KY-utbildning på Vretaskolan

Sv: KY-utbildning på Vretaskolan

Filippa är fin och otroligt snäll :D.
Men Yogi. Var livrädd för hoppning när jag börja där och tack vare honom så har den gott över.
Men just nu är han bara sur och allmänt konstig. Tror han behöver bete. :smirk:
behöver nog dom flesta där just nu.

Både Romeo Och Faxe är kvar.
Romeos otroliga steg :love:..

Senast ändrad:

Nää, tror det är just det som brister på Vreta.
Men min sist har blivit bättre om jag får säga det själv sen lärarnas påpekande hela tiden. :bow:

Hej!
När jag pratade med dem ang, validering så skulle det räcka med rid.led.utb och hästskötarexamen. Har också läst (med betyg) avel, etologi, hästkunskap, anatomi och "tappskokomp".
Känns ju alltid onödigt att gå två år om man inte måste då man har förkunskaperna :(
Tycker det är jättetråkigt att detta inte framkom då man fick kallelsen till ridprovet..men men.
Man får väl vinna på lotto och gå utbildningen på Strömsholm i stället :rofl:

Så lustigt att vi fått olika svar...???

Okej.
Har faktis ingen anning om vad som ingår i kursen mer än att det är förberedande för hästskötarexamen. År två måste du ju ha hästskötarexamen för att få läsa vidare, vad jag hört.

Sen ska dom ha instruktörsexamen nu nästa vecka, tror jag? :confused:

Sen att det är så pass dåligt informerat kanske beror på att den är så pass ny.
Lägg fram det till HJ så kan hon ändra och vara mer informationsgivande kommande år.

Har påpekat/sagt att informationen är missvisande...men det verkade tas med ro :angel:
Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå två år (gård,hund o hästar) :(

Man får väl söka sig andra utbildningsvägar...:cool: frågan är bara vad..

Curtis skrev:
Så lustigt att vi fått olika svar...???

Det beror lite på vem man pratar med däruppe på skolan.
Första gången jag ringde så skullle det inte räcka...h*n ville inte alls prata om det.
Andra gången pratade jag med en jättetrevlig människa. H*n gick verkligen och kollade upp (läste innantill i kursplan o.s.v) saken. Det skulle gå alldeles utmärkt att söka validering med de förkunskaperna.

Hej!

Vet jag vem du e?

Kände en som älskade irma.. jag red bara henne en gång, tyckte hon va lite tråkig, men jag gillar ju söta filippa och andra lite vildare hästar(typ min egen toka)/ Lavinia, som gärna skulle gå år 2, men inte har råd..

:idea: du vet vem jag är. jag är den du kände som älskade irma :)

Hur ser verksamheten ut på skolan? Vad är det för hästar som finns? Hur ser deras vardag ut, utevistelse, ridning mm..

Frågar av särskilt intresse..:smirk:

..och en fråga till, såg att "Faxe" nämdes i texten. Är det möjligvis en val e:Guiness, stor, svart..?

Hej!

Nej, Faxe är brun och inte e. Guinnes.

Jag skrev ett par tidigare inlägg i den här tråden där jag berättade ganska mycket om hästarna (alltså hästmatreialet - inte alla de 70 individerna ;) ) och KY- utbildningen, som jag just nu går (antar att jag är en av de där med kass sits som det talats om i tråden :smirk: !?), så gå gärna tillbaka och läs dem.

Vad det gäller utevistelse så går alla hästar ut varje dag. De går höst, vinter och vår i gräsrasthagar två och två, och i veckorna är de oftast ute antingen för- eller eftermiddag, eftersom de går i verksamheten. För de mesta går de ett pass om dagen, men ibland kan det hända att de får gå två pass. På sommaren går de på bete i en sto- och en valackflock.

Tycker att skolan har riktigt trevliga hästar och en mycket god hästhållning.

Aneldningen att jag frågar är att en utav mina fd hästar ev. kommer bli skolhäst. Och det är ju alltid skönt att veta att de har det bra!

Som det tidagre nämns så går hästarna ute varje dag. Brukar vara från 9,00 - till 15,00. Sen går vissa in tidigre då det är med i olika aktiviteter.

Deras dagar ser ut som så att vid ca 7,30 kommer en av de som jobbar på skolan och fodrar. Vid 8.30 kommer eleverna och då är det utsläpp, mockning som stor på schemat. Sen rids de hästar som ska ridas och/eller gör något annat. Sen släpps de ut innan eleverna åker på lunch. Sen på eftermiddagen så tas de hästar in som ska vara med i någon aktivitet. Och sen vid ca 15,00 tas alla in då skolskjutsen kommer vid 15,40. Unghästarna går ute från ca 9,00 till 15,00 varje dag då de inte har hantering och sånt någon timma. Sen har vissa elever jour också så de som inte blivit ridna under dagen rids av de på kvällen, gäller även helger (Är nästan alltid uteritt på söndagarna för alla hästar). Annars sköts de av elever som jobbar. Just nu står alla hästar inne under dagen och ute nattetid förutom vissa, i väldigt fina hagar. Sen under sommaren är det som det tidigare också nämnts går de ute på bete. (De får mat morgon (ca 7,30), eftermiddag (ca 15,30) och kväll (ca 19,30))

Hästana tycker jag är väldigt bra om, framför allt de nyintagna. Finns alla av olika storlekar och smak. Om man jämför med ex. strömsholm så har Vreta mycket bättre kvalite på hästarna.

Låter som en bra tillvaro! Ens hästar, eller djur öht, lämnar avtryck..

Ska på intagningsprov och intervju imorgon. Har varit och hoppat nån liten tävling på Vreta HF, är det på samma anläggning. Lektionsstallet i Vita stallet skulle man samlas...

menade det som en fråga... ÄR DET SAMMA ANLÄGGNING???

Jag antar att det är på samma anläggning.
Vad jag vet har alla tävlingar legat där..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar