Ladugård = stall + ridhus?

Sv: Ladugård = stall + ridhus?

Klart att det går, neggobrudar ;) Om man inte är besatt av måtten 20 x 40 och har en inte alltför besvärlig byggnad att utgå ifrån så...

En maskinhall eller rejälare lada är kanske en förutsättning dock. En ladugård för mig är en byggnad med djurdel och så loft ovanpå. Där går det balkar på tvären för att som någon sa hålla ihop väggarna (och upp loftet, hehe). Till viss mån går det ju att höja dessa balkar, men troligen inte tillräckligt.

I *lador* har man ju istället ofta stolpar vid sidorna som ser ut som trianglar som står på ena spetsen (svårt att förklara!) i en rejäl betong plint. Detta med fördelen att det inte finns någon takhöjd som begränsar, men med nackdelen att stolpen tar en del av utrymmet vid sidorna så att säga.

Min morfars lada från 1940 (syns på flygfoto överst på denna sida http://www.geocities.com/cia_med_osborn/ourfarm.html) är den tidens motsvarighet till dagens maskinhall och en ganska vanlig byggnad. Den skulle duga som ridhus, i alla fall för mig... :cool:

Åker annars ofta förbi ett ställe som har gjort om en mindre (ca 15 x 25 skulle jag uppskatta det till) maskinhall till ett ridhus. Min gamla ridklubb hade ett miniridhus (12 x 20 m) i änden av stallet som dög till en hel del pyssel faktiskt. Sedan använde dom det till knatteridning också, alldeles lagom. En kompis uppe i norr har varit med och gjort om en gammalt militärt lager till ett rejält ridhus.

Så man behöver inte alltid beställda ett färdigt ridhus för 850 000 exl moms och underlag.....

Där jag kommer ifrån byggden en kille ridhuset på loftet och stallet under... blev skit bra.. dom kunde tillomed hoppa där uppe
fast det var nog en ganska stor ladugård för han hade även en häst sportsbutik brevid stallet, tror han hade 8 boxar.

*kl*

Hittade en jätte fin gård här uppe. Där ena delen gick och bygga om till stall sen avr det et STOR maskinhall som mätte måtten ca 40x60 Kommer inte riktigt i håg måttet men något liknande. :love: F.d lantbruk med kossor och sålde foder.Stort lantbruk har det varit en gång i tiden.
Den hade verkligen varit perfekt till hästgård. Stor och fint ridhus skulle det bli. Desvärre är gården självklart inte till salu :mad: men man kan alltid drömma.

I östergötland finns det ganska många gigantiska ladugårdar som har logar som håller ridhusmått.
Jag har sett två som har logar över 20x40, men de har inte gjort om det till ridhus.

Vår loge är 13x26 och där har vi gjort miniridhus för tömkörning, inridning och lite lättare dressyr på vintern. Och då är inte vårt stall så jättestort jämför med många kolosser på östgötska slättbygden.

När vi kikade på gårdar så kollade vi på en där det fanns en befintlig ladugårdsbyggnad som hade gjort sej bra som ridhus. Visserligen fanns där bärande bjälkar ungefär 3 meter från väggen på ena sidan, kanske 5 stycken längs ena långsidan, men jag såg dem bara som en naturlig löshoppningskorridor eller slalom eller pilarer :D. Den var inte så jättestor, som en mindre ridbana (runt 20x40) men lagom i mina ögon. Högt i tak och isolerat.
Den byggnaden hade använts som hönseri om jag inte minns fel.

Tyvärr fick vi inte köpa den, men den hade ju andra stora nackdelar också bland annat var hela gården delad av 90-väg :eek:

Annars kan ju befintliga maskinhallar kunna funka som ridhus, eller åtminstone mindre picaderosar. Gården mina föräldrar ägde utanför Nordmaling hade en sådan maskinhall som var kanske 20x20 m och högt i tak. Det är visserligen rätt litet, men när man har skitunderlag överallt och inte kan göra någonting utomhus hade det ändå varit skönt. (befintliga lösdrifter kan ju också funka på det viset :D ).

Ligghallen min farsa byggt bör gå att göra om till ett hyfsat fint ridhus. Hela ligghallsdelen är ju 60x120m. Enorm med mycket högt i tak och en utmärkt ventilation och ljusinsläpp + bra med belysning annars också. Dock oisolerat, men det ser jag ju som en fördel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV