Ladugård = stall + ridhus?

S

Spider84

Jag sitter och dagdrömmer för mig själv dagarna i ända om ett framtida ställe (gård) och kom in på tanken hur man skulle göra om man köper ett ställe med ladugård som man sedan ska göra om.

Går det att göra om en stor ladugård till ett stallm sadelkammare och ett ridhus?
Med förutsättning att det går för taket.
Eller blir det ekonomiskt orimligt? Eller kanske praktiskt orimligt?

Tänkte att om taket inte hade de bärande bjälkarna kågt (det kanske alla har?) så kan man ju ta bort "inner" taket så man får fritt upp till själva yttersta taket just inne i ridhuset.

Bara en tanke som slog mig, vad tror ni?

Väldigt få ladugårdar har väl tillräckliga mått antar jag.. Sen är det ju ett helt kapitel med vettigt underlag o bra belysning o sånt...
Men En lättare volt under tak skulle nog säkert gå att fixa, "ridhus" låter så... stort.

Det blir nog väldigt svårt att hitta en ladugård som är tillräckligt stort för att duga som ridhus, även utan stall och sadelkammare. Svårt om inte rent av omöjligt.

Går att göra om till ridhus gör det säkert, MEN det gäller att hitta en ladugård i tillräcklig stl! Det är nog tyvärr inte många (äldre) ladugårdar som är ex 20x40 m...
Jag nöjer mig med paddock på ca 20x40 m på min framtida hästgård, sen är det ju inte fel om man har ett ridhus inte alltför långt bort!

För mig duger det med 15*30m ridhus, men som sagt det kräver en del det med. :p

Den tanken har jag tänkt många gånger. Vi har en stor lada som delvis är ombyggt till stall. Resten är nog 15X35(får mäta). Det är högt i tak. Inne i stallet är det lägre. Men annars så är det inget "innertak" som du pratar om utan en stor körbro.
Det skulle nog inte vara några problem att bygga om till ridvänligt, synd bara att det står massa prylar där inne. Dety är fullt och sen lika mycket saker till.....
Dom blir nog inte så glada på lantbruket om jag börjar proppagera för att slänga ut deras fina traktorer för att min luddiga häst ska få vara inne :smirk:

Ja, det var ju just att hitta en tillräckligt stor ladugård som jag tror är svårt, om inte rent av omöjligt! ;) :p

En del gårdar har ju ekonomibyggnader av olika slag. Beroende på hur de ser ut så borde det ju gå att få dit något underlag som är ridvänligt. Där är det ju ofta tillräckligt högt i tak också, däremot kan ju väggarna vara i sämre skick ;) Men du får se till att hitta en gård med flera ekonomibyggnader så du kan ha ligghallar också :D , så slipper du bygga menar jag..

Jag har också tänkt på det, MEN dom flesta ladugårdar har ju bärande bjälker lite här och var..... Man kanske risikerar att allt raser ihop om man plockar bort allt som är inuti? :confused:

Tror det kommer bli väldigt dyrt också......

Just att ta bort bärande bjälkar hr vi gjort alldeles nyss. vi har ett traditionell ladugård kan man nog uttrycka det som. Den är snart 100 år.
Bjälkarna var bärande på det sättet att de alltså håller ihop huset så att väggarna inte viker sig utåt. Det gjorde att vi kunde ersätta bjälkarna en bit upp med smala järnstänger som vi svetsade fästen till själva så det blev inte dyrt alls och väldigt diskret och snyggt.
Men vi har ju haft en byggnadsingejör som har räknat på det så att det blev rätt och jag skulle aldrig våga mig på något med en konstruktion utan att ha proffesionell hjälp.

Om man hittar en lagård med stor hall där kossorna går lösa borde det väl gå att ordna? :confused: :idea:
Vet inte hur vanligt det är, men vet att en bonde vi var hos när jag var yngre hade en jättestor "hall" där kossorna gick lösa på vinter. En sån borde ju vara lätt som en plätt att fixa om eller? Om den är tillräckligt stor dvs. Där var det inga stolpar eller nåt i mitten.

Jag tror du skall leta efter lantbruk med maskinhall som kan bli ridhus. ladugårdar är nog sällan möjliga att göra om.

Det var ju en smart idé!!

centaur
Hemma hos min far har vo ju en ladugård, en gammal sådan som gjors om några gånger och den har i alla fall den bärande bjälken långt upp. Jag är urkass på att mäta med ögat, men det är så att man precis når upp med en lång stege. Sen så har man ju de som löper vertikalt också, men de sitter ju (oftast) vid väggen. Om inte annat får man väl låta bli att hoppa längst ut om det går en "sne" bjälke där från tak till vägg. :D

Sv: Ladugård = stall + ridhus?

Det låter som en massa jobb. Varför inte köpa gård där det redan finns ridhus: :confused:
Det finns faktiskt sådana gårdar som inte behöver kosta skjortan... Kolla runt bland olika mäklare. Det är mitt råd. Har sjölv köpt hästgård (utan ridhus) för några år sedan. Renovering och ombyggnad kostar hur nycket som helst. JA VET!!

Även om du skulle hitta en tillräckligt bred ladugård så faller drömmen på detta:

Tillräckligt bred för ridhus innebär att det blir konstiga mått på stallet. Räknar man med klassiskt ridhus med två boxrader längs väggarna och bred mittgång så får man ungefär dessa mått: 3,5+3+3,5=10 meter. Blir det bredare är det mycket svårplanerat eftersom man vill ha dagsljus och fungerande ventilation.

Har man mycket pengar så kan man förstås bygga ett ridhus (20x40) och sedan lägga till en stalldel med en rad boxar mot ytterväggen. Huset blir då minst 20x50 men du får inte rum med mer än några få boxar eftersom du vill ha fönster i varje box.

En äldre ladugård ser ofta stor ut men det är mest för att den ofta är lång och hög. Höjden finns där för att man lagrade höet ovanpå och längden för att det ofta finns olika former av lagerutrymmen i markplan.

Har tänkt tanken rätt många gånger :idea:

I det stallet min häst står finns det en stor lada som är hopbyggd med stallet i vinkel...där skulle bli ett fullt användbart ridhus med lite bra underlag o belysning. Mycket högt i tak, inga bärande bjälkar i ridhöjd.
Tyvärr tycker inte gårdsägarna att det är en lika bra idé ;)

Så här ser det ut, på ett ungefär:

stall.jpg

Vi har en stor loge där inredningen rivits ut (fd höloge fast i markplan). Den är vinkelbyggd med en lagård, så i teorin skulle man väl kunna inreda lagården till stall och logen till ridhus. Problemet med vår och många andra gamla lagårdar är att det är ett jättejobb att göra om dem till häststall. Ofta får man höja tak, montera ner inredningen, bila bort foderbord och fylla i gamla gödselrännor. Och logen har betonggolv och bjälkar i huvudvänlig höjd....

Spider har väl sitt stall nu, dock inget ridhus, om jag inte är helt ute och cyklar

Immer:
Man måste nog norrut för att hitta dom gårdarna som Loppan refererar till ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25