Kurt Graafs bok

Sv: Kurt Graafs bok

Stavfel är väl ändå slarvfel som inte borde förekomma i en bok som denna ändå!?! Den är ju tydligen korrekturläst men ändå har alla fel "slinkit" igenom.

"lånar tråd"

Jösses! Det verkar vara så många fel att man faktiskt kan ifrågasätta boken. Har inte läst den ännu, men har sett fram emot att gräva ner mig i soffan med denna guldgruva - som jag trodde detta var. Men med så många fel...? Vilka uppgifter kan man lita på? Alla har ju inte stamböcker från "adertonhundra kallt" där vi kan kontrollera uppgifterna.

För övrigt gör inte den som korrekturläser mer än att kontrollera stavfel och ev. meningsuppbyggnad. Om denne person inte ens lyckats med detta...? Vem redigerade själva manuset?

Ett så digert arbete är all heder värd, men borde inte någon/flera kontrollerat uppgifterna ytterligare en gång innan tryck?

Hälsningar från "Vill inte vara gnällig men fakta är fakta" :smirk:

Jag har väl inte köpt boken för att förkovra mig i svensk grammatik och på den nivån som jag står är svenskan i den fullt tillräcklig, och den som tycker att språket är viktigare kanske skulle köpa en bok av Selma Lagerlöf istället. men det är väl som överallt annars att när matriarkatet är med så älskar man att haka upp sig på detaljer

Om man köper boken som "rent nöje" så kanske inte felen spelar nån större roll, men är man avelsnörd och har stamforskning som stor hobby så spelar det ju roll. Om det är mycket nya saker som man blir glad över så förtas ju det av att man redan hittat fel på sånt man kunde innan, hur ska man veta att ens nya kunskap är korrekt?

Det där med tecken på syskon säger ingenting. Jag har tre helsyskon efter Cortez u. mitt Martinisto. Två av dem är lika som bär med minimala stjärnor och en vit kota bak. Den yngsta däremot är full med vita tecken, tre vita höga strumpor och bred vit bläs. Hon är även av annan typ än sina helsyskon. Hon är mycket lik Martini i teckningen och sin mor i modellen medan syskonen är mer av "Cortez-typ". Man vet aldrig hur arvsanlagen slår, så Bordeaux kan mycket väl ha ärvt sina tecken från sin morfar.

Jag tycker att det är en fantastisk bok, men det är väldigt tråkigt att den är så illa skriven. Kan inte uttala mig om alla faktafel (har knappt kommit till 1900-talet, och innan dess kan jag inte mycket alls), men det är väl ändå synd när man lagt ned tio års arbete på ett sådant verk att man inte kunde lägga ned ett par månaders korrekturläsning!?? Dessutom handlar det inte bara om att "haka upp sig på fel" utan ibland finns syftningsfel med och då kan man inte reda ut vilken information som är den rätta.
Närjag köpte boken på Globen sa mannen som sålde den att författaren skrev ju så fantastiskt bra...öhh? Jag tycker tyvärr att språket är undermåligt. Men som jag skrev tidigare, den är ändå fantastisk!! Ovärderlig för oss nördar...

Dert handlar inte om "har ni sett vad jag kan"! Det handlar dels om att om man säljer en produkt skall den vara korrekt, och om jag tror att jag kan något så blir jag osäker när det står annorlunda i boken och måste alltså kolla upp om jag eller boken har fel!

Frondeurs stavning :confused: Den har åtminstone inte jag tagit upp!

Men jag tycker att det är illa att det står fel stammar, fel dödsår och fel exportländer, t ex! Du tycker kanske att det är OK att betala så pass mycket för en inkorrekt produkt, men det gör inte jag!

Jag hade väntat så länge på detta praktverk, som jag kastade mig över när det kom, och blev så oerhört besviken p g a alla felen! Men det som är rätt är väldigt intressant!

Vilken utmärkt idé! :)

Klart är att det kommer att komma en reviderad upplaga. Frågan är vem som vill ta på sig arbetet. Fram tills detta sker tänker jag köpa den som finns och njuta av detta digra arbete. MEN fortfarande tycker jag det är synd att jag inta kan lita till uppgifterna utan att jag måste kolla upp i stamböckerna.

Det är alltså det INTE det rent språkliga som jag oroar mig för utan fakta kring mina hästars stamfäder. Detta är heller inte en "kvinnlig upphakning", eller en "kvinnlig" tendens att haka upp sig på detaljer som du verkar påskina i ett tidigare inlägg här.

Fakta ÄR fakta!

God fortsättning på det nya året! :)

Jag tror nog att det bara är Gunnar Henriksson och Hjördis Kampf som kan mäta sin kunskap mot Kurre, Och bekantskapen med gamla uppfödare och historiken kring dessa har han en unik kunskap bland nu levande. Jag tycker det är sorgligt att vissa tycker det mesta är fel, har själv hållit på med hästar kanske långt innan många har var födda och anser nog att det mesta är bra och intressant och är glad att jag fått förmånen att läsa denna bok.

Burra skrev:
Jag tycker det är sorgligt att vissa tycker det mesta är fel
Har inte så mycket med tyckande att göra skulle jag tro, det är väl mest ett faktum att det är mycket information som är rena felaktigheter vad jag kan se av att läsa i tråden. Jag har inte boken själv, känner mig inte så manad att lägga ut så mycket pengar på en bok som innehåller så många fel. :crazy:

Jag tycker inte att det mesta är felt utan konstaterar att det förekommer ett stort antal faktafel i boken. Hur ska den som inte har så stora förkunskaper kunna veta om man ska tro på att Immers morfar hette Nigro eller Eros då båda uppgifterna förekommer, t ex?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka