Förvirrad!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förvirrad!

Han är ju 4 år nu efter nyår. Det var inte jag som red in honom utan föregående ägare. Han fick vila från början av juni till slutet av augusti och sedan sattes han igång lugnt och fint med mycket promenader i början, sedan byggde jag lugnt på med mer arbete. Han kanske har blivit riden 15 ggr sen jag köpte honom i juni. Detta från september till nu. Han har blivit väldigt lugnt tagen hos mig. De gånger jag ridit har jag skrittat ca 15 min och travat några steg. Sen har en annan ridit honom 5 ggr i ca 20 min, i alla gångarter, dock bara en galoppfattning i varje varv.

Han är även böjd på klinik i sept ua.

Nej allt hänger inte ihop då han bara gått på bete hos mig innan detta hände. Tänkte inte så mkt på det då, trodde han bara var trött av att gå ute dygnet runt och busa med sina kompisar men när jag såg det igen häromdagen började jag fundera mer på det.

Han är ju inte mycket överbyggd alls, nån cm bara. Har sett mycket värre hästar som ridits för fullt. Han är ju även hälften fullblod så han har ju lite "tunnhet" eller vad man ska säga i generna. Nog orkar han med det arbete som hitills krävts, jag undrade mer om hans "gänglighet" (så mkt är det inte) kan bero på att han inte sätter muskler pga något som har med hans skakningar att göra.

Det här är i oktober så han har mer muskler nu.
DSC_0202.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad!

Just den filmen är filmad första gången han galopperade med ryttare på 5 månader så det är sadeltvånget som gör att han skuttar så. Gången efter gör han ingenting. Bara rullar på som en klocka.

Det låter ju bra. Jag kan dock berätta att min (numera avlidne) häst "skuttade" på precis samma sätt i början av inridningen helt enkelt för att han hade stor galopp och fick ta i för att orka hålla ihop sig. Han hade dock ingen som helst tendens till sadeltvång.
Hans "skuttande" försvann dock realtivt snabbt med hjälp av mer muskler och balanserad ryttare som lät honom ta plats i språnget.
Hoppas att du snart får tag i vetrinär för utredning. Lycka till!
 
Sv: Förvirrad!

Det här är i oktober så han har mer muskler nu.
DSC_0202.jpg

Eftersom jag är yrkes skadad så ser jag mig blind på benställningen och den stora skillnaden mellan belastningen på H.F och V.F.

Visst, en bild kan ju alltid ljuga och enbart påvisa en belastning i stundens ögonblick men aldrig en hovforms belastningsförhållande utifrån kronrand,trakter och vinklar.

Primär skada V.B med secundär synlig långvarig överbelastning H.F. och påvisan till höggradig reaktion i carpus.
 
Sv: Förvirrad!

En häst som vrider huvudet sådär mkt åt höger kan inte behålla jämn belastning på båda kotorna. Den måste väga över åt vänster för att balansera sig..
En bild kanske inte ljuger, men man ser det man vill se..
 
Sv: Förvirrad!

Nu är ju jag inte spec bra på att se benställningar och vet ej om du har rätt i det du skriver men det kan väl vara så. Dock hade han just gjort en bock-repa i hagen och gjorde en tvär halt och precis efter kortet stack han iväg igen. Så därför kan bilden ljuga.
Menar du att hans ev felaktiga benställning skulle kunna orsaka hans problem?
 
Sv: Förvirrad!

Kan uppdatera med att jag ringt klinikveterinären och hon sa att jag skulle avvakta eftersom han inte är halt eller ömmar när man trycker och känner på honom. Han är ju som sagt stor, överbygd, växer, lite muskelfattig och så, så det kan bara vara att han inte riktigt har koll på sin kropp än och därför skakar. Han ska få vila till februari nu så får vi se vad som händer sen.
 
Sv: Förvirrad!

Kan även tillägga att distriktsveterinären naturligtvis kommer kolla honom när han ska vaccinera dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp