Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag önskar alla, kvinnor och män, en bra kvinnodag och hoppas att alla reflekterar över kvinnors situation i Sverige och i världen och hur vi alla kan göra det bättre och mer jämställt. En egen personlig #metoo. Och att ställa sig frågan: Vad kan jag göra konkret.
Herr Överläkare ville bjuda på tårta på avdelningen. Sjuksköterskor har mer än så au önska i sin arbetssituation tänker jag. Det var jag lite ensam om att tycka i en väldigt hö hö-ig stämning som rådde - framför allt bland kvinnorna.Ja, än så länge har ingen snubbe grattat just mig på kvinnodagen. Tur för dom
Ser däremot lite här och där snubbar som grattar sina flickvänner, grattis till vad liksom?
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor ).Ja, än så länge har ingen snubbe grattat just mig på kvinnodagen. Tur för dom
Ser däremot lite här och där snubbar som grattar sina flickvänner, grattis till vad liksom?
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor ).
Men precis. Jag har börjat kontra med att det är förjävligt att dagen alls ska behövas. Det verkar få några att reagera lite i alla fall. (och så vill jag passa på att tacka buke, för utan alla underbart bra diskussioner här så hade jag nog inte diskuterat speciellt mycket med någon alls idag.)Men herregud. Tala om att behöva bekräfta sig genom en man. Ja, inga jävla blommor. Ge mig lika lön för lika arbete så bryr jag mig inte om blommor eller tårta.
Jag önskar alla, kvinnor och män, en bra kvinnodag och hoppas att alla reflekterar över kvinnors situation i Sverige och i världen och hur vi alla kan göra det bättre och mer jämställt. En egen personlig #metoo. Och att ställa sig frågan: Vad kan jag göra konkret.
Eller, som jag sett flera likna det vid, att gratulera en aids-sjuk på internationella aids-dagen...Att gratulera en kvinna på kvinnodagen är väl som att gratulera Jesus på långfredagen?
Eller, som jag sett flera likna det vid, att gratulera en aids-sjuk på internationella aids-dagen...
Så, jag la upp bilder på instagram från statistiken som Metro visade i tidningen idag, bland annat där det står hur många kvinnor som blir utsatta för sexualbrott i jämförelse med män samt lite siffror på hur det ser ut med könsfördelningen bland långtidssjukskrivna och bland chefsposter osv.
En ytligt bekant kände sig tvungen att kommentera med att det minsann är synd om männen, för kvinnor oftare får vårdnaden om barn och det satsas mer pengar på bröstcancer än prostatacancer
Så, jag la upp bilder på instagram från statistiken som Metro visade i tidningen idag, bland annat där det står hur många kvinnor som blir utsatta för sexualbrott i jämförelse med män samt lite siffror på hur det ser ut med könsfördelningen bland långtidssjukskrivna och bland chefsposter osv.
En ytligt bekant kände sig tvungen att kommentera med att det minsann är synd om männen, för kvinnor oftare får vårdnaden om barn och det satsas mer pengar på bröstcancer än prostatacancer
Eller hur...Såklart. Man kan ju tycka att männen kunde fundera på varför de inte får vårdnaden av sina barn istället, och tillexempel ägna lite mer tid åt att ta hand om dem så de inte får en mycket bättre relation till sin mamma.
Den var bra! Ska jag kontra med i fortsättningen'Eller, som jag sett flera likna det vid, att gratulera en aids-sjuk på internationella aids-dagen...
Eller hur. Jag har sett massor av inlägg på tex instagram där det står just "grattis" på något vis. Jag har varit trevlig nog att skriva ifrågasättande kommentarer flera gånger, försökt prata lite vett med en man som gnällde över dagen rent allmänt samt berättade för en kvinna att jag hade blivit förbannad om en partner gett mig blommor idag (hon skrev nämligen om att det var lite trist att vara singel idag, för då fick hon ju inga blommor ).