KY-utbildning på Vretaskolan

Sv: KY-utbildning på Vretaskolan

Vad för typ av frågor ställde dom på intervjun? Psykolgiska frågor eller kunskapsfrågor?

HeJ!

Han va ganska seeg.. eller ganska.. men med peppning va han SUPER fin!

Men på den tiden fick dom aldrig gå i skogen- det var en säkerhetsrisk, tror uteritterna började året efter jag slutade..

/ Lavinia, som gillar lite underliga hästar

Typ drömyrket inom hästar, svåraste resp. roligaste inom instruktörsyrket...

ako skrev:
Hej!

Jag var ju inte på skolan unde intagningsdagarna, var ledig to- fre p g a röd dag + klämdag. Trusse kom ju i tisdags kväll, och jag vet att de pratade om att ev ta med honom på ridprovet om det behövdes (vet alltså inte om han gick), men jag tror de tog honom i sista hand just för att han är så ny, och det ju nästan är ett måste att känna hästarna väl för att kunna bedöma de sökandes ridfärdigheter på dem.

Han verkar vara en rar farbror häst!!! Jag ger honom en klapp från dig i morgon :) .

Ge honom en godis också..:) skönt att veta vart han hamnade, och i vilka bra förhållanden! Han har absolut haft det bra hos förra ägaren också, men inne i stan finns inga hagar.. och han kommer från "landet" så jag tror att han blir helnöjd!
Han är rar, dock lite integritet -men absolut vänlig! Kan hända att jag tittar förbi om jag har vägarna ditåt nån gång.

Några exempel:

Varför har du sökt utbildningen?
Hur ser ditt drömjobb inom häst ut?
Vad tror du är roligast/svårast med att jobba som instruktör?
Vilken häst har du tillgång till inför andra året?

ok tack. Då var det inga "kunskapsfrågor" på intervjun då? Gjorde man ngt skriftligt test på förkunskaper?

Frajda skrev:
ok tack. Då var det inga "kunskapsfrågor" på intervjun då? Gjorde man ngt skriftligt test på förkunskaper?
Nej det var inget test och de kollade inte några teoretiska kunskaper. De sa till oss att intervjun inte hade något med intagningen att göra. Den var endast för att de var nyfikna o ville skapa sig en bild av oss.

Jag fick först rida en häst ganska liten häst som var e: Artist - Robin Z, kommer inte ihåg vad den hette...

I hoppningen hade jag Hot Shot.

Min kompis red faktis honom en stund under ridlärarexamen igår.
Men han va inte med under hela lektionen då kompisen blev dålig men han såg fin ut. Hoppar fint ! :)

LaMaya skrev:
Min kompis red faktis honom en stund under ridlärarexamen igår.
Men han va inte med under hela lektionen då kompisen blev dålig men han såg fin ut. Hoppar fint ! :)

Vad roligt att höra! :)

Ligger hemma och är sjuk.:mad:

Men så kommer posten med glada nyheter.:)

Jag kom in!!!:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Några nya klasskompisar här kanske???

Jag kom också in!!!

hurra!!!

Mvh Monika

Grattis till alla er som kom in! Väntar med spänning på en rapport om hur det är och vad ni lär er....

*kl*

har lite bråttom och har inte hunnit ta mig igenom hela tråden, men har en fråga angående utbildningen...

När började den här KY-utbildningen? Vet att jag sökte "något" (minns tyvärr inte om det var den här) på Vreta för 2 somrar sen (dvs start HT.04) där man enligt antagningskraven skulle ha naturbrukskompetens eller "motsvarande". Var lite osäker på vad det innebar, men fixade alla intyg etc som behövdes och gjorde min ansökan.

Fick tyvärr avslag eftersom jag inte hade gått naturbruk, så jag är lite fundersam... KY-utbildningen är definitivt något jag skulle kunna tänka mig att gå i framtiden, men om man måste ha gått naturbruk är det ju hyfsat kört för mig. Jag har jobbat lite som instruktör och gått Rik0, är alla vägar stängda?

/virrig och inte så insatt Feather

Du sökte nog föregångaren till KY, nämligen Högre Häst. Vad jag vet är det inte krav på att ha gått naturbruk på någon av utbildningarna (går KY själv, gick teoretiskt gymnasium, och känner mga utan naturbruksgymn som gått Högre Häst). Är du säker på att det var därför du fick avslag?

Däremot ska man ha dokumenterade häst- och ridkunskaper, som ska styrkas via intyg (numera finns det mallar till intyg på Vretas hemsida, tror jag) samt gymnasiekompetens. Behöriga sökande kallas till ridprov (vilket de inte gjorde när det var Högre Häst).

Ring o prata med kursansvarig framåt hösten så får du veta allt du behöver, och sök sedan till nästa läsår! Det är en riktigt bra utbildning!

det är mkt möjligt att det var Högre Häst! :)

på "den tiden" fanns inga färdiga intyg såvitt jag vet, och var väl inte superseriös i min ansökan (gick ju Rik= den sommaren o tog studenten samma vår så det var mkt att tänka på) men skickade iaf intyg på min ridning och mina teoretisak kunskaper (från godkänd tränare/ridlärare) i samband med ansökan, men fick avslag på vilket det stod "sökanden har inte naturbrukskompetens" eller liknande..

nåja, är väl bara att söka igen. just nu pluggar jag dock på LiU, men om ett par år kanske! :)

Niki skrev:
Grattis! Så kul!

Ps: Hoppas allt är bra med Pålle
Tack! Jodå det ska bli jätteroligt och hästen mår bara fint!

Trevlig sommar!

Jag har också kommit in! :bump: Känns jätteroligt eftersom jag inte alls hade väntat mig, hade nästintill glömt bort att jag hade sökt. Var o provjobbade i Tyskland när mammsen ringde o sa att jag var antagen :)

Vi ses i höst alla blivande klasskamrater!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud