Hej och hå, det var väldigt mycket gissningar och antaganden i den här tråden och några som vet vad de pratar om.
1. Han "kan" söka på marken eftersom ingen annan gör det. Hade marken funnits med i annan ansökan (t ex er egen) så flaggas detta upp i handläggningen och en utredning görs på vem som har förfoganderätt över marken. Om han då vidhåller att han har förfoganderätt, men inte äger marken, så begärs det in ett avtal som styrker detta. Finns inget avtal så är det markägarens ord som gäller.
2. Det är inte fritt fram att söka på vilken mark som helst, men det är heller inte möjligt för LST att upptäcka detta utan att några kriterier är uppfyllda:
Att två söker på samma mark till exempel.
Att markägare ringer in och berättar att den som söker stöd inte förfogar över marken - blir kontroll på den.
Att LST vid kontroll träffar på markägaren som undrar varför det kontrolleras på markerna och vid det tillfället informerar om att förfoganderätt inte finns.
Personligen tycker jag att den som brukar marken alltid borde få stödet. Så de marker som han hjälpt er att beta är rimligt att han får stöd för också. Annars hade jag sett till att han inte längre har tillgång till era marker och så få ni lösa skötseln själva.
Sen är det så att i ansökan kommer alla marker man tidigare sökt på in automatiskt. Nu vet jag inte hur mycket marker denne någon har sen tidigare, men är det många marker så är det lätt hänt att de bara glider igenom, utan någon baktanke, för att det är inte alltid superlätt att ha full översikt på de kartor som ligger till grund för ansökan.
Jag rekommenderar att du pratar med honom. Känns det helt omöjligt och du verkligen inte vill att han ska få pengar, så ring din LST och berätta att han inte har förfoganderätt över marken.