lägg ner och bredda?

Sv: lägg ner och bredda?

Fråga ridläraren nästa gång. Låter för mig som att prova effekten av att rida med olika ram (sa ridläraren verkligen åt eleverna att dra händerna bakåt?)och/eller växla form - d v s lägga ner hästen under passet. Man anpassar ju ram och handställning (ja, mjukt) efter vad man gör och fixerar inte handen "ihop och buren".

Men sådär bör man ju inte rida på en utbildad häst, man lägger ner hästen med hjälp av sitsen. Enda man gör är ju att man "länger" tygeln eller vad man ska säga så att hästen söker kontakten och följer med neråt vilket den ju gör om den är i korrekt form, den söker sig hela tiden framåt neråt. Eller hur man nu förklarar. Man lägger ju inte ner handen för att påverka.

Bara för att man har handen ihop och buren så betyder ju inte det att den är fixerad. Har man händerna för lågt så bryts ju den raka linjen mellan armbåge och bett plus att man automatiskt då också lutar sig framåt och sitsen blir galen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lägg ner och bredda?

KL
jag kan tänka mig att för outbildade elever så kan det vara ett sätt från ridlärarens sida att få hästarna lite lägre och längre i formen om ryttarna breddar och sänker handen, så att hästarna får en chans att slappna av och komma till ro lite. Är man inte på den nivån att man kan rida med en mjuk stadig hand, så kan en sån breddad sänkt hand bli lite stadigare och hästen kan få lite paus.

Jag tror det är svårt när vi pratar ridskola, att diskutera utifrån optimala mål och optimala förutsättningar. som ridlärare och förvaltare av ridskole hästar vill man gärna spara på dem och detta kan möjligen vara ett försökt till det.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Fråga ridläraren nästa gång. Låter för mig som att prova effekten av att rida med olika ram (sa ridläraren verkligen åt eleverna att dra händerna bakåt?)och/eller växla form - d v s lägga ner hästen under passet. Man anpassar ju ram och handställning (ja, mjukt) efter vad man gör och fixerar inte handen "ihop och buren".

Instruktionen gavs till ryttare vars hästar stretade med huvudet i vädret. Hästarna var långt ifrån på väg mot lösgjordhet.

Frågade en elev som satt på läktaren och väntade på sin lektion om vad instruktionen betydde och vad syftet var och hon kunde inte förklara utan sa att det är något de får lära sig.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Vi pratar om ett gäng ridskoleelever som får instruktioner som vi på forumet inte har sett i sitt sammanhang. Vi har inte heller någon aning om nivån på vare sig ryttarna eller hästarna. Det finns alternativa (mer positiva) tolkningar än de spekulationer som gjorts.

Jag instämmer helt med det mackan skriver.
 
Sv: lägg ner och bredda?

KL
jag kan tänka mig att för outbildade elever så kan det vara ett sätt från ridlärarens sida att få hästarna lite lägre och längre i formen om ryttarna breddar och sänker handen, så att hästarna får en chans att slappna av och komma till ro lite. Är man inte på den nivån att man kan rida med en mjuk stadig hand, så kan en sån breddad sänkt hand bli lite stadigare och hästen kan få lite paus.

Jag tror det är svårt när vi pratar ridskola, att diskutera utifrån optimala mål och optimala förutsättningar. som ridlärare och förvaltare av ridskole hästar vill man gärna spara på dem och detta kan möjligen vara ett försökt till det.

Gruppen ifråga var en mellangrupp och hade kommit så långt att de hade övningar med skänkelvikning och öppna och det föregick inte någon genomgång av dessa rörelser.
Hade det varit i syfte att spara hästarna så borde nog ridläraren varit på de elever som red hästarna a la rollkur med ett huvud som vickade från sida till sida. En ponny gick med munnen 15 -20 cm från bringan. Ryttaren satt omväxlande och böjde hästen utåt och inåt med tygeltag som gick mot höftbenet och hade händerna en halvmeter isär. Ridläraren sa inget...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Vi pratar om ett gäng ridskoleelever som får instruktioner som vi på forumet inte har sett i sitt sammanhang. Vi har inte heller någon aning om nivån på vare sig ryttarna eller hästarna. Det finns alternativa (mer positiva) tolkningar än de spekulationer som gjorts.

Jag instämmer helt med det mackan skriver.

Men o andra sidan så tjänar inte någon på att lära sig fel. Att få in vanan att falla framåt och genom det bli hård i handen osv. Bättre att lära sig rätt.

Lär man sig sitsen och lär man sig grunden så behövs inte alla dessa "fusk" bara för att få hästen att få ner huvet, hästen blir ju bara framtung och det slits onödigt på den. En bra grundsits är ovärderlig.

Det finns andra sätt om man ska lära sig att hålla stilla handen osv. Det är en ridskola och på ridskolor ska man lära sig att rida rätt. Nej, ridskola eller inte, ingen tjänar på att lära sig fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lägg ner och bredda?

Att de inte låter hästarna gå med någon form av hjälptygel då, chambon, halsförlängare, gouge eller vad som kan vara bra, så ungarna kan få en chans att känna hur de ska kännas och även spara på hästarna...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Att de inte låter hästarna gå med någon form av hjälptygel då, chambon, halsförlängare, gouge eller vad som kan vara bra, så ungarna kan få en chans att känna hur de ska kännas och även spara på hästarna...

Chambon kan du ju inte rida på annat än på lång tygel då bettet och trycket mot nacken motverkar varandra, Hals"förlängaren" verkar bakåt och Gouge tygeln lika så.
Möjligen en vanlig inspänningstygel som hjälp för stabilitet men i övrigt ser inte jag hur en " hjälp" tygel skulle kunna få någon att lära sig hur det känns när en häst bär sig korrekt.

Den här Gruppen i exemplet var ingen barngrupp utan elever från övre tonåren till medelålders kvinnor.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Precis som ponnytant skriver så tycker jag att det blir väldigt svårt att sitta och bedöma en ridskolegrupp utifrån enbart din beskrivning utan att ha sett eleverna eller hört hur ridläraren arbetar. Jag tycker det blir tråkigt att förutsätta att det handlar om kass instruktör och värdelös pedagogik rakt igenom, för det har jag jättesvårt att tro. Däremot som sagt så sitter man i en inte helt okomplex sits som ridlärare i fråga om att balansera lektionerna så att de trots orutinerade ryttare, inte blir alltför slitsamma för hästarna. Lägga ner och bredd i sig, som instruktion, tror jag som sagt handlar om det jag skrev tidigare, sen att inte eleverna riktigt får kläm på det ändå, är ju en annan femma.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Du menar lägga ner händerna på manken och ta stöd där? Det hade jag kunnat köpa men här handlade det om elever som satt med över en halv meter mellan händerna fritt i luften. Det blir ju snarare en statisk spänd arm som blir allt annat än följsam.
Det handlade inte heller om ett stort ledande tygeltag då breddningen skedde leka mycket på inner som på ytter. Om eleverna konsekvent utförde instruktionen fel så är det ju märkligt att de inte fick vägledning kan jag tycka.
 
Sv: lägg ner och bredda?

en nyfiken fråga: Om du redan bestämt dig för svaret, vad är då syftet med din tråd?

att både sänka och bredda handen, kan, för en orutinerad ryttare, ge konsekvensen att tygeltaget blir mindre bakåt verkande och även lite stadigare, dvs det blir lite avlastning för hästen och när den då kommer ner i formen lite så kan det innebära att den orutinerade ryttaren får ett bättre utgångs läge att "hamna rätt" därifrån, när de sen ska gå ur företeelsen så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: lägg ner och bredda?

Chambon kan du ju inte rida på annat än på lång tygel då bettet och trycket mot nacken motverkar varandra, Hals"förlängaren" verkar bakåt och Gouge tygeln lika så.
Möjligen en vanlig inspänningstygel som hjälp för stabilitet men i övrigt ser inte jag hur en " hjälp" tygel skulle kunna få någon att lära sig hur det känns när en häst bär sig korrekt.

Den här Gruppen i exemplet var ingen barngrupp utan elever från övre tonåren till medelålders kvinnor.

Du har lite fel i dina påståenden om hjälptyglarna...

De är alla på ett eller annat sätt framtagna för att få hästen att söka sig neråt... Har man en (Vad det verkar i detta fall) stretig ridskolehäst kan det vara ett väldigt bra sätt att få elever och hästar att bli mer mjuka i sina händer och munnar...

Både chambon och gouge slutar inverka när de sökt sig neråt och slappat av i ryggen... (Om de är rätt anpassade) Då bli inverkan med bettet inte alls påverkat... Så de skulle gynna både häst och elev, då hästen slipper gå och spänna emot, trycka upp huvudet och trycka ihop sina tornutskott. Eleven skulle kunna slappna av i sin kropp och speciellt i händer, armar, axlar och faktiskt komma till riktig ridning...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Chambon kan du ju inte rida på annat än på lång tygel då bettet och trycket mot nacken motverkar varandra, Hals"förlängaren" verkar bakåt och Gouge tygeln lika så. Möjligen en vanlig inspänningstygel som hjälp för stabilitet men i övrigt ser inte jag hur en " hjälp" tygel skulle kunna få någon att lära sig hur det känns när en häst bär sig korrekt.

Det är det ju för att man är för långt ifrån en bra form och ridningen blir destruktiv (för både ryttare och häst), man har ingen bärighet alls och kommer kanske inte hitta den tillräckligt snart heller. Sätter man på det kan ryttaren fokusera på annat än tygeln, hästen slipper sågande/luggande och ryttaren får en häst som inte är lika stötig i gången - lättare att sitta och hänga med - skönare för hästen och den kan ta ner huvudet för att den är mera avslappnad - hjälpen slutar verka - god cirkel. Man kan ha inspänning tills ryttaren lärt sig känna (hur det känns när hästen inte spänner och stretar) och har såpass koll på sig själv att den kan plocka upp tyglarna utan att börja på med 'fuljusteringar'.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Min ena häst som tenderar att kontra ställa sig, har jag fått tipset att bredda händerna, dock inte lägga dem på låren el sänka. Utan ha handen buren "normalt" men bredare isär ung 2 decimeter.
Då fick jag en sk triangel till munnen som rakriktade halsen dvs då ska hästen inte kunna kontra ställa sig.

För mig fungerar det alldeles utmärkt, men vi eftersträvar en korrekt hand
 
Sv: lägg ner och bredda?

Men o andra sidan så tjänar inte någon på att lära sig fel. Att få in vanan att falla framåt och genom det bli hård i handen osv. Bättre att lära sig rätt.

Lär man sig sitsen och lär man sig grunden så behövs inte alla dessa "fusk" bara för att få hästen att få ner huvet, hästen blir ju bara framtung och det slits onödigt på den. En bra grundsits är ovärderlig.

Det finns andra sätt om man ska lära sig att hålla stilla handen osv. Det är en ridskola och på ridskolor ska man lära sig att rida rätt. Nej, ridskola eller inte, ingen tjänar på att lära sig fel.

Ja - man ska lära sig rätt, men jag har inte sett hur det går till på den ridskolan - om det "fuskas" eller inte. Det framgår inte heller att man skulle låta bli att jobba med sitsen.

TS frågade om vad syftet med att bredda ramen och sänka händerna skulle kunna vara. Det kan finnas olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: lägg ner och bredda?

Ja - man ska lära sig rätt, men jag har inte sett hur det går till på den ridskolan - om det "fuskas" eller inte. Det framgår inte heller att man skulle låta bli att jobba med sitsen.
Men det är fortfarande inte rätt väg att gå att mixtra med tyglar osv det första man lär sig. Det finns inget rätt där, det är för mycket fokus på fel grej. Eleverna lär sig bara att huvet ska neråt för då går den bra istället för att fokusera på en korrekt sits som leder till en avslappnad häst som är betydligt lättare att rida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lägg ner och bredda?

Man kan ha inspänning tills ryttaren lärt sig känna (hur det känns när hästen inte spänner och stretar) och har såpass koll på sig själv att den kan plocka upp tyglarna utan att börja på med 'fuljusteringar'.

Håller med där helt.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Visst är nöjda elever viktigt, men vill de inte lära sig ordentligt så ska de i alla fall inte lära sig sådant som är fel. Bättre att de knappt påverkar alls då istället för rent negativt. Det är också viktigt att instruktören ger en helhet i hästen och dess arbete under ryttare. Ju mer förståelse, ju mer intresse brukar det bli.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Min ena häst som tenderar att kontra ställa sig, har jag fått tipset att bredda händerna, dock inte lägga dem på låren el sänka. Utan ha handen buren "normalt" men bredare isär ung 2 decimeter.
Då fick jag en sk triangel till munnen som rakriktade halsen dvs då ska hästen inte kunna kontra ställa sig.

För mig fungerar det alldeles utmärkt, men vi eftersträvar en korrekt hand

Vad innebär kontra ställa? Har aldrig hört det uttrycket innan.

Men fungerar det inte "bara" att rida hästen korrekt med sitsen? Jag vet när min häst slingrar sig/taktar osv så är det av störst betydelse där att jag har en bra sits, börjar jag med tyglarna så visst kan han bli rak men han knäpper också samtidigt av och börjar tänka bakåt istället för att ta för sig framåt.

Tänker bara på att det är så otroligt lätt att få ett bakåttänk hos hästar och börjar man i fel ände så gör man det onödigt svårt för sig.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Visst är nöjda elever viktigt, men vill de inte lära sig ordentligt så ska de i alla fall inte lära sig sådant som är fel. Bättre att de knappt påverkar alls då istället för rent negativt.
Jo jag håller med. Jag har aldrig förstått ridskolornas sätt att lära ut ridning, varför den ridningen är så olik privatridning eller vad man ska säga.
Det är också viktigt att instruktören ger en helhet i hästen och dess arbete under ryttare. Ju mer förståelse, ju mer intresse brukar det bli.

Jag har en vän som jobbar som ridlärare på en större ridklubb och det är mer eller mindre omöjligt att lära vissa människor. Det går inte att nå fram till dom samtidigt som inte tiden finns. Vissa blir bara arga och vissa fortsätter som dom gör utan att bry sig osv. det är väl därför antar jag som vissa sitter och sågar och rider urdåligt utan att ridlärarn reagerar.

Det är inte lätt att vara ridlärare har jag förstått. Men att lära ut fel kommer jag aldrig att förstå alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp