lag-SM 80 km el 100 km

A

a_schuber

Jag tycker att lag SM ska vara kvar på 80 km.
Idag är lag SM en rolig tävling med många lag och jag tror inte det finns underlag för 100 km än. Jag tror att det är för tidigt.
Att ha lag SM på 80 är ett sätt ett befrämja bredden-

Vad tycker ni?

///Anna

Sv: lag-SM 80 km el 100 km

Jag håller med. Än är sporten inte så stor i Sverige att det går att få ihop ett stort startfält på 100 km.
I år startade väl bara 9 lag på lag-SM. Vad kommer det att bli nästa år? Fem lag?
Det kanske inte ens går att dela ut 3 medaljer om det vill sig illa?:(

Själv känner jag nog att 80 km är det längsta jag kommer att rida med min häst. Det vore verkligen underbart att få vara med i ett lag-SM och jag är rädd för att det kommer att bli färre och färre lag om man ändrar distansen.

Visst, jag är kanske självisk när jag resonerar att jag vill ha kvar 80 km, men om distansen ökas, då finns det ju inga som helst extra morötter för oss som inte kan/vill rida längre.

Självklart 80 km. Inte bara för att jag bara ridit en enda 80 km själv, utan för att det på sikt kommer att urgröpa distansen då det är flera som är nöjda med att rida ca 80 km. Varför inte låta det vara kvar på 80 km och satsa på bredden, som det så vackert talas om? Då skulle betydligt fler få ta del av att tävla i lag på en för de flesta accepatbel sträcka. Det var väl få lag som ställde upp i år om jag inte minns fel (var ej där själv).

Kanske något att ta upp med distanskommittén, TS?

jag tror inte det finns underlag för 100 km än. Jag tror att det är för tidigt.
Att ha lag SM på 80 är ett sätt ett befrämja bredden-

Instämmer till fullo!
Och jag tycker också att frågan bör lyftas fram på arrangörsmötet kommande helg.

//Eva

Det var det jag tänkte göra....ville bara se om det är förankrat bland fler ryttare.

Jag vet många ryttare som samtycker till att låta Lag-SM stanna vid 80 km. Det är bara framföra till distanskommittén på arrangörsträffen, såsom jag och andra har föreslagit. Heja:banana: !

Fast jag var med på det arrangörsmötet då det beslutades om längden på lag-SM.
Flera framförde då sin oro till att det skulle vara svårt att få ihop lag, men majoriteten ansåg ändå att sträckan skulle ökas till 100 km.

Personligen anser jag det mer meriterande att vinna ett lag-SM över 80 km i konkurrens med 10-15 lag, än att vinna lag-SM på 100 km och det bara är 4 lag som startar.

Ska man som klubb kunna dra ihop ett lag så bör man när säsongen startar kunna ha ca 8 ekipage som är igång för att kunna starta 100 km.
Man vet ju av erfarenhet att:
*Vissa hästar blir skadade.
*En del har inte råd att tävla.
*Någon väljer en annan tävling.
*Ryttaren ska på bröllop den helgen.
osv.

Vilka klubbar i sverige har 8 st 100 km ekipage?

Oj då, det hade jag ingen aning om eftersom jag själv bara tävlat upp till 80 km, så har jag inte så bra koll. Sorry! Men kanske kan DK få sig en tankeställare eftersom det initialt kanske lät utmanande att öka distansen, men då det i år var bara ca 9 deltagande lag på 80 km och det borde ju minska tills nästa år eftersom de icke kvalade kanske inte har hunnit rida 2 st 80 km för att öht få rida 100 km. Dessutom vill säkerligen många med mig inte bara rida 2 st 80 km för att sedan stega vidare upp till 100, utan kanske gå ner och ta en 50 km eller ett par 80 km till innan man ökar sträckan. Det sägs ju att man skall gå långsamt fram. Lag-SM går ju redan 19 maj, en sak hade väl varit om det låg i sepetember, så att man hade kunnat förbereda sig (om man nu ämnar rida 100, men själv är jag nöjd med att stanna runt 80 km). Alla satsar ju inte allt utan prioriterar kanske annat precis som du, CK, skriver.

På ett sätt kan jag förstå tanken bakom att höja sträckan till 100.
Som det är nu kan man starta Lag-SM efter att ha ridit 2 st 50km. Det är både gröna ryttare och hästar då. Tyvärr rider inte alla de med gröna hästar som de borde göra första 80km. Det är lätt att ryckas med speciellt på Lag-SM. Med tanke på hästarna borde detta förändras.
Men 80km är ju en lagom sträcka där många kan starta. Kanske kunde man lagt in egna kvalificeringsregler för Lag-SM? Minst 2st 80km innan man får starta Lag-SM? Eller något liknande?
// Linda

Jag tycker personligen att 100 km känns mer lockande än att raca på 80. Det är stora startfält och många hästar som åker ut. 100 km är mer Distansritt anser jag.

Nackdelen är att vi går mot mer renodlade distansklubbar då det krävs mer lagekipage. Det tycker jag är synd och hoppas att alla distansryttare fortsätter med allroundridningen.

:bump:

Utmärkt förslag :bump: ! Föreslå att ryttaren måste ha ridit minst två godkända 80 km för att få starta Lag-SM. TR revideras ju ständigt, så det torde väl inte vara något problem. Det förslaget främjar både häst och ryttare. Klokt resonerat!

Sträckan bör ligga kvar på 80 km. Finns inte alls underlag för att låta det gå över längre sträcka. I stället riskerar då även ett lag-SM att bli lika urvattnat som de individuella SM:et blir med 140-160 km. Vi får få startande och dålig konkurrens.

Hej,

Ja Lag-SM ska vara 80, däremot borde ind. SM ändras från 120 till något längre.

Ge inte upp Anna! Ö-götland borde ju dölja många presumtiva distansryttare!

Mvh QP

Jag tycker att det ska gå på 80 km, visst jag har ridit 2 st 80 km, men jag känner mig inte redo för 100 än! jag har visserligen hela vintern på mig, men jag har sett fram emot lag sm, men det blir väl svårt att få ihop ett lag till 100 km så då blir det nog inställt för min del, men får vi ihop ett lag till100 km så ställer jag väl upp, men jag skulle vilja att det var lite senare på säsongen...¨

är det någon som vet anledningen till att de höjde nivån?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 492
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 578
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar