Det jag håller med om är att man bör agera när ett problem visat sig existera. Istället för att införa generella förbud i ett (missriktat) försök att hindra problem från att ens kunna uppstå.
I detta fall så var det ju känt att hunden kunde bli aggressiv, både av ägaren, omgivning och myndigheter.
Jag vet inte exakt hur länsstyrelsens uppdrag ser ut. Förr när det var jordbruksverket vet jag att de kunde tvångshämta djur om de sköttes för dåligt. Har bara antagit att det fortfarande kan göras och att det även kan göras ifall ett djur är en fara för omgivningen. Jag gissar att de flesta medborgare tror att någon myndighet, eventuellt med hjälp av polisen, kan agera mot hundar som bevisligen är kapabla att allvarligt skada människor. Men om det nu inte är möjligt för myndigheterna att agera mot en ägare till en hund som biter ett barn allvarligt så är det kanske det som borde ändras innan man börjar förbjuda hela raser. Eller vad tycker du?
Möjligt. Men man kan också välja att läsa vad han efterfrågar. Han efterfrågar att myndigheter (Länsstyrelsen eller annan) tar ansvar i liknande frågor när anmälningar kommer in. Oavsett vad man tycker om honom i allmänhet, så måste vi väl ändå vara överens om att det ansvaret inte tas idag? Och om det sen beror på myndigheternas uppdrag eller brister i utförandet spelar mindre roll. En förändring behöver ske. Anmälningar om bett och aggressiva hundar måste tas på allvar så att inte fler tragiska incidenter sker.
"Röster höjs som kräver att vissa hundraser ska förbjudas. Fast det som egentligen behövs är att kräva ansvar, inte att ge sig på en typ av hundar, skriver Fredrik Steen."
Känns som om två saker blandats ihop lite här.
Länsstyrelsen håller på med lagen om tillsyn över hund och katt.
Allt sker helt administrativt och är beroende av (icke anonyma) anmälningar.
"Alla visste om" är inte samma sak som att det inkommit flera anmälningar om faktiska incidenter. För att åtgärd ska ske krävs att något hänt först. Rätt eller fel men så ser lagen ut.
Sen är det ju oavsett föreläggande (koppel, munkorg) upp till ägaren att följa beslutet. Lst står inte utanför dörren varje dag och ser så att Karo har sin munkorg på.
Hundar kan omhändertas men det sker oftast först efter att man brutit mot föreläggande och en ny incident skett (och någon måste då ha anmält detta).
Hur borde länsstyrelsen agera tycker ni? I min värld är man alltid ansvarig för sitt eget djur, myndigheter först när ett djur blivit omhändertaget.