Labbeblandis som käkar upp huset.

Blandrastik

Trådstartare
Har en kund som har en labbeblandis (mamma ren labbe, pappa labbe-schäfer).
Hane 8 månader, okastrerad, familj två vuxna, två barn sex och nio år gamla, lite lagom aktiva gått valpkurs, hunden ska mest vara sällskap med de tränar lite lydnad sådär på "hemma-nivå".

Hunden håller på att äta upp deras hus. Han har tuggat i sig samtliga av sina egna och barnens leksaker, otaliga skor och framförallt, som ger mig skallvärk, väggar. Han har käkat på väggarna överallt där han kommer åt.

Jag trodde det var ett solklart fall av dålig ensamhetsträning och hade kanske lite svårt att släppa den tanken och ställde väl lite väl ledande frågor om hur var och när hunden har ensamhetstränats. Men grejen är att han är i princip aldrig ensam. Frun jobbar dag och mannen natt, åker de bort är hunden hos svärmor, var hus han också har bearbetat.
Jag hittar ingen stress hos hunden, inga tecken på understimulans, möjligen överstimulans, men jag tycker inte att det förklarar det maniska tuggandet på allt.

Kan man verkligen skylla allt på åldern? Jag kommer nämligen inte på nåt annat. Tips?

Sv: Labbeblandis som käkar upp huset.

Jag ska ju inte säga att jag har någon stor erfarenhet, men min egen hund var odrägligt tuggig hela först året, inte så att han var manisk men hade han inget annat för sig så kunde han gärna gnaga ett stort hål i en vägg bara sådär för att det var mysigt... Han slutade dock om man sa till och var ganska duktig på att generalisera -fick man inte äta den väggen fick man inte äta nån annan heller....

Kruxet var att man sällan kom på honom med att äta, man hittade bara lämningarna. Mycket tuggsaker och ffa goda tuggsaker, som köttben och grisköron hjälpte lite, men mest växte det nog bara bort. Han har helt enkelt ett stort tuggbehov och är en hund som är väldigt gosig och pysslig med munnen generellt.

Jag tror att det finns hundar som har ett större tuggbehov än andra. Jag hade verkligen gjort allt för att försöka tillfredställa det med "tillåtna" tuggsaker till en början = tuggben, köttiga ben, andra tuggsaker osv. Jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på tuggben till min hund när hon var valp/unghund (vilket hon iofs är än, men med mindre tuggbehov). Det har slutat med en tuggad sko, en trasig rosett hon vann på utställning.. Antingen så har jag haft fruktansvärd tur med att ha en hund som fattar vad hon får tugga på och inte, eller så har jag lyckats stilla behovet med hjälp av ben.

Min sambos förra schäfer var likadan, i ungefär samma ålder (men det fortsatte nog i nästan ett år). Aktiverades med lydnad, skydd, promenader etc, skulle nog säga "normal" aktivering för en ung schäfer.

Han tuggade på väggar, plockade ut ett eluttag ur en vägg(!), forcerade ytbegränsningen och åt upp en frusen fläskfilé, rev ut sopor, tuggade sönder sina leksaker, bäddar etc... Skor fick vi sätta upp på hatthyllan, annars blev de förstörda.
Här är han, med en söndertrasad bitstock och eluttaget i bakgrunden...
12840_334270970060_6873558_n.jpg

Precis som Lady_A skriver så var han väldigt fysisk med munnen, behövde tugga och pyssla mycket. Det "förbjudna" tuggandet växte bort med åldern, som tur var.
Han var också väldigt högtempererad, snabb som fasen i huvudet och helt klart för svår för min sambo (och mig, men så var det förstås inte min hund heller). Det hade säkerligen också med saken att göra, även om det som sagt blev bättre med åldern. Jag upplevde honom som att han inte hade någon egentlig "will to please".

Nuvarande schäfern har också tuggat en del, men i yngre ålder och inte på väggar, utan mer "rimliga" saker. Tex böcker. Det försvann dock betydligt tidigare, jag kan inte ens minnas sist och nu är han 2. Han är överlag behagligare i temperamentet, och jag upplever honom som mycket lättare att aktivera så han blir nöjd. Han är också väldigt angelägen att vara till lags, och att bara vara med.

Vår labbe käkade också väggar... Aldrig varit med om det varken förr eller senare. Hon slutade iaf efter 1,5 års ålder tror jag, men hon var hemma mycket själv och blev inte särskilt stimulerad.

Har de testat med mycket tuggben? Eller föremål som är ok att tugga på?

Har de testat med mycket tuggben? Eller föremål som är ok att tugga på?

I drivor. Jag har även försökt uppmuntra retrivern att se till att han bär föremål när han är ute. Möjligen inte köttben, vilket kanske skulle förenkla men han har en trasslig mage som gör det svårt med vanliga märgben.

Jag har till och med funderat på magen, att det är skönt för en trasslig mage med lite gips. Långsökt men jag kommer verkligen inte på nåt.

Sant.
Nån som vet om någon köttsort funkar bättre för krassliga magar?

Lamm är väl känt för att vara skonsamt? Revben av lamm alt. något vilt skulle kanske kunna funka? Ofta är det ju märgen de reagerar på, men i revben finns det ju ytterst lite märg :)

Lamm brukar väl vara rätt skonsamt för magen, men jag vet inte alls hur bra det är rått.

Edit; såg att Kivina hann före :P

Senast ändrad:

Jag hade fasen provat ;) Sen är ju frågan hur det står till med passivitetsträningen? Även om hunden inte visar några tecken på över- eller understimulans, så hade jag funderat lite kring hur mycket passivitet man tränat. Jag tycker ju att en hund som fått vara ute och röra på sig, träna och sen tuggat på ett ben en stund faktiskt ska kunna koppla av en stund efteråt..

Man ska väl inte ge ben på F = får, fisk, fläsk o fågel.

Foder med lamm o ris ska ju vara skonsamt.

Så undrar jag: Är man helt säker på att mamman är enbart labbe? Jag har hört flera gånger att schäfer+labbe ska vara helt ok i första generationen, men om man parar schäfer+labbe med schäfer+labbe så kan det bli tokigt på olika sätt i andra generationen.

Oh dear!

Man förstår att många sådana hundar hamnar på Blocket.

Ja verkligen, det var ingen rolig period, tack och lov tog den slut när han blev äldre. Om jag jämför med vår nuvarande hund hade jag sagt temperament, men matsmältning är också en god gissning när jag läser andras. Nuvarande hund har alltid haft god aptit och sällan dålig mage, förra hunden dålig aptit och sämre mage. Kan ju vara relaterat!

Det brukar vara märgen de reagerar på. Min hund har också lite känslig mage, men vanliga köttben funkar. Magert kött sägs vara stoppande. En frusen rådjursryggrad håller min unghund sysselsatt länge! Kanske en nöt-/älgnacke eller ett rejält lårben hade varit något? Revben tycker jag är lite väl lättätna och tar slut för fort för större hundar. Det skulle väl vara hel revbenssida med tillhörande ryggkotor isf.

Min var likadan. Det övergick vid en 5-6 års ålder till att bara gälla sådant som är mat, har varit i kontakt med mat, eller påminner om mat. Igår åt han upp två chokladaskar, tre kinderägg (inkl en av leksakerna och troligtvis ett av plastlocken) och en hel ask druvor. Han fyller 13 år i vår. (Jag förstår varför choklad räknas som doping, hunden har varit superspeedad ett helt dygn nu och galopperat fram på varenda runda...)

Mitt råd är faktiskt be om dispens hos länssyrelsen att ha hunden i bur. Den riskerar att skada sig om den får lov att fortsätta härja runt som den gör.

Min var likadan. Det övergick vid en 5-6 års ålder till att bara gälla sådant som är mat, har varit i kontakt med mat, eller påminner om mat. Igår åt han upp två chokladaskar, tre kinderägg (inkl en av leksakerna och troligtvis ett av plastlocken) och en hel ask druvor. Han fyller 13 år i vår. (Jag förstår varför choklad räknas som doping, hunden har varit superspeedad ett helt dygn nu och galopperat fram på varenda runda...)

Mitt råd är faktiskt be om dispens hos länssyrelsen att ha hunden i bur. Den riskerar att skada sig om den får lov att fortsätta härja runt som den gör.

:crazy::eek::eek: Och den hunden lever än? Både kakao och vindruvor är ju giftigt för hundar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka