Lagar om staket?

the_connemara

Trådstartare
Antar det är jordbruksverket men vart fasen hittar jag info? Jag är liksom blind och sämst på att hitta rätt fakta typ... Vad är det som gäller ang att stängsla in hästar? Och hästar som rymmer, vad har man för skyldiheter som ägare att stängsla bättre? Någon maxstyrka på ström, rek höjd på staket osv?

Är det "bra staket" det är lag på eller "staket som håller djuren inne"?

Osv, jag läser gärna lagar och regler, om jag bara hittar dem... :(

Sv: Lagar om staket?

Det finns inga regler som säger vad som är ett bra staket, bara vad som är dåligt.
Fårnät är som exempel dåligt och taggtråd är ju snart förbjudet helt för hästar.
Om jag inte kommer ihåg fel står det bara något i stil med att staket ska vara anpassat till det djurslag som det används till och att det inte får vara konstruerat så att det är farligt eller kan skada djuren. Sedan kommer exempel på att trådar ska vara väl sträckta och liknade.
Det står om det i djurskydds lagen om jag inte kommer ihåg fel.

Vad är det som gäller ang att stängsla in hästar? Och hästar som rymmer, vad har man för skyldiheter som ägare att stängsla bättre?
Om hästen har rymt så har du gjort fel i lagens mening. Du ska redan från början stängsla så att hästen inte kan rymma.
Staketet ska vara så utformat att ingen, varken häst eller människa skadar sig på det, (=bra staket") och det ska hålla djuren inne (=staket som håller djuren inne).
----
Jordbruksverket har bara information som rör de delar av regler kring stängsel som har med djurskyddet att göra. Exempelvis så säger SJV: "Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden. Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009."
---
Att du är skyldig att stängsla och hålla djuren så att de inte kan komma in på annans mark styrs av lagen om ägofred. Det finns dock att det i §27 beskrivs att utslaget av "syneförättning" ska tala om kostnadsfördelning och "huru stängsel skall vara beskaffat"
---
Någon maxstyrka på ström, rek höjd på staket osv?
Regler kring utformning och utmärkning av elstängsel och annat som har med elsäkerhet och brandsäkerhet att göra finns i svenska standarden SS-EN 61011. Detta är inte en lag men starkt styrande ändå. Det finns ingen regel om maximal strömstyrka eller spänning. Däremot begränsas energimängden (Joule) som får avges.
---
Gamla oanvända stängsel styrs av miljölagstiftningen.
---
Om du har EU-bidrag för marken så kan det ha betydelse var du stängslar. Detta svarar länsstyrelsen på.

Antar det är jordbruksverket men vart fasen hittar jag info? Jag är liksom blind och sämst på att hitta rätt fakta typ... Vad är det som gäller ang att stängsla in hästar? Och hästar som rymmer, vad har man för skyldiheter som ägare att stängsla bättre? Någon maxstyrka på ström, rek höjd på staket osv?

Osv, jag läser gärna lagar och regler, om jag bara hittar dem... :(

Det är inte helt enkelt det där med stängsling. Dels får stängslet inte vålla skada på djuret dels skall det hålla djuret innanför stängslet.

Om hästen ändå kommer ut och skadar mark så är man ersättningskyldig (strikt ägaransvar) däremot så är man inte per automatik ersättningskyldig om en förymd häst skadar en bil. Detta är för att det är två olika förordningar som reglerar dessa skador.

Man är dessutom aldrig skyldig till att stängsla för att hålla en häst ute (tex din granne skall inte behöva stängsla för att din rymmande häst inte skall komma in i trädgården).

Om det finns djur på båda sidor av staketet och dessa har olika ägare så skall man dela på stängslingen av halva sträckan var. Om det inte finns djur på andra sidan av stängslet så skall den djurlösa markägaren betala för 1/4 av stängslet som är mot dennes mark. :D

Det är väl ingen idag som använder sig utav dessa regler men det är lite roliga att läsa. Det finns en del liknade regler men idag är det få stängselproblem som kommer upp i domstolarna så det är sällan man tilllämpar dessa lagar. (Nu var det ett bra tag sedan jag läste om stängsel så jag kan komma ihåg detaljer fel och det kan ha ändrats sen jag läste om detta).

Mvh

Tora

Tack båda två :)

Jag hoppas dock slippa hänvisa till lagar o dyl för att få dem att hålla sin häst innanför staketet. Hästen har redan orsakat en skada på annan häst och jag är rädd för mina hästars säkerhet och tänkte i värsta fall sätta dubbla staket på MINA hagar för att hålla deras häst/ar på tillräckligt avstånd för att undvika ytterligare skador.

Jag hoppas dock slippa hänvisa till lagar o dyl för att få dem att hålla sin häst innanför staketet. Hästen har redan orsakat en skada på annan häst och jag är rädd för mina hästars säkerhet och tänkte i värsta fall sätta dubbla staket på MINA hagar för att hålla deras häst/ar på tillräckligt avstånd för att undvika ytterligare skador.

Men fy vad jobbigt! :eek:

Lite =/

Nu börjar de dock snart gå i vinterhagen och där är det trästaket. Jag är mest rädd mammas pålla ska slänga ut ett framben om hans står o hälsar från utsidan och fastna och dra ned hela alltet. Senskador/skador på en 18 år gammal häst är inget man önskar sig. Inte på unghästen heller såklart.

Därför jag hörde mig för här för att ha på fötterna om det blir ytterligare diskussioner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 423
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 319
Senast: axel
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 175
Senast: Garbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar