lägg ner och bredda?

Sv: lägg ner och bredda?

Att då diskutera blir väldigt svårt, såvida man inte ska köpa din åsikt rakt av, och då blir det ju heller ingen debatt eller hur, utan bara medhåll om ridskolans dåliga pedagogik och kvalitet.

Vad jag kunde läsa i TS första inlägg så framförde hon inte en åsikt utan en undran om varför eftersom de strider mot det hon lärt sig.

Jag tror att det finns många fantastiskt bra ridskolor och ridlärare och jag har haft några ridlärare som varit det.
 
Sv: lägg ner och bredda?

KL.

Jag har också funderat en del på varför en del instruktörer säger till sina elever att göra det. När jag lärde mig rida på ridskola för ca 10 år sedan var det ingen som sa något annat än att handen skulle vara buren man skulle inte fastna i tygeltagen och de enda tygeltagen man tog var ledande samt vid förhållningar och då skulle det helst räcka med att mjukt krama tygeln. Istället fick vi lära oss att rida hästarna raka, på böjt spår, skänkelvikningar, framdelsvändingar, bakdelsvändningar, öppna, sluta, halter, övergångar mm. men framförallt att rida med en korrekt sits. Efter några år så började vi kunna lösgöra hästarna och då gick de i allt bättre form.

Min mamma har med sin egen häst under de senaste åren tränat privat för några olika dressyrtränare som själva rider på ganska högnivå och de har sagt till henne att ha låg hand eftersom hästen gärna går med huvudet högt när den blir spänd (ingen unghäst). En av tränarna tjatade nästan bara om att hon skulle ta i tyglarna och sa aldrig något om sitsen :confused: resultatet är blev ju bara att när hästen drog upp huvudet så fick den ett tryck i munnen vilket gjorde att den drog upp huvudet ännu mer och det blev en fight de gånger hästen blev spänd = ännu mer spänd häst = ännu ostadigare form.

När jag rider den hästen brukar jag istället ha normalt buren eller lite högre hand och verkligen vara elastisk i armarna just för att aldrig hamna i konflikt med munnen på hästen och sen bara rida lösgörande som vanligt och vänta på att hästen själv söker ett stöd i handen neråt vilket brukar ske när bakbenen börjar ta i lite efter en liten stunds travarbete.

En bred hand ser jag bara mening med när man rider unghästar eller väldigt outbildade hästar som behöver en stabil ram och tydlig vägvisning i början på utbildningen.

Lägga ner handen ser jag inget som helst syfte för eftersom en häst som har ett bra stöd på tygeln och arbetar genom kroppen kan gå i en låg form trots en hög hand (bara att länga lite på tygeln) men en låg hand kan aldrig tvinga en häst att arbeta korrekt genom kroppen efter som det kommer bakifrån och handen endast fångar upp energin.

Nu för tiden verkar det dock som folk tycker att det är viktigare att hästen böjer på nacken än att den arbetar genom hela kroppen.

Det är inte mitt intryck alls. Här på Bukefalos är det väldigt många som skriver precis som du, att andra inte alls verkar bry sig om att vilja rida rätt, utan bara vill pressa ner huvudet på hästen. I verkligheten tycker jag de allra flesta verkligen gör sitt bästa för att rida så korrekt de kan, men eftersom ridning är svårt så lyckas man inte alltid. Aldrig träffat på någon som sagt att "Jag struntar i om hästen arbetar genom hela kroppen, eller om rygg och bakben är med, jag bryr mig bara om var hästen har sitt huvud. Så länge hästen böjer på nacken är jag nöjd, allt annat struntar jag i". Utan folk försöker efter förmåga få sin häst att jobba så rätt de kan, även om det inte alltid lyckas.

Sen tycker jag du har en märklig bild av varför man breddar och tar ner handen - det handlar inte alls om att med våld försöka pressa ner hästens huvud, det är ju dömt att misslyckas, och precis som du skriver göra hästen mer spänd. Det betyder ju inte heller att man sitter med raka armar och händerna låsta i jämnhöjd med låren, utan att man sänker handen kanske en decimeter, max, och breddar kanske fem cm. Fortfarande buren hand, fortfarande böjda, fjädrande armbågar, fortfarande en rak linje från hästens mun till armbågen. Men man inbjuder hästen till att ta stöd längre ner, när hästen mjuknar lite ger man eftergift och driver, så att hästen inbjuds till att söka sig lägre, osv. Helt enkelt att man lägger ner hästen, så att den slappnar av, får upp ryggen och överlinjen, och börjar jobba genom kroppen. Gärna i kombination med att hästen får jogga lugnt på en stor volt. Jag tycker det brukar funka bra att rida fram spända hästar som har en tendens att höja huvudet, sänka ryggen och springa iväg på det här sättet. När hästen sedan tar stöd på bettet och går stadigt i rätt form, så kan man höja handen igen till korrekt position.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det är inte mitt intryck alls. Här på Bukefalos är det väldigt många som skriver precis som du, att andra inte alls verkar bry sig om att vilja rida rätt, utan bara vill pressa ner huvudet på hästen. I verkligheten tycker jag de allra flesta verkligen gör sitt bästa för att rida så korrekt de kan, men eftersom ridning är svårt så lyckas man inte alltid. Aldrig träffat på någon som sagt att "Jag struntar i om hästen arbetar genom hela kroppen, eller om rygg och bakben är med, jag bryr mig bara om var hästen har sitt huvud. Så länge hästen böjer på nacken är jag nöjd, allt annat struntar jag i". Utan folk försöker efter förmåga få sin häst att jobba så rätt de kan, även om det inte alltid lyckas.

Jag tror säkert att alla vill rida sin häst rätt men rätt många tror nog tyvärr att om hästen böjer på nacken så arbetar den rätt. Och vad man har fått lära sig är rätt form beror ju mycket vad ens tränare har sagt. Jag har tränat på några olika ställen och vad som lärdes ut som riktigt form och hur man kommer dit har skilt sig en del så vilken uppfattning man får beror nog mycket på var man håller till.

Sen tycker jag du har en märklig bild av varför man breddar och tar ner handen - det handlar inte alls om att med våld försöka pressa ner hästens huvud, det är ju dömt att misslyckas, och precis som du skriver göra hästen mer spänd. Det betyder ju inte heller att man sitter med raka armar och händerna låsta i jämnhöjd med låren, utan att man sänker handen kanske en decimeter, max, och breddar kanske fem cm. Fortfarande buren hand, fortfarande böjda, fjädrande armbågar, fortfarande en rak linje från hästens mun till armbågen.

Små skillnader i handställningen kan jag hålla med om att man kan använda sig av och det gör jag ibland men inte så stora som TS beskriver för då ska man böja sig väldigt mycket framåt för att inte få raka armar.

Men man inbjuder hästen till att ta stöd längre ner, när hästen mjuknar lite ger man eftergift och driver, så att hästen inbjuds till att söka sig lägre, osv. Helt enkelt att man lägger ner hästen, så att den slappnar av, får upp ryggen och överlinjen, och börjar jobba genom kroppen. Gärna i kombination med att hästen får jogga lugnt på en stor volt. Jag tycker det brukar funka bra att rida fram spända hästar som har en tendens att höja huvudet, sänka ryggen och springa iväg på det här sättet. När hästen sedan tar stöd på bettet och går stadigt i rätt form, så kan man höja handen igen till korrekt position.

Syftar du på så små förändringar i handställningen som du skrev ovan kan jag se att det skulle fungera på vissa hästar men det var inte vad TS beskrev eller vad den ena tränaren instruerade min mamma att göra.

Mitt inlägg saknad nog lite nyans och jag utgick från att de handlade om ryttare som inte kommit jättelångt i sin utbildning på utbildade hästar. För mig betyder lägga ner och bredda i princip händerna på sidan av manken i närheten av eller på låren. Det du beskrev skulle jag mer beskriva som att sänka händerna en aningen och flytta isär dem något. Men om hästen aktivt kastar upp huvudet från den djupare formen och när man har den handställningen så blir det ju svårt att undvika att det blir ett motstånd i munnen om man inte ändrar handställning, eller tänker jag fel?
 
Sv: lägg ner och bredda?

Håller man händerna vid manken eller strax under så är man ju som mest neutral med tyglarna. Då betyder det inte så mycket om hästen går med nosen i backen som en plog eller sticker upp nosen i vädret som en arab. Den drar inte mer i tyglarna för det. Med händerna stilla på manken brukar de flesta hästar bli lugna och komma i fin form (i alla fall vad jag läst mig)...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Håller man händerna vid manken eller strax under så är man ju som mest neutral med tyglarna. Då betyder det inte så mycket om hästen går med nosen i backen som en plog eller sticker upp nosen i vädret som en arab. Den drar inte mer i tyglarna för det. Med händerna stilla på manken brukar de flesta hästar bli lugna och komma i fin form (i alla fall vad jag läst mig)...

Med neutral menar du en stilla hand som inte gör någon påverkan på hästen?
Problemet som jag ser är ett hela sitsen påverkas om man utgår från den lodräta sitsen och med så låga händer (bredvid manken) så måste man antingen luta sig framåt eller räta ut armbågen och då förlora flexibiliteten i armen (om man inte har mycket långa armar) och antingen bli hård i handen om hästen drar i tygeln eller tappa tygeln. Inom galoppträning som du skrev om tidigare så kan jag tänka mig att man använder helt andra handställningar eftersom hela ridstilen och sitsen skiljer sig kraftigt från att sitta i.

De kommer väl inte i form bara för att man håller händerna på ett visst sätt? Det handlar väl om att man aktiverar bakbenen och energin från bakbenen genom ryggen och fångas upp genom ett mjukt och elastiskt stöd i munnen och då får men en lätt "krök" på nacken?

Det finns säkert många hästar som man kan få att böja på nacken och gå i en låg form genom att använda en låg handställningen men för mig känns det som en genväg som varken gynnar hästen eller ryttaren. Genom att börja med sitsens inverkan och hästens lösgjordhet och lydnad så kommer man så småningom till att hästen helt själv söker sig framåt neråt i en ärlig form utan att man måste "visa vägen".

Det finns många olika sätt att tänka i sin ridning. En klok gubbe påminde oss om det tankesättet jag beskrivit ovan och det är jag glad för.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp