KL.
Jag har också funderat en del på varför en del instruktörer säger till sina elever att göra det. När jag lärde mig rida på ridskola för ca 10 år sedan var det ingen som sa något annat än att handen skulle vara buren man skulle inte fastna i tygeltagen och de enda tygeltagen man tog var ledande samt vid förhållningar och då skulle det helst räcka med att mjukt krama tygeln. Istället fick vi lära oss att rida hästarna raka, på böjt spår, skänkelvikningar, framdelsvändingar, bakdelsvändningar, öppna, sluta, halter, övergångar mm. men framförallt att rida med en korrekt sits. Efter några år så började vi kunna lösgöra hästarna och då gick de i allt bättre form.
Min mamma har med sin egen häst under de senaste åren tränat privat för några olika dressyrtränare som själva rider på ganska högnivå och de har sagt till henne att ha låg hand eftersom hästen gärna går med huvudet högt när den blir spänd (ingen unghäst). En av tränarna tjatade nästan bara om att hon skulle ta i tyglarna och sa aldrig något om sitsen
resultatet är blev ju bara att när hästen drog upp huvudet så fick den ett tryck i munnen vilket gjorde att den drog upp huvudet ännu mer och det blev en fight de gånger hästen blev spänd = ännu mer spänd häst = ännu ostadigare form.
När jag rider den hästen brukar jag istället ha normalt buren eller lite högre hand och verkligen vara elastisk i armarna just för att aldrig hamna i konflikt med munnen på hästen och sen bara rida lösgörande som vanligt och vänta på att hästen själv söker ett stöd i handen neråt vilket brukar ske när bakbenen börjar ta i lite efter en liten stunds travarbete.
En bred hand ser jag bara mening med när man rider unghästar eller väldigt outbildade hästar som behöver en stabil ram och tydlig vägvisning i början på utbildningen.
Lägga ner handen ser jag inget som helst syfte för eftersom en häst som har ett bra stöd på tygeln och arbetar genom kroppen kan gå i en låg form trots en hög hand (bara att länga lite på tygeln) men en låg hand kan aldrig tvinga en häst att arbeta korrekt genom kroppen efter som det kommer bakifrån och handen endast fångar upp energin.
Nu för tiden verkar det dock som folk tycker att det är viktigare att hästen böjer på nacken än att den arbetar genom hela kroppen.