Kurt Graafs bok

Sv: Kurt Graafs bok

Det roligaste tycker jag är alla bilder jag inte sett förut!

En för mig helt ny bild på Ceylon, och en riktigt bra färgbild på Frondeur! Vi hade en bror till honom u samma mamma på min barndoms ridskola, som var LenaH:s sköthäst :)

Hoppas den kommer på biblioteket snart, jag har inte råd att köpa den just nu.
Stavfel är oerhört irriterande, jag blir galen av dålig korrektur.
Faktafel är ännu värre, att man slarvar igenom granskningen av ett verk som kommer att användas som källa är bottendåligt.

vad stod det om Jovial och Boheme, jag vet jättelite om dem trots att min märr har J. som morfar.

Jag ska också köpa boken, är jättenyfiken på den! Den har ju fått jättemycket reklam överallt, så förväntningarna är höga.

Jag hade jättehöga förväntningar, det är därför jag blir så besviken när jag hittar alla dessa småfel :( och undrar vem som har korrekturläst boken. Jag ska ju inte kunna mera än Kurt Graaf i detta ämne!

Senast ändrad:

Synd att det inte var du som korrade...så hade missarna kanske rättats före tryck.

Några fel jag upptäckte i dag...

Det står att Gaspari hade fyra vita ben - visst är det väl bara tre?
Det står också att Frondeur gjorde en fantastisk uppvisning med Gaspari och Immer på Flyingedagarna under 70-talet - hästen dog ju -67!! :eek:

På s. 446 verkar det ha blivit något fel eller så är det jag som är dum som inte förstår. Det är ett foto på Lussan och Dante och texten under lyder: Dante och Duell 524 Internationell Svår dressyr-häst.

Sen tycker jag att det är tråkigt att det var ett sådant fult foto på Herkules - det finns ju flera mycket bättre - öronen är ju bortklippta! :mad:

Gaspari hade faktisakt 4 vita ben, även om det var mycket litet vitt på det fjärde.

Dom andra två felen har jag också hittat. Visst är det sorgligt :smirk: Du är inte det minsta dum!

Boken låter väldigt intressant! Tror ni att man kanske kan få tag på den under Globen möjligen?

Vad bra! :D

Kanon att vi kan samla alla fel här så man kan komplettera boken själv. Att stavfel och liknande finns kan man ju stå ut med men vissa fel är så uppenbara att jag inte fattar hur de kan "slunkit igenom". :confused:

Det vore väl dumt av dem att inte försöka lansera den inför en så stor potentiell publik! Hr Graaf kanske t o m är där själv, så att man kan fråga honom om korrekturläsningen :)

Görel skrev:
Hr Graaf kanske t o m är där själv, så att man kan fråga honom om korrekturläsningen :)
;) Låter bra! Om man nu skulle råka få tag på boken - så skulle även jag vara väldigt intresserad av vad ni andra lyckats spåra för felaktigheter (om jag skulle hitta några konstigheter borde de vara så uppenbara att ni andra redan sett dem! ;) )

Några till fel jag upptäckte i dag...

Kenform Up Road står som två hästar (Kenform, Up Road) men det är alltså en och samma häst.

Cyrano dog -87, inte -88 som det står i boken. Greve Moltke stavas Greve Molke och Roteboldt heter Rote Boldt. Kanske är jag som är petig...

Sen förstår jag inte varför man ger Unikum ett eget 'kapitel', han har ju knappast gjort nån nytta i aveln - varför inte ägna dom sidorna åt en hingst som verkligen varit framgångsrik i aveln?

I stamboken står det faktiskt att Cyrano dog 1988, men var i aveln t o m 1987, däremot så står det i hingstkatalogen att han dog -87 :confused: Inom parentes är detta inte det enda exempel där det står olika i stamboken och hingstkataloge. Ceylon dog enligt stamboken 1993, men enligt hingstkatalogen och Graaf har jag för mig, dog han 1992.

Håller med dig om dom andra. Du är inte petig, författaren/förlaget är slarvigt!

Säg inte sådär om Unikum, då blir kanske shady ledsen ;)
För övrigt undrar jag om inte Graaf har fel angående att Unikum inte fick några avkommor i svår klass. Anna Hermann/Hilton red tidigare Sköldmöns Unik e Unikum i, vad jag minns, svår fälttävlan, och Michael Pettersson hade väl Up to Date e Unikum - Hartlake xx som också gick svår fälttävlan.
Personligen tycker jag om Unikum, och han var dessutom farfarsfar till Matador II och Andiamo :bow:

Titta på sista raden på sidan 200. Grundstoet Fia 452 ska enligt boken vara född 1987 !! och ha en son som tog medalj i OS 1920.......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka