kutterspån

sweep

Trådstartare
Hur får man det att ligga still och inte "flyga" bort?

Det mesta åker bak och det blir tunnt längst fram och i mitten..

Sv: kutterspån

Menar du i boxen? Har du bädd så slipper du det problemet, då det alltid är ett packat lager i botten. Annars får du väl strö mera.

Använd råspån dvs sågspån istället det ligger still och det dammar inte det är ett till plus.

Menar du i boxen? Har du bädd så slipper du det problemet, då det alltid är ett packat lager i botten. Annars får du väl strö mera.

ja i boxen vart annars?
kan inte ha bädd

Använd råspån dvs sågspån istället det ligger still och det dammar inte det är ett till plus.

finns bara kutterspån i stallet och stallägaren vill ha kutterspån så jag får rätta mig efter vad hon vill ha

Jamen då får du vattna kutterspånet så att det blir lite tyngd i det då , då ligger det still.....såvida du inte har en jordfräst till häst för ligger inget still :)

Lägg för det första ett djupt lager, minst 12-15 cm högt.

När du mockat så lägger du det mesta i fram och på mitten, nästan ingenting i bak.

Jag har ett tre dm tjockt lager med mitt kutter, och drar in det från kanterna med grepen vaje gång jag mockar :p. Håller sig någorlunda på plats.:smirk:

Fast råspån kan innehålla terpentin. Dessutom är det inte avdammat som kutterspån är. Nog kan man tycka att kutter dammar, men det farliga dammet är borta...Skillnad på damm och damm.

Gör så att du lägger ett laget spån, sen vattna de.
Och gå gärna omkring på de, o packa de lite o så.
Så att det lägger sig där, och sen in med ännu mer fast torrt.

Så har ena hästar i vårat stall, spånbädd.
Själv före drar jag nog torv bädd.
Jag har torv, och spån i min.
Spånet vill gärna flytta sig, när man lagt in nytt.
Men inte torven, den ligger där den ligger.
Speicellt om den blivigt blöt med. :)
Kanon bra, inga problem.
Lätt att mocka med.

Ha det så bra.

Skulle nog inte rekomendera att prova det. Har sett flera jätteMÖGLIGA exempel på den blandningen.

Hur noga är det med att det måste vara kutterspån?

Jag blandade torv och kutterspån och det låg mer stilla än det ena enbart.

/Linnea

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Jeps
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 468
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V