Kvaltävling

C

chrysler

Lite nyfiken bara, när det står kvaltävling & det bara handlar om en endagars tävling, fast med alla klasser, även lätta klasser, får ekipagen priser ändå efter placering(alltså det vanliga, tex rosett) eller får de sin belöning genom en ev upphöjning av klass?
Blev lite fundersam då en kvaltävling ändå hade lätta klasser & de ekipagen inte har ngt att klassa upp sig till, c klass får ju vem som helst rida.

Sv: Kvaltävling

Nej, man får varken placering eller pris, bara poäng och kommentarer.

I våra trakter är det så få tävlingar (och tävlande) så jag skulle tro att de lätta klasserna finns både för de ovana tävlingsekipagens skull och för att få ihop deltagare så att arrangemanget går att genomföra.

Jag ska vara med på Stenbjars Vinterkvaltävling med min 7-åring som aldrig tävlat förut. Det är en perfekt tävling då det bara är 9 mil dit. Till min klubbs hemmabana har jag 14 mil, ner till Járnhesturbanorna är det ca 20-25 mil. Enkel resa. Han är inte "färdig" för öppna klasser då det saknas lite spring i benen, så jag är jätteglad över att de lätta klasserna finns då jag framförallt vill se hur han reagerar på att komma på tävling.

Senast ändrad:

På Örnäs kval fick man en placering 1-5 & de fem första fick rosetter. Poäng får man ju såklart

Jag antar att det är upp till varje klubb med andra ord, om det ska delas ut pris eller inte.

Det är ju bra miljöträning & övning som du skriver, funderade själv på att vara med på en sån i höst men åka över 70 mil på en helg utan chans att få rosett hoppar jag nog över;)

Har man tagit med lätta klasser så beror det nog på att man vill fylla tävlingen, alla klubbar har ju inte täckning till en full tävlingsdag under dessa omständigheter.

Kvaltävling går utan final, den är till för att ekipage ska kunna kvala in till regional tävling i kanske en högre klass än C. Är kvaltävlingen av regional status ger den direkt kval till SM om poäng för det har uppnåtts, om klubben vill lämna ut rosetter så får man göra det. Men vi har ingen prisutdelning på våra kvaltävlingar, och med så stor klubb så fyller vi lätt en en dagars utan lätta klasser. Sen tycker vi att de lätta klasserna ska få en egen tävling, det blir roligast så.

Det handlar säkert , som du skriver om att fylla ut.Tycker oxå det borde bli lättare för alla inkl domare om lättklassarna fick eget men allt handlar om ekonomi å eldsjälar, det är ju folk som ska sätta ihop alla tävlingar, boka domare, fixa sponsorer, priser osv.Är imponerad över de som ordnar tävlingar & organiserar till tusen:bow:

måste bara slänga in en annan fråga, kan man kvala till a- och b-klass på en öppen tävling ?
hör fått för mig det, men att man inte kan kvala till sm..

Om man börjar tävla, typ första tävlingen tycker ja man ska börja med Lätta Klasser (det gjorde jag) Haha:P
Man får inte vara med i Lätta klasser om man har haft över ett visst antal poäng ett visst antal gånger.. Så Va kan man säga.. Lätt Klass blir som nybörjar klass nästan:P Hahah

Har en fråga, får man kvala a-klass femgång på kvaltävling för att sedan tävla i det på annan tävling? Måste man ha TÄVLAT a-klass F1 för att tävla SM F1, eller räcker det med att bara ha kvalat?

Har en fråga, får man kvala a-klass femgång på kvaltävling för att sedan tävla i det på annan tävling?

Du får använda din A klass poäng i andra tävlingar, där klassindelning sker. I övrigt kan du tävla som vanligt.

Måste man ha TÄVLAT a-klass F1 för att tävla SM F1, eller räcker det med att bara ha kvalat?

Du måste uppnå kvalgränsen för SM poäng i en tävling med nationell status, det är endast på dessa tävlingar som kval till SM kan ske.

Har en fråga, får man kvala a-klass femgång på kvaltävling för att sedan tävla i det på annan tävling? Måste man ha TÄVLAT a-klass F1 för att tävla SM F1, eller räcker det med att bara ha kvalat?

Du måste få kvalpoäng till SM från en a-klass-uttagning.

okey:)

Det går inte från ett kval då? *suck, varför ska det vara så krångligt?*

Senast ändrad:

förstår inte? För kvaltävlingarna är väl till för SM-kval? Endast kval då, inte tävlingar f.ö, blev virrigt:crazy:

och kan man kvala a-klass på ett kval?

Ibland funkar inte min connection där uppe...:rofl: :crazy:

Det är inte så krångligt :D De tävlingar som kallas kvaltävlingar gäller kval till a- eller b-klass. För att kvala till SM i femgång måste du rida a-klass (ensam på banan) på en regional eller nationell tävling.

Man kan kvala till a- och b-klass på alla tävlingar som är officiella.

En sak inte att förglömma, enstaka kvaltävlingar innehar regional status vilket innebär att den poängen ger ett kval till SM om man uppnått den i aktuell tävling.

En sak inte att förglömma, enstaka kvaltävlingar innehar regional status vilket innebär att den poängen ger ett kval till SM om man uppnått den i aktuell tävling.

Förutom i 5-gång då. Ska man tävla den grenen måste man lägga ned ganska mycket mer tid än i alla andra grenar. Just för att man först måste kvala till A-klass och sedan på en nationell eller regional tävling, i A-klass uttagning kvala till SM.

För att krånga till det hela maximalt är poängen man ska uppnå för att få tävla A-klass oftast densamma som man sedan i A-klass återigen ska uppnå för att kvala till SM. Men detta krångel beror helt enkelt på att det är så mycket svårare att få samma poäng när man ensam på banan ska lägga pass 2 ggr på rad utan paus emellan (dvs man måste nästan från pass få ren galopp direkt och sedan 2 kurvor senare få pass igen och det är betydligt svårare än att ta ned till grisepass, skritta en långsida och sedan lägga pass igen...).

Tyvärr får dessa regler effekten att det känns ganska hopplöst för oss som jobbar skift (dvs jobbar varannan helg) att ens försöka kvala i just denna gren. Jag själv är helt enkelt inte ledig tillräckligt många helger (eller snarare "rätt" helger) för att hinna med!:(

Men om du rider t ex en regional c-klass femgång och uppnår a-klass-poäng så får du ofta gå upp i a-klass direkt, dvs typ dagen efter rida en a-klass-uttagning. Det brukar finnas några platser reserverade i a-klassen för uppklassade ekipage. Och då kan du ju kvala till SM på en tävling.

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka