellt inte när det är som jag förstod det var en allmän instruktion och inte till en specifik elev.
Först lär man sig korrekt sits och ridning, ibland krävs det då inspänningar både för hästens och ryttarens skull.
Och med handen buren och ihop menar jag inte absolut inte att den ska vara statisk där. Men det ska alltid vara utgångsläget.

Jag har jobbat en hel del som ridlärare i alla sorters grupper från nybörjare till special i hopp och dressyr. Har kämpat många timmar med att rätta till rent ut sagt hemska händer som ingen ridlärare tidigare brytt sig om, eller till och med uppmuntrat. Blir riktigt trött när jag ser eller hör ridlärare/tränare som koncentrerar sig först på att hästarna ska börja på nacken innan de rättar ryttarens sits.

Jag har varit med om enorma skillnader (även i sk hopplösa fall) i hur ryttare kan inverka och hur hästarna går när man verkligen tar tag i problemet. Det är inte alltid lätt att nå fram till en elev som alltid gjort på samma sätt i alla år men det går! Kommer speciellt ihåg två vuxna elever som hade ridit på ridskolan i evigheter, de var riktigt tjuriga i början när det inte fungerade men fantastiskt glada när de äntligen märkte skillnader på hur hästarna gick när de red med en stilla buren hand. :laugh: Det är väl det som är glädjen med att vara ridlärare? Inte att man ska strunta i "hopplösa fall"?
 
Sv: lägg ner och bredda?

kl

Nu rider jag förvisso inte med handen nere på låren, men både jag och mina tränare behöver ofta och särskilt i framridningen rida min häst med en låg och bred hand för att rama in henne och få henne att spåra bättre. Det hjälper henne dessutom att spänna av mentalt (lättstressad pålla), hon blir mycket lugnare psykiskt med en lägre hand.
 
Sv: lägg ner och bredda?

KL

Utifrån tråden kan vi konstatera följande:

Den som rider på ridskola är ond: :devil: Rider dessutom uruselt, har stenhårda händer och lyssnar inte det minsta på ridinstruktören. Eleven ägnar största delen av lektionen med att såga sig igenom hästens huvud och mun. Blir lätt förbannad och mycket missnöjd vid minsta kritik.

Ridinstruktören: Är kass på både hästar och pedagogik. Vill endast att ridskolehästarna ska kröka på nacken på sina lektioner för att det ser så snyggt ut. Att alla bakkärrorna är i en annan kommun har instruktören inte en susning om, utan tittar bara på den tjusiga fronten.

Sitsen: Ridinstruktören borde lära eleverna att få en perfekt sits med en gång, innan man ens tänker på att göra något annat än att bara rida rakt fram. Sitsen är svaret på allas ridproblem. Kan man inte sitta i en korrekt sits, så ska man inte tro att man kan få träna på något annat.

Händerna: Ska endast hållas burna, följsamma och helt blick stilla. De sju inspänningarna är svaret på de sju tygeltagen.

Ridskolehästarna: En samling förslitna och deprimerade djur med allehanda läktarkrämpor. De får gå flera (!) timmar varje dag och ALDRIG vara med i en flock i någon hage. :eek: De enda passagerarna på deras ryggar är sådana som hårdhänt sliter i dem och aldrig någon klapp eller beröm här inte. En ridskolehäst har aldrig setts utanför ridhusets (fånglägrets) fyra väggar. Oftast håller de inte mer än ett par månader innan de går sönder igen.

Ridskoleägaren: Sitter mest på sin tron uppe i slottet och tänker enbart på den fantastiska vinsten som kommer in varje år från verksamheten. Avskyr för övrigt djur, även hästar.

/V
 
Sv: lägg ner och bredda?

Du har förstått allt på pricken :D¨
Underbart inlägg, men jag håller med om den tragiska inställningen till oss ridskoleryttare och våra ridskolor.:bow:

Allt är inte så hemskt som det låter här på Buke.
 
Sv: lägg ner och bredda?

.............. :)

Jag var på väg att lägga in en kommentar igen - men ínser vid närmare eftertanke att det nog inte är någon idé.
 
Sv: lägg ner och bredda?

en nyfiken fråga: Om du redan bestämt dig för svaret, vad är då syftet med din tråd?

att både sänka och bredda handen, kan, för en orutinerad ryttare, ge konsekvensen att tygeltaget blir mindre bakåt verkande och även lite stadigare, dvs det blir lite avlastning för hästen och när den då kommer ner i formen lite så kan det innebära att den orutinerade ryttaren får ett bättre utgångs läge att "hamna rätt" därifrån, när de sen ska gå ur företeelsen så att säga.
syftet är att skapa en diskussion och då måste man ju ifrågasätta svaren man får inte sant?:)
 
Sv: lägg ner och bredda?

Du har lite fel i dina påståenden om hjälptyglarna...

De är alla på ett eller annat sätt framtagna för att få hästen att söka sig neråt... Har man en (Vad det verkar i detta fall) stretig ridskolehäst kan det vara ett väldigt bra sätt att få elever och hästar att bli mer mjuka i sina händer och munnar...

Både chambon och gouge slutar inverka när de sökt sig neråt och slappat av i ryggen... (Om de är rätt anpassade) Då bli inverkan med bettet inte alls påverkat... Så de skulle gynna både häst och elev, då hästen slipper gå och spänna emot, trycka upp huvudet och trycka ihop sina tornutskott. Eleven skulle kunna slappna av i sin kropp och speciellt i händer, armar, axlar och faktiskt komma till riktig ridning...

Ja,Cambonen ger eftergift från tyck när hästen går i en lång och låg form med sökning framåt nedåt. Med en kort tygel så kan aldrig hästen få sin totala eftergift och kan därför inte veta när den gör rätt. Du kan inte kombinera en cambong och en samling. Det är inte rätt mot hästen.
Det handlar om ren biomekanik.
 
Sv: lägg ner och bredda?

När jag gick på ridskola så byttes det regi efter 6-7 år, då Netterqvists tog
över. Dom hade ridskolan i Gnesta då, samt ytterligare en i Stockholm.

Då blev denna ridning introducerad för mig. Ridläraren KRÄVDE att händerna
skulle ligga på låren med händerna "bredare än höfterna". Red man hästen i
form med normal handposition="Bredda HÄÄÄNDERNA Mustang!!!" (Jag kunde
ju rida hästen i form, hade 7 år i ryggen på ridskola, samt privathästar)

Hästarna reds på detta vis från "och så kortar vi tyglarna" till avskrittning.

Min mamma lät mig rida en termin sen hette det "Jag vill inte sponsra dylik
skitridning". Hon försökte även få svar på varför det skulle ridas på detta sätt
och svaret blev att hästarna skulle slappna av och söka sig nedåt. Med det
svaret var det färdigridet för Mustang på den ridskolan.

Om Stockholmsskolan bedrevs på samma sätt vet jag inte, jag var bara där
på praktik i 3 veckor och såg ingen ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: lägg ner och bredda?

Ted eller? Han har en förkärlek till sånt där eller skyhöga händer brett isär.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Jag tycker det blir en konstig diskussion gällande ridskolor, man kan inte riktigt jämföra det med "normal" träning som sker mellan privatryttare och tränare.
Idag finns det många som rider på helt andra villkor än vad man själv gjorde när man gick på ridskola, idag är ridning en aktivitet som vilken innebandyträning som helst för väldigt många.
För dessa personer innebär det att komma till stallet och rida och åka hem en gång i veckan. De övriga 6 dgr i veckan gör dom annat och tänker inte på hästar. Det gör ju att dom inte utvecklas på samma sätt som de som hänger i stallet 7dgr i veckan och för att möta upp allas krav så är det ingen lätt uppgift för en ridlärare idag. Folk som rider som aktivitet vill ha roligt på sin timme och sen fika efteråt med gruppen, dom vill inte ha kritik och militärdisciplin som vi från den gamla ridskolan är vana vid :D

Förr var det kö på ridskolor, idag gapar det tomt vilket innebär att ridskolan måste anpassa sig till eleverna och inte tvärtom.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Ja,Cambonen ger eftergift från tyck när hästen går i en lång och låg form med sökning framåt nedåt. Med en kort tygel så kan aldrig hästen få sin totala eftergift och kan därför inte veta när den gör rätt. Du kan inte kombinera en cambong och en samling. Det är inte rätt mot hästen.
Det handlar om ren biomekanik.

Kan ryttaren rida samling (eller samlat) lär den ju knappast behöva en chambon.
 
Sv: lägg ner och bredda?

absolut, men dina svar låter som du bestämt dig för att de är svaren, och då blir det ju inte så mycket diskussion? ;)

haha, bristande diskussionsteknik kanske? Jag har en tendens att skriva skriva som att min övertygelse är rätt men vem som helst som kan smula mina argument sönder och samman är välkommen att göra det :)
 
Sv: lägg ner och bredda?

Man får ju inte heller glömma att ridskolor är företag som ska gå med vinst och därmed kunna fortsätta driva ridskola. Självklart ska man lära ut den rätta vägen men många vägar leder till rom. Man vet ju faktiskt inte heller om det är så att dom tränade på något annat lektionen veckan innan. Eftersom instruktören fick leda eleverna in i ridningen så bevisar ju det att dom inte rider sådär alltid. Dessutom såg du inte slutet så du vet ju inte om instruktören kanske faktiskt förklarade att detta inte är efter regelboken och förklarade bra och dåligt med att rida på detta sett.
Kort sagt så finns det bra och dåliga instruktörer men jag tror att man måste se en instruktörs flera lektioner innan man skaffar sig en uppfattning och ger en ridinstruktör kritit och en stämpel...............
 
Sv: lägg ner och bredda?

Kan ryttaren rida samling (eller samlat) lär den ju knappast behöva en chambon.

Målet för alla ryttare torde väl vara att rida hästen i form(ja självklar)
vilken del av hästen som arbetar i form skall vara högsta punkten?
vilken del utövar chambonen tryck?
Anser du att en halvhalt kan vara samlande? eller en förhållning?
Hur många gör en halvhalt eller förhållning enbart med sitsen? När du bromsar upp med tygeln får du inte konsekvensen att hästen höjer nacken något när den bromsar? Får hästen rätt signal när den svarar på signalen i munnen med att få ett tryck i nacken?

En Chambon är ett longeringsverktyg som kräver väldigt mycket drivning för att komma till sin rätt annars får man en häst på bogarna. Med en kraftig drivning bakifrån och hästen sänker sitt huvud framåt nedåt så lättar trycket. Nacken hamnar i det läget under manken och det bildas en böjd överlinje från nos till svans tänk spänd pilbåge.

cambonens verkan är alltså inte förenlig med den form som är önskvärd vid ridning. Dock stimulerar den till ryggverksamhet utan ryttare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp