Men antagligen känner man barnen. Vet om att ett visst barn provoceras av X, eller att just vid matte har hen jobbigt. Då undviker man det, ger rum. Kanske barnet vill sitta ifred? Kanske bakom en avgränsarvägg
Jo men om vi nu ska vara ännu mer precisa så är det inte alls så att detta hänt tidigare mellan dessa två barn, även om det hände igen efteråt. (och ja det var inte möjligt att prata med ett barn förrän efter fyra timmar.)
Och det var btw vikarie på plats, vilket naturligtvis antagligen påverkade situationen. Men få skolor kan nog alltid ta höjd för att inte ha vikarier, alternativt inte ha dåliga vikarier. Skolan följer inte heller såvitt jag vet lågaffektivt bemötande när det gäller hur man säger till barn. Och ursäkt ficks och situation löst. Men använder det som exempel på vad som kan hända.
Vad jag menar är helt enkelt att en metod som saknar väg att lösa problem där läraren inte var inblandad från början, som händer plötsligt, där det inte gick att förutse, där det kan drabba annan egendom än skolans, där det fysiskt kan drabba annan person än personal osv inte känns helt komplett att införa som enda acceptabla metod på en skola.
Eftersom barns egendom kan vara inblandad -dvs det kanske inte är ok för skolan att låta som exempel alla barns lerfigurer förstöras utan att försöka hindra det, även om det är ok för skolan att låta en elev slå sönder TVn och all annan utrustning i klassrummet och sedan ta höjd för att ersätta.
Samma sak med slå annan elev, det kanske måste få vara ok att ta tag i och flytta ett barn som slår ett annat. Eller som sagt ta tag i ett barn som riskerar skada sig.
Men jag kan inte se att dessa situationer nämns just i metoden. Även om självklart alla rimliga människor då lämnar metoden och just flyttar, håller osv.
Men som sagt tycker att det verkar super som en utbildningsinsats för alla lärare.
Det behöver inte vara just ett enda barn i klassen, med en diagnos som kan flippa, vem som helst av 27 elever kan flippa om det varit stress hemma eller efter många vikariebyten osv. och barnet behöver inte flippa pga att läraren ställt för höga krav, utan det kan vara eftersom kamraterna ställt för höga krav.