Kvalster på marsvin

Fiffi1

Trådstartare
Är det någon som har varit med om det?
Hur gjorde ni och behöver man rengöra burarna med starka medel eller räcker det att skura som vanligt?

Sv: Kvalster på marsvin

Nästan, pälsätande löss gissade veterinären på med tanke på utseendet.
I alla fall, använde ett desinfektionsmedel som heter Dax Ytdesinfektion (finns på apoteket, tror jag). Tömde buren på allt, sprayade medlet på buren och gallret, spolade sedan rent ordentligt och lite rengöringsmedel på burbotten (som jag gör vid vanlig rengöring också) och spolade bort detta med sen.

Tänk på att göra rent matskål, ev. hus och filt eller annat som marsvinen använder (med vanligt medel bara).

Ok, veterinären kollade i mikroskåp och sa att det var kvalster. När jag hämtade honom från vetten sa hon att jag kunde tvätta med klorinblandning (buren) det andra som vanlig rengöring. Fick recept med hem (har ett till marsvin i annan bur) en sträng av något lus-lopp-medel i nacken som ska upprepas om tre veckor. Det som är så otroligt är att hon talade om att marsvinet blivit smittat från ett annat marsvin. Mina marsvin är sex år och har aldrig varit med någon annan, men sedan förklarade vetten att de har haft det förmodligen redan från Zoobutiken och nu när de börjar bli gamla och sämre imunförsvar så bryter det ut!!!

Marsvinet har varit irriterad och sprungit som en idiot flera dagar men nu sover han lungt i sin bur, är så glad att det "bara" var kvalster. Trodde han hade cancer el dyl i ryggraden (varit öm i korset). De börjar bli dyra våra marsvin, idag gick det på 650 + recept ca 150, för något år sedan opererade vi bort en knöl (som kunde ha varit cancer) på det andra marsvinet. Är så glad att de är frisk, det är barnens första "egna" djur.

Har du varit i kontakt med något annat marsvin på senaste tiden? Det kan spridas från marsvin genom dig också.

Men hoppas att det blir bättre!

Nä inte vad jag vet, tror inte barnen varit det heller. Barnen och barnen, de är ju faktiskt tonåringar nu...
Har inte vaknat inatt av ett marsvin som räsar runt så det verkar som det tog död på kvalstrerna. Ska ha storrengöring idag, vi har en gammal bur som de ska få dela på medans de andra två burarna torkar. Köpte nya burar i februari men de var ju nya så det borde ju inte kommit därifrån.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
22
· Visningar
1 172
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 116
Senast: Maniac123
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
688
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar