Kurt Graafs bok

Sv: Kurt Graafs bok

Kommer inte ihåg just nu, kan kolla i kväll när jag kommer hem :)

Görel skrev:
Säg inte sådär om Unikum, då blir kanske shady ledsen ;)

Haha, jag satt och lästa vad hanna sa och tänkte, undra om jag skall svara. Nej jag bryr mig inte, så scrollar jag ner och ser detta svar. Du känner mig snart lika bra som jag känner mig själv. :)

LenaH skrev:
Har en kamrat i stallet som just nu slukar boken och inte talar om något annat, hon red på R också, men lite före oss två som ju är juniorer... ;)
Men, hallå, vänta lite nu - vem pratar vi om nu: "bror till Frondeur u samma mamma, som var LenaH's sköthäst"? Och vem slukar boken?! Jag red ju också på R - och om ni får räknas som juniorer så borde jag ju vara närmare senior ju... :p

Görel skrev:
Precis!

Det är tråkigt att vnta länge på och betala dyrt för ett praktverk som detta, och så innehåller det fel efter fel efter fel :mad:

Detta är alldeles bedrövligt! Vi borde göra en "protestlista" och skicka till förlaget.

Du som har listan över felen - kan du hålla i det? Jag skriver gärna under! PM kommer!

Immer

Lorpan skrev:
Men, hallå, vänta lite nu - vem pratar vi om nu: "bror till Frondeur u samma mamma, som var LenaH's sköthäst"? Och vem slukar boken?! Jag red ju också på R - och om ni får räknas som juniorer så borde jag ju vara närmare senior ju... :p

1) Finns väl ingen annan än Kungen? ;)

2) Det är A som är avelsnörd. :p

3) Young Rider kanske? :idea:

:D

Talade om för gubben ikväll vad jag vill ha i julklapp. Boken så klart, han sa ok så då kan jag snart vara med och läsa felen. Fast det är klart då har ni ju hunnit att läsa den ett par ggr om.

Ju fler vi är som anstränger oss att korrekturläsa boken desto bättre!

Jag kan självklart inte allt utantill och missar säkert en del!

När jag började skumma igenom boken och såg att det på sidan 326 stod att Immers morfar och mormor hette Nigro och Judith trodde jag först att jag var dum som trodde att Immers morfar hette Eros! Sen hittade jag nästa fel på sidan 352 där det stod att sista hingsten från Onkels hingstlinje var Parant som dog 1991, men jag visste att åtminstone Rex levde till 1999!
Då började jag inse att det faktiskt var jag som hade rätt och Graaf fel...

Jag har som sagt inte läst boken ordentligt ännu, utan bara skummat igenom den, och har från en sidan 300 hittat närmare 30 fel, stora som små :mad:

Jag kan absolut hålla i felinsamlingen!

Så alla som hittar fel kan antingen ta upp dom i denna tråd eller pm:a mig.

Jag såg ditt pm och tänker att vi kan vänta till året ut med att sammanfatta listan. Vi måste hinna läsa igenom boken ordentligt och verkligen kolla upp alla faktafel!

Boken är utgiven av Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen och Nationella stiftelsen för hästhållningens främjande. Jag betalade till något som heter NS AB enligt inbetalningskortet :confused:

När R stängde 1982 var ju jag och LenaH juniorer och du var väl Young Rider, så jag tycker att vi behåller de beteckningarna :D

LenaH skrev:
1) Finns väl ingen annan än Kungen? ;)
2) Det är A som är avelsnörd. :p
3) Young Rider kanske? :idea:
:D
1) *flin* Kungen - när Pojken & Uncas fanns?! ;)
2) ah, just det ja - om du menar rödhåriga A? Visste inte att hon hade ett förflutet på R!
3) YR - låter utmärkt! :D

Vem var Uncas efter? Har bara vaga minnen av honom, har för mig att han inte fanns kvar när jag började min karriär som avelsnörd 1979 :D

Om jag inte är helt ute & cyklar såvar han född 1959 e Dorn - Taxinge II, och hade hetat Urr, kronhäst, fux med rätt lite tecken.

Visst verkar det som att det blivit en del fel. Men jag får ju inte min ännu, men vi får se om jag hinner med att få med något på listan. Du har alldeles rätt vad det gäller Rex.

Lorpan skrev:
1) *flin* Kungen - när Pojken & Uncas fanns?! ;)
2) ah, just det ja - om du menar rödhåriga A? Visste inte att hon hade ett förflutet på R!
3) YR - låter utmärkt! :D

Pojken? Uncas?? Gamla ackordshästar, pah!
Det fanns bara en Kung. :love:

Nej inte A-M, A! Visserligen är ju hon mest xx-insnöad från början men hon vidgar sina vyer successivt! :)

Senast ändrad:

Idag var jag i Ridsports monter på Globen där de sålde boken. Jag började prata om vilka fel som fanns, men fick till svar t ex; är du säker på arr Nigro och Judith inte var Immers mormor och morfar, det finns så mycket fel i stamboken...

D v s inget intresse alls för att diskutera alla felen :mad: Däremot fick jag medhåll om att slarvfelen var dåliga, men inte alla faktafelen :crazy:

Pratade med någon äldre man som minsann hade haft hingstar själv och också kunde stamboken utantill, och jag skulle minsann inte lita på den för Lansiärs pappa är ju fel osv :smirk:

För den som inte vet är det ett skvaller som jag hört i alla år som avelsintresserad att Lansiär inte var e Niger 177. Har själv hört Diogenes 311 nämnas som kandidat.

Görel skrev:
För den som inte vet är det ett skvaller som jag hört i alla år som avelsintresserad att Lansiär inte var e Niger 177. Har själv hört Diogenes 311 nämnas som kandidat.

:eek: Menar du allvar? Var har du hört det? Är ju av intresse då Shady har Lansiär i stammen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka