Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Börja med att anmäla till valpkurs - det är en bra start
hej, Vad ska man tänka på när man uppfostrar en Labardor valp?
Ja tack så mycket! Jag har läst alla böcker å hemsidor jag kommer åt tror jag Men jag tänker att MSN kan ju aldrig bli fullärdVet genom en beskrivning i en av dina andra trådar att ni köper hund från en bra uppfödre så ni kommer säkert få mycket hjälp därifrån, uppfödaren är mycket bra att ha att göra med.
Nu innan valpen kommer så passa på att läsa dom böckerna du fått tips om i de andra trådarna så ska det nog inte vara några problem och sedan är en valpkurs en väldigt bra start som du redan fått tips om.
hej, Vad ska man tänka på när man uppfostrar en Labardor valp?
Japp det vet jag! Och vi bor en meter från skogen och en mil från staden. Så det ska bli mycket stadsmiljö träningAtt det är en aktiv och läraktiv hundras som både behöver vara ute mycket i skog och mark samtidigt som den skall kunna uppföra sig och gå med på ett trevligt vis i stadsmiljö, som alla hundar! Valpkurs är ju kanon till att börja med!
Annars är det ingen större skillnad på att uppfostra en labrador gentemot någon annan ras, det är en aktiv ras som behöver få utlopp för sin energi men som också behöver kunna slappna av och vara lugn när det krävs.
Åh, vilken uppfödare är det ?Vet genom en beskrivning i en av dina andra trådar att ni köper hund från en bra uppfödre så ni kommer säkert få mycket hjälp därifrån, uppfödaren är mycket bra att ha att göra med.
Nu innan valpen kommer så passa på att läsa dom böckerna du fått tips om i de andra trådarna så ska det nog inte vara några problem och sedan är en valpkurs en väldigt bra start som du redan fått tips om.
Ett bra boktips för just retrievers är Apportering till vardag och fest av Elsa Blomster. Tar på ett lättsamt sätt upp apportering som är en rolig form av aktivering - och väldigt mycket mer än att bara kasta iväg ett föremål och låta hunden hämta det.
(Ska man däremot satsa på jakt och jaktprov så rekommenderar jag i stället Retrievern som apportör av Lena Bratsberg Karlsson och Memea Mohlin .)
Aha! Jag har totalt missat att det var en labbevalp du väntade på . Nu är jag ju nyfiken på vilken kennel, så klart .Tack för boktips! Jag har ju också labrador på ingång (föddes häromdagen, leveransklara i juni, tiden går saaaaakta!) apportering blir nytt för mig men det är något jag verkligen ser fram emot att träna. Uppfödaren använder ju sina till praktisk jakt så med lite guidning därifrån så hoppas jag på jaktprov, men är ju inte jägare själv så mer än så kanske det inte blir, men vi får se, jag har förstått det som att man snabbt blir "biten" när man ser hundarna utföra det dom är avlade till.
Skickar pm om vilken uppfödareAha! Jag har totalt missat att det var en labbevalp du väntade på . Nu är jag ju nyfiken på vilken kennel, så klart .
Det är klart att man kan läsa båda böckerna men Lena B-K (kennel Searover) har massa erfarenhet och kunnande av både praktisk jakt och prov så jag skulle definitivt mest gå efter hennes råd i Retrievern som apportör om du har jaktprov som mål. (Och ja, det är kul. Jag skaffade Nikka till agility och brukssök men det har blivit jaktträning för hela slanten .)
Sorry TS för trådkap!
Maria GrindÅh, vilken uppfödare är det ?
*Nyfiken i en strut*
Dels är det nog så att labbar för det mesta är synnerligen matglada - och lätt lägger på sig. Sen lever det kvar någon gammal idé att de skall ha lite "späck" som skall skydda när de apporterar i kallt vatten.Låt inte hunden bli fet Finns alltför många som övergöder sina labbar, inte bara med foder utan med mackor, matrester och dylikt tills de blir slöa, lunkande tunnor. Vet inte varför just labradorer ligger i framkant på fetmaområdet, aldrig sett så många feta hundar som just labbar. Så bli inte en sådan labbeägare, din hund skulle definitivt tacka dig om den hade kunde! Den kommer hålla längre, orka mer, vara piggare och gladare, ja fördelarna är många!
Jotack jag vet Till er båda... Och det är synd eftersom labbar är så fina när de är i sin rätta formDels är det nog så att labbar för det mesta är synnerligen matglada - och lätt lägger på sig. Sen lever det kvar någon gammal idé att de skall ha lite "späck" som skall skydda när de apporterar i kallt vatten.
Största boven tror jag dock att utställningarna är. Av någon anledning premieras ofta rent ut sagt feta labradorer med motivationen att de skall ha massa, vilket definitivt inte är samma sak.
Men nu skall jag inte sno tråden mer, det är en helt annan diskussion .