Kurt Graafs bok

Sv: Kurt Graafs bok

Jag har träffat Utrillo-hästar med bläsar. Inte så många, men ändock fler än en.

Jag har också ridit Bonianas första avkomma, en valack e den icke godkände polske hingsten Dollar. Den sonen var svart med bläs och vita ben. Vet dock inte hur Dollar var tecknad, bara att han var svart.

Men visst är det intressant med eventuella fel i stamboken! Har själv ingen personlig relation till Bordeaux, förutom att jag var väldigt förtjust i hans halvbror :)

Hittade just ett fel på s. 379. I bildtexten står det felaktigt att Grafit har stamboksnr 171 och Ebonit 174, dessa hingstar hade i verkligheten inga stamboksnr, då de föddes innan numreringen infördes.

Tack!

Sen kan jag inte låta bli att tillägga att det också fanns ett gammalt stamboksnummersystem för hingstarna. T ex så hade Attino 655 och Avepal 656; källa Rasstambok för ädla hästar i Skåne 1918. Men det står ingenting i samma bok från 1935 om vare sig Grafit eller Ebonit, så det är självklart ett fel till!

Just det! :idea: Hade nästan glömt bort det, men som du skrev var det för de ännu äldre hingstarna.

Passar på att rätta till Dragon som fått stamboksnumret 477 på sid. 418, det ska vara 465.

EDIT: "Ambassadör 518" ska vara Ambassadeur, på sid. 442
"Strauss 589" ska vara 689

Senast ändrad:

det är ju otroligt vad mycket faktafel boken innehåller. Får förf./förlaget reda på allt vad ni kommer på så att de kan trycka upp ett supplement? (eller vad det nu heter )

Jag kommer att kontakta förlaget i början av nästa år med den samlade listan över alla felen. Vill ge de som får boken i julklapp en chans att också vara med i felletningsjakten ;)

Jag tackar och noterar!

Har faktiskt slutat läsa min bok för tillfället, för jag blir så bedrövad över alla felen.

Jag får erkänna att jag inte mer än läst lite här och där, där det varit extra intressant. Men nu har jag äntligen lagt in alla hingstarna som det finns bilder på i min lista där jag sammanställer alla mina hingstbilder. Jobbigt, men det är enkelt och smidigt när man sedan behöver en bild på en speciell häst.

Tack, det var snällt. Hoppas bara att min bok hinner att komma hem till Jul.

Glöm inte att hälsa, ja du vet till vem.

Det är klart att jag ska vänta! Jag kan inte allt, och många fler granskare hittar förstås fler fel än vad jag lyckas med ;)

Hälsar så fort jag träffar henne nästa gång!

Görel>> Du får mejla "fellistan" till mej också!! (ska få boken i julklapp!)
*hehe* smarta jag som redan vet en del av mina julklappar...

Jag lovar att jag ska lägga ut den när den är färdig. Då kan alla som hittat fel som jag inte sett hjälpa mig med komplettering!

Ja Jag har läst boken från pärm till pärm, och visst finns det en del missar men få som har någon större betydelse, vad det gäller Spartacus så var det helt fel och Immers stam på ett ställe men rätt om man läste några rader till annars tycker jag mest att kritiken är av "har ni sett vad jag kan" som Frondeurs stavning och att han skulle varit förlöpare på 70-talet istället för 60-talet och om Ceylon är död vid nyåret 1993 eller ej. Jag är mycket tacksam att Kurre skrev den här boken som man får se som mycket intressant vad det gäller varmblodsaveln sedan Karl XI:s tid. Och den som vet mera kan ju skriva en ny bok så vi får mera exact info

Det fattas några framstående avkommor i texten om superhingsten Gaspari...
Svår dressyr gick
Piaff 399, exp T, OS-guld lag-68 (8:a ind), EM guld ind & i lag-69, VM-silver lag-70, OS-guld ind & silver i lag-72, VM-silver ind & guld i lag-74, Coq d ´Or, exp Dan, deltog OS-84, Elektron 469, exp T & därefter USA, seger i Tyskt dressyrderby & i tyskt mästerskap för damer, Emir 471, exp T, Figaro 477, exp T, Garrant CRB 9004, exp USA, Gaspano, exp Canada, 6:a ind OS-76, Gassendi 422, exp T, 105 plac i svår klass bl a derbysegrar i Hickstead & Hamburg, Guldgossen CRB 9031, exp Canada, Herkules 504, deltog bl a i OS-88, Lenard (ex Glenn), exp T, Niklas, SM 1:a -82 & -83, Pari, Santana, exp USA, Tim, född 1975 och exp USA på ålderns höst. Svår hoppning gick Curry, Esquire och Imperator 529, SM 1:a -83, deltog OS-84, plac World Cup.

Jag har också hört att Bordeaux inte skulle vara efter Utrillo utan efter en unghingst e.Lansiär (tror jag det var) men det går ju inte att kolla nu.

Mikael Pettersson har haft två hästar med namnet King Edward - han brukade döpa om dem efter potatissorter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka