• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pegija1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 788

Pegija1

Trådstartare
Vet ej om detta är rätt isåna fall ber jag om ursäkt och gärna att någon upplyser mig om var denna tråd skall ligga.

Ponnykvaliten?
Jag har bara haft hästar på kvaliten och vi åkt till strömsholm men hur fungerar det med ponny?
Är det specifikt bara ponnysar? och vart går d av stapeln? Strömsholm oxå? För mig som bor i sthlm?

Skulle gärna vilja veta mer om detta så berätt agärna allt ni vet! :bow:

Sv: Kvaliten

www.rpaf.se har kvalitet för ponnyer i september på Finsta. Det är nog närmast för dig.
Där kommer det endast vara ponnyer.
Först är det en veterinärkontroll och idkontroll sedan exteriör visning, sen löshoppning och sist gångartsprov (ridning)

För råd och anvisningar hittar du på www.spaf.info

(ja moderator jag vet att jag länkar men på så sätt får ts rätt info)

Det kommer att finnas möjlighet till löshoppning på Ljusterö för de som ska till Finsta.

Sv: Kvaliten

...ville bara inflika att ordningsföljden på löshoppning och gångart är rekommendationer från SPAF. Ibland händer det att man måste lägga om detta pga lokaler o sånt. Men det brukar bli gott om tid för vila o uppvärmning för ponnyerna.
Nytt för i år är, att man har ändrat på veteinärkontrollen. Tidigare hade man två stationer, en "vanlig" och ett böjprov. Nu har man slagit ihop det och skippat själva böjningen, och veterinär 1 är nu ensam och känner efter gallor o sånt.
Mycket bättre för ponnyn, då ett böjprov alltid inte är så roligt. Anmärkningsvärt är, att man mycket sällan får utslag efter böjning. Det är friska o sunda ponnyer vi har i Sverige.
Parentes bara (från en som brinner för Kvalitetsbedömning OCH Treårstest på ponny och måste lägga sig i :D )

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 815
Senast: Blyger
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 669
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 796
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 463
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka