Lagen om betesdjur

Nafayette

Trådstartare
Någon som kan dom??
Vem är skadeståndsskyldig om ett betesdjur attackerar en besökare i hagen???
Häst/djur-ägaren? Inackorderaren? Markägaren? Någon alls?
Vad gäller för varningsskyltar??

Eller vet ni var man kan söka dessa paragrafer?

AM

det beror vell på vems marken är???
om varnings skyltar sitter uppe att man beträder området på egen risk så är det vell besökaren har jag för mig.så var det i norge iallf med belford kossorna.

kontakta jordbruksvärket,dom vet garanterat och kan hjälpa dig

Hittar inget vettigt.
Har även gått igenom allemansrätten ordentligt.
Ingen som har någon hästjuridiksbok och kan titta åt mig?

Det jag ville veta var om vi är skadeståndsskyldiga om en av våra fölston skadar någon som vistas i hästhagen.
Vi har satt upp varningsskyltar om att vi har en argsint märr där.
Skrivit även att vistelese i hagen sker på egen risk.

AM

Intressant tråd - hoppas nån kan komma med ett svar också ;).

Har problem med folk som går in i hagen TROTS flera skyltar vid staketet. Vad ska man göra? Jag kan ju knappast vakta hästarna dygnet runt. Har också ston med föl i hagen och en argsint en...

Ingen som kan detta...
Och alla instanser har semester.
Polisen vet heller inte riktigt hur regelverket ser ut.
Sätt upp en sådan
varningf%f6rsweet.jpg

så är du kanske mer garderad...

AM

Ett tips: Antar att du har eltråd?!
TA BORT HANDTAGEN!!!! :rofl:
Skulle vilja se den som går in i hagen sen......
Det blir ju krångligare att hästa hem hästar osv, men va f*n....... :rofl: :rofl:

Funka faktiskt, min morbror hade problem med folk som släppte ut hans kvigor, så han gjorde så.....

GOOD LUCK :banana: :banana:

Har liknande skyltar uppe men vissa människor verkar inte vara läskunniga. Suck.

I dag såg jag att det var människor i grannens hage - där går också ston med föl - vad trött man blir!

Ett mail

Fick ett mail idag från en "hjälpande"

Hon skrev så här:

Så här står det i allemansrätten:

Hagmark får beträdas, men om djur går på bete kan man dock riskera skada genom att skrämma o oroa dem och detta är inte tillåtet.

Alltså bör inte allemansrätten gälla i hagmark som betas för tillfället!

Kan det va nåt??

AM

Re: Ett mail

Jag skulle bli vansinnig om folk som inte har nåt med hästarna att göra började kliva in i mina beteshagar utan lov.
Kan inte tänka mig att det är tillåtet. Kan man inte påpeka att det är växande gröda, då gäller ju inte allemansrätten.

Fick ett mail idag från en "hjälpande"

Hon skrev så här:

Så här står det i allemansrätten:

Hagmark får beträdas, men om djur går på bete kan man dock riskera skada genom att skrämma o oroa dem och detta är inte tillåtet.

Alltså bör inte allemansrätten gälla i hagmark som betas för tillfället!

Kan det va nåt??

AM

Det kan man bara tolka som att det är fritt att gå i hagmark men man ska vara aktsam och ej störa.

Ann

Precis.
Och jag tolkar det vidare att om stoet attackerar och skadar folk så har hon blivit störd..
Eller hur?

AM

Jag skulle bli vansinnig om folk som inte har nåt med hästarna att göra började kliva in i mina beteshagar utan lov.
Kan inte tänka mig att det är tillåtet. Kan man inte påpeka att det är växande gröda, då gäller ju inte allemansrätten.
Ingen mening med att bli vansinnig. Allemansrätten säger att du får gå in i en hage.

Ligger hagen invid huset kan man åberopa "inom synhåll". Anars får man hitta på annat.

Tips! Skaffa en STOR häst, typ ardenner, norsvensk eller tungt halvblod som är superkelig. En sån där som trampar upp på en om man inte kelar med den hela tiden och som sticker ner nosen i spannen/korgen/kassen. Som inte blir rädd när man försöker vifta bort den. Som kommer springand enär man går in i hagen.
Jag VET att det hjälper!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 469
Senast: nyttnick
·
Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 895
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?