Labrador ägare

hej, Vad ska man tänka på när man uppfostrar en Labardor valp?

Vet genom en beskrivning i en av dina andra trådar att ni köper hund från en bra uppfödre så ni kommer säkert få mycket hjälp därifrån, uppfödaren är mycket bra att ha att göra med. :)

Nu innan valpen kommer så passa på att läsa dom böckerna du fått tips om i de andra trådarna så ska det nog inte vara några problem:) och sedan är en valpkurs en väldigt bra start som du redan fått tips om.

Vet genom en beskrivning i en av dina andra trådar att ni köper hund från en bra uppfödre så ni kommer säkert få mycket hjälp därifrån, uppfödaren är mycket bra att ha att göra med. :)

Nu innan valpen kommer så passa på att läsa dom böckerna du fått tips om i de andra trådarna så ska det nog inte vara några problem:) och sedan är en valpkurs en väldigt bra start som du redan fått tips om.
Ja tack så mycket! Jag har läst alla böcker å hemsidor jag kommer åt tror jag☺️ Men jag tänker att MSN kan ju aldrig bli fullärd

hej, Vad ska man tänka på när man uppfostrar en Labardor valp?

Att det är en aktiv och läraktiv hundras som både behöver vara ute mycket i skog och mark samtidigt som den skall kunna uppföra sig och gå med på ett trevligt vis i stadsmiljö, som alla hundar! :) Valpkurs är ju kanon till att börja med!

Att det är en aktiv och läraktiv hundras som både behöver vara ute mycket i skog och mark samtidigt som den skall kunna uppföra sig och gå med på ett trevligt vis i stadsmiljö, som alla hundar! :) Valpkurs är ju kanon till att börja med!
Japp det vet jag!☺️ Och vi bor en meter från skogen och en mil från staden. Så det ska bli mycket stadsmiljö träning

Valpkurs är ett jätte bra första steg!
Dessutom kommer nog er uppfödare ge er information om vad som är viktigt att tänka på i början:)

Annars är det ingen större skillnad på att uppfostra en labrador gentemot någon annan ras, det är en aktiv ras som behöver få utlopp för sin energi men som också behöver kunna slappna av och vara lugn när det krävs.

Lycka till med lilla valpen, och kul att ni valt labrador! Har också en labrador, och är helt frälst i rasen!

Annars är det ingen större skillnad på att uppfostra en labrador gentemot någon annan ras, det är en aktiv ras som behöver få utlopp för sin energi men som också behöver kunna slappna av och vara lugn när det krävs.

Det jag kan tänka mig (utan att ha uppfostrat någon labrador själv) är kanske att vara medveten om att de ofta har ett stort behov av att bära och inte bli arg för att de bär runt på skor eller liknande, och kanske att det kan vara en god idé tidigt att jobba på att de inte ska äta vad som helst ute på promenad...

Åh, vilken uppfödare är det :) ?
*Nyfiken i en strut* :p

Det har ju inte med uppfostran att göra men se till att hålla valpen och även unghunden smal!
Labradorvalpar skall inte ha lite "hull att växa i" vilket tyvärr fortfarande är ganska vanligt förekommande hos en del uppfödare.
De skall tvärtom vara slanka för att utvecklas på bästa sätt och för att minska risken för att utveckla ledfel. Forskning på just labbar visar dessutom att slanka hundar i snitt lever upp till två år längre än överviktiga så det finns all anledning att ta saken på allvar :) !

Håller för övrigt med @Monstermom, labradorer älskar att bära omkring på saker och ting, se till att det finns lämpliga, tillåtna saker som hunden kan få bära på så slipper ni tjafsa om skorna (som påfallande ofta hamnar i en labradormun :D).

Ett bra boktips för just retrievers är Apportering till vardag och fest av Elsa Blomster. Tar på ett lättsamt sätt upp apportering som är en rolig form av aktivering - och väldigt mycket mer än att bara kasta iväg ett föremål och låta hunden hämta det.
(Ska man däremot satsa på jakt och jaktprov så rekommenderar jag i stället Retrievern som apportör av Lena Bratsberg Karlsson och Memea Mohlin :up:.)

Ett bra boktips för just retrievers är Apportering till vardag och fest av Elsa Blomster. Tar på ett lättsamt sätt upp apportering som är en rolig form av aktivering - och väldigt mycket mer än att bara kasta iväg ett föremål och låta hunden hämta det.
(Ska man däremot satsa på jakt och jaktprov så rekommenderar jag i stället Retrievern som apportör av Lena Bratsberg Karlsson och Memea Mohlin :up:.)

Tack för boktips! Jag har ju också labrador på ingång (föddes häromdagen, leveransklara i juni, tiden går saaaaakta!) apportering blir nytt för mig men det är något jag verkligen ser fram emot att träna. Uppfödaren använder ju sina till praktisk jakt så med lite guidning därifrån så hoppas jag på jaktprov, men är ju inte jägare själv så mer än så kanske det inte blir, men vi får se, jag har förstått det som att man snabbt blir "biten" när man ser hundarna utföra det dom är avlade till.

Tack för boktips! Jag har ju också labrador på ingång (föddes häromdagen, leveransklara i juni, tiden går saaaaakta!) apportering blir nytt för mig men det är något jag verkligen ser fram emot att träna. Uppfödaren använder ju sina till praktisk jakt så med lite guidning därifrån så hoppas jag på jaktprov, men är ju inte jägare själv så mer än så kanske det inte blir, men vi får se, jag har förstått det som att man snabbt blir "biten" när man ser hundarna utföra det dom är avlade till.
Aha! Jag har totalt missat att det var en labbevalp du väntade på :). Nu är jag ju nyfiken på vilken kennel, så klart :D.
Det är klart att man kan läsa båda böckerna men Lena B-K (kennel Searover) har massa erfarenhet och kunnande av både praktisk jakt och prov så jag skulle definitivt mest gå efter hennes råd i Retrievern som apportör om du har jaktprov som mål. (Och ja, det är kul. Jag skaffade Nikka till agility och brukssök men det har blivit jaktträning för hela slanten :up:.)
Sorry TS för trådkap!

Aha! Jag har totalt missat att det var en labbevalp du väntade på :). Nu är jag ju nyfiken på vilken kennel, så klart :D.
Det är klart att man kan läsa båda böckerna men Lena B-K (kennel Searover) har massa erfarenhet och kunnande av både praktisk jakt och prov så jag skulle definitivt mest gå efter hennes råd i Retrievern som apportör om du har jaktprov som mål. (Och ja, det är kul. Jag skaffade Nikka till agility och brukssök men det har blivit jaktträning för hela slanten :up:.)
Sorry TS för trådkap!
Skickar pm om vilken uppfödare

Låt inte hunden bli fet :up: Finns alltför många som övergöder sina labbar, inte bara med foder utan med mackor, matrester och dylikt tills de blir slöa, lunkande tunnor. Vet inte varför just labradorer ligger i framkant på fetmaområdet, aldrig sett så många feta hundar som just labbar. Så bli inte en sådan labbeägare, din hund skulle definitivt tacka dig om den hade kunde! Den kommer hålla längre, orka mer, vara piggare och gladare, ja fördelarna är många! :)

Låt inte hunden bli fet :up: Finns alltför många som övergöder sina labbar, inte bara med foder utan med mackor, matrester och dylikt tills de blir slöa, lunkande tunnor. Vet inte varför just labradorer ligger i framkant på fetmaområdet, aldrig sett så många feta hundar som just labbar. Så bli inte en sådan labbeägare, din hund skulle definitivt tacka dig om den hade kunde! Den kommer hålla längre, orka mer, vara piggare och gladare, ja fördelarna är många! :)
Dels är det nog så att labbar för det mesta är synnerligen matglada - och lätt lägger på sig. Sen lever det kvar någon gammal idé att de skall ha lite "späck" som skall skydda när de apporterar i kallt vatten.
Största boven tror jag dock att utställningarna är. Av någon anledning premieras ofta rent ut sagt feta labradorer med motivationen att de skall ha massa, vilket definitivt inte är samma sak.
Men nu skall jag inte sno tråden mer, det är en helt annan diskussion :up:.

Dels är det nog så att labbar för det mesta är synnerligen matglada - och lätt lägger på sig. Sen lever det kvar någon gammal idé att de skall ha lite "späck" som skall skydda när de apporterar i kallt vatten.
Största boven tror jag dock att utställningarna är. Av någon anledning premieras ofta rent ut sagt feta labradorer med motivationen att de skall ha massa, vilket definitivt inte är samma sak.
Men nu skall jag inte sno tråden mer, det är en helt annan diskussion :up:.
Jotack jag vet Till er båda... Och det är synd eftersom labbar är så fina när de är i sin rätta form

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare