KY-utbildning på Vretaskolan

Sv: KY-utbildning på Vretaskolan

*knapplån*

Nu har jag fått kallelse till ridprov den 26/5! Det ska bli jättekul att testa sina kunskaper på okända hästar. Det verkar vara många behöriga sökande för de har delat upp ridprovet på två dagar och jag är kallad till en av dem.

Nog måste väl de bjuda på lunch när det står att provet pågår från 8.00-15.00?

mvh Monika

Hej!
Fick oxå min kallelse idag...tyvärr skadade jag ryggen igår och kommer nog inte att kunna rida om två veckor :( ...
Jag sökte validering (bara år två) och som någon skrev här lite tidigare finns det inte en enda plats att hoppa in på.

Men de har tillräckligt med sökande för att kunna starta en klass (2) vid sidan om den andra....men det kommer de inte göra :cry: :(

Jättetråkigt då man fick intrycket av deras annonsering att det skulle finnas plats att söka validering...

Jag skickade in min ansökningsblankett i fredags, och fick idag kallelse till ridprov! Samma dag som du, den 26/5. Skoj!

Hej!

Om du ser filippa och Yogi, kan du väl pussa lite på dom från mej.. Saknar dom..

/ Lavinia

Slippe skrev:
Men de har tillräckligt med sökande för att kunna starta en klass (2) vid sidan om den andra....men det kommer de inte göra :cry: :(

Jättetråkigt då man fick intrycket av deras annonsering att det skulle finnas plats att söka validering...

Håller med om att deras annonsering var en aning vilseledande på så sätt. Jag förhörde mig också om validering men det var tvärstopp. Och då handlade det inte om att det inte fanns platser.

Mvh Monika

Kan hålla med om att annonseringen är vilseledande när de trycker på det unika med två etapper... Ska faktiskt nämna för kursansv (som är min handledare o en helt fantastisk lärare, f ö) att det finns många (jag vet fler) som missuppfattat det hela o blivit besvikna.

Du som hört dig för om validering, men fått tvärstopp, vad har du för meriter tidigare? Tror att absolut grundkrav för att ö h t kunna vara aktuell för validering är godkänd ridledarkurs o hsk- examen.

Att de inte kan starta någon extra år två beror nog helt enkelt på att det inte finns hästar/ stallplatser till det, skulle jag tro. Det ska ändå byggas ett helt nytt stall för att vi ska få in våra hästar nästa år, och om det skulle startas en extra klass hade ju ännu fler platser behövts.

Kan tänka mig att de från början inte trodde att intresset för att gå vidare till år två skulle vara så stort som det sedan blev. en vild gissning på att de kanske trodde att drygt hälften skulle göra det, och de andra nöja sig med ett år inklusive ridledarkurs o hsk- examen (o en himla massa mer kött på benen än vad en treveckors ridledarkurs o pluggande till att ta hsk- examen som privatist skulle ge), d v s motsv samma utbildning som den tidigare påbyggnadsutbildningen, "Högre Häst".

Lycka till, vi som sökt! Vi kanske ses på skolan till hösten!

Jag har också blivit kallad till ridprov den 26/5! Blir ju rena rama buketräffen! :)

Dock har jag inga som helst förväntningar om att komma in då jag tror att min sits brister. Men, men, det är ju en erfarenhet och vet man vad som krävs kan man ju vara ännu bättre förberedd nästa år! :idea:

Lycka till alla ni andra!

Det är ju ett väldigt bra betyg för utbildningen att alla vill gå år två!

Mvh Monika

Hi, hi, din användarbild är som en vinterversion av min....

Jag räknar inte heller med att komma in....fast jag vill gärna!

Lycka till, du med! Vi ses väl!

Mvh Monika

I en fråga till HJ så skulle inte HSK samt "nollan" räcka. Då berättade jag att jag även har grundskollärarexamen = massor av pedagogik samt Företagsekonomi A och B. Det gjode heller inte någon skillnad enligt HJ.

Till saken kanske hör att jag ännu inte gått "nollan" utan mest hörde mig för. Jag planerade att gå den i sommar om det skulle hjälpa upp valideringsmöjligheterna. Nu valde jag att inte betala 15 000 kr och gå den eftersom det är för mycket pengar ifall jag äåndå kommer att få samma utbildning med start i höst. Förutsatt att jag kommer in, vill säga....

Mvh monika

När jag kollade möjligheterna att bara gå år 2 i fjol så sa de att det inte ens var säkert att Högre Häst räckt utan att det berodde på hur duktig man var. Men om jag skulle söka och komma in på år 1, kan man inte stå över det året och ha kvar sin plats till år 2? Eller det kanske blir för oekonomiskt för skolan... Fast det känns oekonomiskt för mig att gå båda åren...

Hmm... Man kan ju onekligen undra vad 17 hon tyckte man SKULLE ha för meriter för att kunna validera om det funnits plats. Dina meriter + ett ridprov borde väl om något räcka!?

Curtis skrev:
Hi, hi, din användarbild är som en vinterversion av min....

Jag räknar inte heller med att komma in....fast jag vill gärna!

Lycka till, du med! Vi ses väl!

Mvh Monika

:) Ja jag måste kanske uppdatera bilden till en somrigare!

Ja jag vill också väldigt gärna komma in! Vore jättekul... Men det stora målet är hippologen! :bump: Fast dit är det långt! :smirk:

Jag är en (gammal) gymnasieelev från skolan (tog studenten -03) och måste säga att gymnasieutbildningen åtminstånde var helt fantastisk. Men meningen med det här inlägget var att tala om att det imorgon (20/5) är naturbrukets dag ute på skolans gård, Järngården. Under dagen imorgon så kommer tvåorna visa upp för allmänheten vad skolan har att erbjuda. Tänkte att eftersom en del av er verkar riktigt intresserade så kunde det vara kul att åka dit och titta och prata med elever och lärare på skolan.

**Lina** skrev:
Dock har jag inga som helst förväntningar om att komma in då jag tror att min sits brister. Men, men, det är ju en erfarenhet och vet man vad som krävs kan man ju vara ännu bättre förberedd nästa år! :idea:

Tror du kan lugna dig om du är oroad över din sist.
Går där som gymnasie elev och har sett de som läst på KY nu i år och de flesta skulle inte jag säga är speciellt duktiga, eller de är väll duktiga på sitt område inom ridningen. Sen finns det ju vissa hästar på skolan som kräver sin ryttare.
Sen vet jag inte om kraven höjs ännu mer nu i år. :crazy:

Sweet_Cabbie skrev:
Jag är en (gammal) gymnasieelev från skolan (tog studenten -03) och måste säga att gymnasieutbildningen åtminstånde var helt fantastisk. Men meningen med det här inlägget var att tala om att det imorgon (20/5) är naturbrukets dag ute på skolans gård, Järngården. Under dagen imorgon så kommer tvåorna visa upp för allmänheten vad skolan har att erbjuda. Tänkte att eftersom en del av er verkar riktigt intresserade så kunde det vara kul att åka dit och titta och prata med elever och lärare på skolan.

*Lånar*

Jaa, är det. :smirk:

Kommer bli kanoner i morgon, kommer visar upp en del av hästarna.
Ska bli Sagoritt och Hoppning genom tiderna.
Alla är hjärtligt välkomna, har faktis städat hela anläggningen extra noga för att folk ska komma. :D

Till och med Yogi och Filippa ska vara med på sagoritten. ;)

Hej!

Vadå, t.o.m. yogi och filippa.. Mina "små" älsklingar...

Hade gärna tagit båda med mej hem när jag slutade.. älskade hoppa båda och dressyren blev så mycket skojigare när dom va med:-)

Synd att jag bort så långt borta och redan är dubbelbokad i helgen:-(.. jaja, kommer väl fler tillfällen..

/ Lavinia, som saknar "sina" vildhästar..

ps. är faxe och romeo kvar? ds

Romeo finns kvar kan jag rapportera, gick på skolan och tog studenten 98. Var där på treårs förra helgen och var tvungen att klia lite på fina Romeo, min hoppestjärna som tog bra hand om en fegis som jag.... Han blev glad och krubbade lite, som vanligt....:smirk: .

LaMaya skrev:
Tror du kan lugna dig om du är oroad över din sist.
Går där som gymnasie elev och har sett de som läst på KY nu i år och de flesta skulle inte jag säga är speciellt duktiga, eller de är väll duktiga på sitt område inom ridningen. Sen finns det ju vissa hästar på skolan som kräver sin ryttare.
Sen vet jag inte om kraven höjs ännu mer nu i år. :crazy:

Har hört det där från flera att en hel del elever där inte håller så hög klass angående just sits...? Jag har iofs inte sett ngn utav dem själv så jag kan inte uttala mig.. O du har ju inte sett min sits! ;) Om jag skulle komma in kommer det vara mig ni syftar på nästa år när ni säger att eleverna har kassa sitsar! :angel:

Nej, nu är det bäst att jag sliter mig från datorn.. Ska på kurs för Mads Hendeliowitz! :) Hoppas det blir givande... Kanske kan förbättra min sits här nu i helgen så att jag blir helt enastående till nästa vecka! :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar