Oj. Nej. Verkligen inte.Är det inte en klassisk härskarteknik?
Jag ser det så. Klart det är effektivt. Härskartekniker är effektiva men får offret att må dåligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj. Nej. Verkligen inte.Är det inte en klassisk härskarteknik?
Jag ser det så. Klart det är effektivt. Härskartekniker är effektiva men får offret att må dåligt.
Men ingen har sagt att man inte ska interageraInteragerar man inte så är det en härskarteknik, osynliggörande, dvs säkert beroende på kompetensen och läggningen hos utövaren.
Fast jag vet inte jag. Jag har väninnor som är uppfostrade på det viset och de blir väldigt strykrädda om någon höjer rösten för dem, närapå panikslagna. Enstaka klarar inte ens en politisk diskussion där folk tar i litegrann utöver ett extremt lågmält och långsamt resonerande. Det känns nästan som handikappande feminint. Killar kanske inte blir på samma sätt om de haft vänner som vant dem vid lite diskussion under skoltiden, då det ju varit tillåtet för killar att diskutera lite mer intensivt.Tyvärr inte jättepåläst, men tycker att det låter rimligt. Klarar dock långt ifrån alltid av att agera så, blir för arg osv. O då tycker jag generellt att jag är en lugn person och mitt äldsta barn (som är den som jag hittills blivit arg på, min 5 månaders är inte mkt att bli arg på) är inte vildare än genomsnittlig 3 åring
Ingen av oss dock långsinta, det arga går alltid över på mindre än nån minut. Så kanske ingen fara på torpet. Men önskar ibland att jag aldrig höjde rösten åt mitt barn, det gör jag tyvärr.
Jag är själv uppväxt i ett hem där vi inte skrek på varandra, osäker på om mina föräldrar höjde rösten åt mig som barn, mins det inte, men tycker inte det känns osannolikt att de gjorde det ibland. Som äldre var jag typ aldrig arg på mina föräldrar och inte de på mig. Argumenterar aldrig högljut med min man, eller nån annan för den delen. Upplever mig inte som konflikträdd, känner bara inget behov av att höja rösten. Därför lite förvånad över att jag inte kan låta bli att ryta åt min treåring flera gånger i veckan. Han provocerar mig som ingen annan. Sen älskar jag honom som ingen annan också så klart.Fast jag vet inte jag. Jag har väninnor som är uppfostrade på det viset och de blir väldigt strykrädda om någon höjer rösten för dem, närapå panikslagna. Enstaka klarar inte ens en politisk diskussion där folk tar i litegrann utöver ett extremt lågmält och långsamt resonerande. Det känns nästan som handikappande feminint. Killar kanske inte blir på samma sätt om de haft vänner som vant dem vid lite diskussion under skoltiden, då det ju varit tillåtet för killar att diskutera lite mer intensivt.
Jag är uppvuxen i en lite mer högljudd familj som gärna haft diskussioner där vågorna gått högt och även haft föräldrar som kan ha blivit arga så det syntes som liten. Jag är mycket mer avslappnad inför diskussioner och "arga personer" än de är.
Jag måste se den.Länkar in den här https://urskola.se/Produkter/204997...rna-2018-Lagaffektivt-bemotande-av-unga-vuxna
för de som är intresserade av lågaffektivt bemötande och Bo Hejlskov.
Såklart, men frågan är om det faktiskt gör någonting att du är ärlig i dina känslor och ryter åt honom?Jag är själv uppväxt i ett hem där vi inte skrek på varandra, osäker på om mina föräldrar höjde rösten åt mig som barn, mins det inte, men tycker inte det känns osannolikt att de gjorde det ibland. Som äldre var jag typ aldrig arg på mina föräldrar och inte de på mig. Argumenterar aldrig högljut med min man, eller nån annan för den delen. Upplever mig inte som konflikträdd, känner bara inget behov av att höja rösten. Därför lite förvånad över att jag inte kan låta bli att ryta åt min treåring flera gånger i veckan. Han provocerar mig som ingen annan. Sen älskar jag honom som ingen annan också så klart.
Jag måste se den.
Jag förstår inte alls hur den kan användas när det gäller att häva ett bråk mellan två elever som redan eskalerat ur kontroll. (man får följa elevens rörelser med sina egna vid ett tillfälle när man rör vid eleven men inte regelbundet. Jag antar att man snabbt får lyfta bort det barn som blir slaget och låsa in det?). Jag förstår inte heller hur man gör när tex barnet inte stannar i diskussionen/lugnet utan springer ur den.
Nej det är väl i de här situationerna jag också känner att LAB inte riktigt ger några konkreta verktyg. Utan mycket handlar ju då om att man ska analysera dessa situationer och se till att förebygga dem så att de aldrig uppstår. Eller om de uppstår flytta undan de barn som kan råka illa ut pga affekten hos det barn som är i "kaos".
Det låter väl rimligt att förebygga men det funkar inte alltid i realiteten riktigt tycker jag. Iaf inte hos oss där vi dagligen har situationer mellan barnen som blixtsnabbt eskalerar och blir fysiska. (Ett barn köar för NP-utredning och den andre står vi och väger kring ifall han har liknande problematik eller "bara" taskig impulskontroll och eldfängt humör, och så finns det en lillasyster också som då och då hamnar i skottlinjen )
Jag har sett den länkade föreläsningen och den (liksom Bo Hejlskov i stort!) är jättebra, men jag har ändå inte riktigt lyckats få med mig några konkreta verktyg för situationer som ovan.
Ang. barn som springer ur diskussionen (=tar till flykt) så är väl tanken att de också är i "kaos" men väljer flykt istället för kamp och då är väl principen med LAB att man låter dem vara tills de har lugnat ner sig. Hur bra det funkar beror ju också på omständigheterna. Jag köper att det inte är någon idé att diskutera mitt i affekten, men att springa iväg kan ju bli farligt och tvunget att stoppas av den anledningen, bland annat.
Fast är det farligt att springa undan så måste det ju stoppas. Det är ju inte som att man står bredvid och ser på om en unge springer ut på motorvägen bara för att man använder sig av labJag tänker lite såhär helt spontant utan att veta någonting. Att det känns som att det vore super om lärarna gick utbildningen ordentligt fast kanske inte lika super om det var en regel om att den skulle användas. Utan mer lades till i verktygslådan?
Dvs att ha en regel om att man måste göra såhär -utan utbildning blir knasigt. Men en utbildning utan ett -man måste göra såhär kanske vore guld? Dvs när helvetet brakar lös så gör man ändå det som krävs för att skydda barn och inredning.
För jag har tror jag total förståelse för hur det här fungerar i ett slutet rum, där personer agerar mycket med personal och lite med varandra och det inte finns några flyktvägar. Då verkar det super. Personalen som är den ende som personen interagerar med kan styra genom sitt bemötande. Personen vill inte retas eller vill eskalera situationen med flit, hen vill bara komma ur situationen som är extremt obehaglig. Förhållandet är tydligt vårdare vårdtagare (inte lärare-15 åring).
Detsamma uppstår med en 1-5 åring hemma med föräldern som hela tiden kan se vartåt det barkar.
Joo precis om barnet springer hem? och är typ 6-8 år och det är vägar och bilar? (jag spekulerar inte hej vilt här utan det är barn i skolan som har problem med kontrollen just nu och kör den. Alltså detta är bara som jag hört från mitt barn.)
Fast är det farligt att springa undan så måste det ju stoppas. Det är ju inte som att man står bredvid och ser på om en unge springer ut på motorvägen bara för att man använder sig av lab
Eller gör vad de kan för att det inte ska eskalera till fullt kaos.Ang. barn som springer ur diskussionen (=tar till flykt) så är väl tanken att de också är i "kaos" men väljer flykt istället för kamp och då är väl principen med LAB att man låter dem vara tills de har lugnat ner sig. Hur bra det funkar beror ju också på omständigheterna. Jag köper att det inte är någon idé att diskutera mitt i affekten, men att springa iväg kan ju bli farligt och tvunget att stoppas av den anledningen, bland annat.
Den som misslyckades var ju sjuåringen som satt bredvid, inte läraren. Det var ju hen som interagerade innan utbrottet.Men har det gått så långt så har man misslyckats redan från början.
Jag finner det självklart att 1. Skydda alla i rummet (både det utagerande barnet och de andra) 2. Undvika att saker går sönder.
3. Komma underfund med vad som blev fel och försöka lugna situationen.
I vanliga fall är det bara nunmer 3 Som behövs.
Jag menar att jag kan göra det medan jag samtidigt utövar lab. Men så är jag utbildad både i mapa och holding också.
Är det en position där de kan diskutera om barnet reagerar så?Eftersom det står att man bara får hålla fast någon en till två gånger, annars blir det en metod. Med ett barn som regelbundet springer ur varje konflikt och springer hem så blir det fler gånger? och en metod? Låt säga ett par tre gånger i veckan blir arg på annat barn slår det, river sönder dess saker och sedan om en lärare kommer i en position där de kan diskutera saken hoppar ut genom fönstret och springer hem.
Nej. Den vuxne borde se till att det inte händer. Man kan inte skylla på en sjuåring.Den som misslyckades var ju sjuåringen som satt bredvid, inte läraren. Det var ju hen som interagerade innan utbrottet.
Och jag är uppvuxen i ett hem där det vrålades och gapades för fullt. Jag avskyr sådant. Jag mår illa, far illa när människor bara höjer rösten och vrålar de så försvinner jag för jag vet vad som tidigare har kommit efter det och jag stannar inte för att kolla om det kommer nu med. Jag ser verkligen inget självändamål med att vråla och skrika. Hellre lära sig sätt att hantera vardagslivet på som inte gör att andra far illa. Två som står och gapar lyssnar inte på varandra ändå. Bemöter man någon som är arg med lugn så smittar det och man kan ha en bra dialog istället och båda kan gå klokare ut ur det hela.Fast jag vet inte jag. Jag har väninnor som är uppfostrade på det viset och de blir väldigt strykrädda om någon höjer rösten för dem, närapå panikslagna. Enstaka klarar inte ens en politisk diskussion där folk tar i litegrann utöver ett extremt lågmält och långsamt resonerande. Det känns nästan som handikappande feminint. Killar kanske inte blir på samma sätt om de haft vänner som vant dem vid lite diskussion under skoltiden, då det ju varit tillåtet för killar att diskutera lite mer intensivt.
Jag är uppvuxen i en lite mer högljudd familj som gärna haft diskussioner där vågorna gått högt och även haft föräldrar som kan ha blivit arga så det syntes som liten. Jag är mycket mer avslappnad inför diskussioner och "arga personer" än de är. Jag är lite mer att jag tycker föräldrar och lärare kan få vara ärliga i känslokapitlet än "ljuga" så som jag själv upplevt (om de har ett "normalt" känsloregister såklart, aggressiva okontrollerade idioter menar jag inte!). Även om både de blött milda och de aggressiva blir knasigt.
Är det en position där de kan diskutera om barnet reagerar så?
Förändra "diskuterandet" så det inte görs där, då eller på det sättet. (Lätt att säga härifrån , men tror det är där analyserandet behöver göras för att inte återupprepa)
Komma överens om en lämpligare plats att springa till och att använda dörren?
Lära barnet att lämna och springa i väg - till en bra, överenskommen plats - tidigare i förloppet, dvs innan det slår och river i saker? Inte se springandet som negativt, utan som första steget i behållande av självkontroll. Så småning om kan det kanske utvidgas till att kunna låta bli bara genom att gå utanför dörren tio sekunder och så småning om vara kvar i rummet.
Jomen precis. Det är ju fullt begripligt, men kan likafullt bli farligt och därför vara tvunget att stoppas.Eller gör vad de kan för att det inte ska eskalera till fullt kaos.
Jag har läst att den första och viktigaste strategin man ska lära sig om man tenderar att hamna i kaos och problemsituationer är att kunna lämna situationen. På det sättet kan jag själv rädda mig innan det kommer till den punkten att jag inte längre kan göra något alls för att reda ut och påverka vad som händer.
Hur ser den vuxne till att det inte händer?Nej. Den vuxne borde se till att det inte händer. Man kan inte skylla på en sjuåring.