Kurilsk Bobtail

Nussikan

Trådstartare
Någon som har några erfarenheter av denna ras? Min sambo vill köpa en lite större, "häftigare" katt att ha som "sin egen" och har varit inne lite på Main Coon och Skogis, men eftersom jag inte är så förtjust i någon av dessa raser (och vi vill ju hitta en ras som passar oss båda) så försöker vi nu hitta ett annat alternativ och har fastnat lite för Kurilsk Bobtail, men jag vet inte så mycket om dem...

Tacksam för svar :)

Sv: Kurilsk Bobtail

Kanske inte så konstigt med tanke på hur ovanlig rasen är i Sverige. ;)

Jag vet inte om det finns några registrerade i Sverige, jag har en väninna som får Norges första kull nu i mars, men det skulle vara roligt om någon annan hade erfarenheter av rasen också (hon pratar såklart bara gott om den).

Fast det har ju inget med temperamentet etc att göra, att den inte har så lång svans (den har svans) är jag fullt medveten om.

Jag har bara träffa dem på utställning så jag kan inte yttra mig så mycket om tempremanetet. Men jag vet inte om jag tycker det är någon "häftig" ras? Medelstor, "medelbyggd" semilånghår. Det enda speciella är väl svansen då... Varför inte en Selkirk eller La Perm? De syns på ju ett annat sätt...

Helt spontant o ovetande så skulle jag inte skaffa en svanslös ras eftersom dom är just svanslösa på grund av sklett-fel. Jag skulle tycka att det var otäckt...
Har haft Main coon o har skogis, helt underbara raser!

Ja jag har också bara träffat dem på utställning så det är ju svårt att bedömma.

Smaken är som baken, vi tycker det är en häftig ras, och dom är betydligt större än medel, iaf dom jag träffat, Birman är en "medel"-katt och Kurilen är betydligt större, utan att vara för stor. Sen finns dom både i långhår och korthår, dom tillhör kat. III

Det är inget skelettfel, det är en mutation, precis som långhår eller nakenkatten, eller katter med 6 tår, inget dom mår dåligt av, Lodjur har lika lång svans. Då finns det betydligt värre mutationer/defekter hos vissa raskatter som jag aldrig skulle avla på, men det är en annan diskusion :)

Jag har haft både Skogkatt och Main Coon och enligt mig är det inga underbara raser, dom passar inte mig alls, så det är inget alternativ.

Smaken är som baken, vi tycker det är en häftig ras, och dom är betydligt större än medel, iaf dom jag träffat, Birman är en "medel"-katt och Kurilen är betydligt större, utan att vara för stor. Sen finns dom både i långhår och korthår, dom tillhör kat. III

Jo, jag vet att de går i kat.III efter som det är där jag går assistent ;)
Vet inte varför jag tog förgivet att ni ville ha en semi... :angel:

Hur som helst, jag tror det är en social "medelkatt", alltså i närheten av MCO temperamentsmässigt. De jag har träffat har varit danska, så det går ju uppenbarligen att få tag på i närheten.

Ja jag har ju som sagt en väninna i Norge som får sin första kull nu i mars, så det är inte svårt att få tag i en och hon säger ju att dom är underbara i temperamentet. Tänkte vi skulle åka och hälsa på henne lite längre fram när dom växt till sig, men det är ju alltid roligt att höra om någon annan har någon erfarenhet av dom :)

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 554
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 007
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama