Kurt Graafs bok

Sv: Kurt Graafs bok

Har du aldrig hört det?
Jag hörde det redan för 20 år sen då jag sommarjobbade på ett stuteri att "alla visste" att Lansiär inte var en son till Niger. De gamla uppfödarna som berättade det för mig sa att det ansågs att Diogenes var hans riktiga far. Andra har hävdat att man inte vet vem som var Lansiärs riktiga far, förutom att det inte var Niger. Jag för bara vidare vad jag själv har hört under årtionden och har ingen aning om eventuell sanningshalt i påståendet.

Nääe det har jag aldrig hört. Men det måste ju på något vis gå att få fram sanningen ju. Nu blir jag lite sur.

Jag vet tyvärr inte ett dugg mera än det jag redan skrivit.

Vet inte heller om det går att kontrollera med modern genteknik, eftersom Lansiärs/Nigers/Diogenes gener numera är så uppblandade att det bör vara svårt att veta vad som kommer vartifrån.

Har aldrig funderat så mycket på det eftersom jag själv aldrig haft närmare kontakt med någon häst som har Lansiär i stammen :crazy:

Nä troligen lär det bli oehört svårt att få fram sanningen. Frågan är bara varför Flyinge går ut med att han har en far fast han då "kanske" har en annan?

Det skedde väl ett misstag på hingststationen för 50 år sedan. Om det jag nu hört är sant. Det vet man ju inte heller. Men vi vet i alla fall att Lansiär var en hingst med många goda kvaliteter som gjorde gott i aveln oavsett vem som var hans far.
Fast visst vill man veta :)

Så sant. Eftersom jag har Lansiär i stamen på Shady så tycker jag det är oehört viktigt att det kommer fram. Men det får jag nog se mig i stjärnorna efter antar jag.

Jag har hört från trovärdigt håll att när Lansiärs mor löpt om ett antal gånger så stod Niger och Diogenes på dubbelstation samt att i stallet fanns en icke godkänd hingst och alla tre fick den äran att hjälpa till, med kommentaren att det var väl f-n om inte den märren skulle bli dräktig

Burra skrev:
Jag har hört från trovärdigt håll att när Lansiärs mor löpt om ett antal gånger så stod Niger och Diogenes på dubbelstation samt att i stallet fanns en icke godkänd hingst och alla tre fick den äran att hjälpa till, med kommentaren att det var väl f-n om inte den märren skulle bli dräktig

:D

Undrar om det är sant...?

Jösses, då är ju frågan vem av dom som blev den lycklige? Ja hur som helst så lär man ALDRIG få veta det. Men det är ju en skam för halvblodsuppfödningen.

Sådana saker händer ju även idag med tanke på Levantoshästen som var efter D-Day med kommentaren skimmel som skimmel

Bra att jag inte är den enda som hört ryktet!

Började bli lite orolig över att få tråden borttagen p g a att jag spred falska rykten :crazy:

Det är den historien jag hört, bortsett från att det skulle finnas en tredje aspirant.

Jo precis, men i detta fall gick det ju att få fram rätt Pappa, kan ju vara ganska svårt med hingstar som varit döda i nästan 50 år.

Lånar knapp. Jag köpte boken på Globen, men får inte lov att läsa den för min man eftersom den ska vara i julklapp till oss båda!! Hur ska det gå???
På tal om fallet Lansiär, har ni i så fall hört om Bordeaux? Han ska enligt hörsägen inte vara efter Utrillo som hade åkt hem från stationen då Bordeaux avlades. Det ska vara en unghingst som är pappa till honom, och han har ju fler tecken än sina helbröder. Någon mer som hört detta?

Har aldrig någonsin hört talas om det!

Mamman Boniana hade bläs och strumpor, precis som hennes far Boheme xx

BOHEME.JPG

Tycker att han är lik dottersonen!

Men jag har alltid tyckt att Bordeaux-avkommor ( de jag träffat) har varit annorlundare i psyket än avkommorna till Bonaparte och Falstaff som jag träffat, så mig förvånar det inte om det ryktet är sant.
Men du har rätt, Görel, Bordeaux liknar Boheme.

Intressant att du säger det. Men det går väl att kolla upp det om man har tillgång till hingststationdata och Bordeauxs födelsedata. Själv har jag inget av ovanståendes, men någon som var med på den tiden och födde upp hästar och som kände olika hingsthållare på den tiden vet att det förhöll sig så.
Görel, om mamman hade mycket tecken så kan det väl vara ett tecken på att det var en annan hingst som var far eftersom de andra två inte nedärvde några markanta tecken? Sedan har jag också hört att Utrillo inte nedärvt så mycket tecken, men har heller inga egna speciella erfarenheter av det.

Nåväl, i hästvärlden finns det ju så mycket snack om det mesta så allt ska väl tas med en nypa salt, men vissa rykten är ju mer intressanta än andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka