Kür.. hårdrock?

S

Sentenced

Nu ska jag starta en tråd som jag funderat på länge..

Är i vad man i folkmun kallar "hårdrockare" :D.. men jag fullkomligt älskar att se på kür! Man bara ryser! :love:

Vad är egentligen anledningen till att man inte använder mer hårdrock i musiken? :confused: Hårdrock kan ju vara både melodisk och taktmässig! :cool:
Eller är det bara så att musikmakarna inte gillar det?

:bow:

Jag är av åsikten att man KAN ha vilken musik man vill. Och det pratas numera om att domarna ska bli öppna för fler sorters musik även det som åldringar kallar 'dunka-dunka'. Tyvärr består dagens dressyrkollegie av ett gäng äldre som inte uppskattar viss musik å då blir vissa stilar bortvalda pga att man inte vill tappa viktiga (o ibland enkla) poäng.

Sen hävdar väl vissa att dreesyr är panflöjt, piano etc alltså mjuk å följsamt osv. Men jag gillar när ryttarna vågar 'gasa' på lite med musiken; anpassar musiken efter hästens karaktär osv (el till o m efter egen smak).
Förhoppningsvis e vi på v mot en förändring. Det skulle vara kul om man kunde få se en WC final med så olika stilar på musiken som möjligt; där ingen har ett liknande musikval...*drömmer*

Det är väl för att i ett kurprogram skall inte musiken ta överhand utan smälta in med ryttarens ritt och det känns inte som om hårdrock riktigt uppfyller det :crazy:

Som kürmakare (jag och sambon då) får jag nog säga att det beror på att ingen kund hittills lyssnat på tyngre rock.
Men vi har diskuterat det, finns mycket användbart, allt beror ju på hur man gör.

Led Zeppelin har vi använt med gott resultat, där var det lite Toto och Gary Moore också. Passar fint, men det beror som sagt hur man arrangerar.

Är inte främmande för t ex Metallica eller Black Sabbath - det kan bli riktigt bra! :D

Mvh Cissi

Håller inte med - oavsett domarnas ålder så kan man nog använda "allt". Den kür som jag tror blivit jämnast (och kanske högst?) bedömd av våra var en technokür. (SM i fjol, seger i Juniorklassen)

Allt beror på hur man arrangerar, instrumentval etc.

Mvh Cissi

Det var väldigt roligt att höra!! :bow: :D

Precis min tanke- det KAN bli riktigt bra och så skulle det säkerligen "stå ut" lite ur mängden! ;)

Men sen när blev Toto och Gary Moore hårdrock :confused:

Jag tänker på AC DC i en kur :crazy:

Lägger till fråga!!!!!!!!

Får det vara text till musiken??? om det skulle finnas en perfelr låt (taktmässigt och så) så man inte beyhövde mixtra något, skulle man då få ha den MED sången???

Och i vilken nivå som lägst kan man stöta på kur???
gick inte ponnySM i kur?
Går juniorSM i det också?

Lite kort...

Får det vara text till musiken???
Förmodar att du menar sång. Det finns ingen regel emot sång, ingen domare kan säga att du inte får ha det. Men - jag tvekar starkt på att du skulle få speciellt bra konstnärligt betyg, om du har en hel kür med sång. Så, ja du får ha sång. Men det är inte att rekommendera.

Och i vilken nivå som lägst kan man stöta på kur???
FEI ponnykür ligger på nivå med de andra FEI-programmen, som medelsvår fast utan byten. SM har kür för kat C och D, på andra tävlingar kan det ibland finnas kür för kat B.
Ibland (inte så vanligt) förekommer kür på klubbtävlingar, på olika nivåer (har hört om kürer från LB, det finns dock inga riktiga kürer på lägre nivå än FEI).
På Junior-SM finns kür, FEI Juniorkür är på medelsvår nivå. Då och då finns FEI Juniorkür på "vanliga" tävlingar, som en klass öppen för seniorer mm oftast.
Även Young Riders har kür på SM, FEI Young Rider-kür är på St Georg nivå. Även den förekommer på "vanliga" tävlingar, ibland öppen.
NM och EM avgörs som kür för juniorer och Young Riders.

Sedan finns det kür för ryttare med handikapp på olika nivåer.

Mvh Cissi

kur är väl ngt. man lyssnar till och ser förmodligen pigga
glada ryttare som själva har satt ihop ngt. väldigt bra
program,alla har väl egen musiksmak :confused: hoppas det går bra för alla på SM! ;) :) :cool:

Jag tycker det skulle vara jättehäftigt.

Ser framför mig en lugn inridning till början av Guns'n'Roses version av "live and let die" som sedan stegras när låten "kommer igång", och en avslutning med halt och hälsning iaf till "Whereever I may roam" (Metallica). Jag är nog sjuk, men tycker det skulle vara hur häftigt som helst med en frän avslutning till frasen "where I lay my hat is home"... :o :D

/Sara - som fortfarande hävdar att Enda anledningen till att jag som är så hemskt talangfull (:angel: *inte*) inte rider dressyr för att tävla är att musiken är så gräslig att jag får skavsår i öronen ;)

Yeah!! :cool: :D

Jag tänker ofta när jag lyssnar på diverse hårdrock/metal skivor att "Det HÄR skulle sitta som en padda på väggen i ett kürprogram!" :rofl:

:banana:

Ja, jag skulle vilja ha hårdrock om jag skulle rida kür!!! Finns massa bra att hämta där!!! Min sambo har erbudit sig att göra min kür-musik (det blir väl ett program på skoj för det är låååååångt kvar till såna klasser :crazy: )

M.

Vi har ju inte gjort nån hårdrockskür än - ingen kund som efterfrågat det. :(

Tog küren med Led Zeppelin, Gary Moore och Toto som exempel på vad vi gjort, som fungerar. Det är ju ett steg i rätt riktning, så att säga. Lite tyngre, om än inte hårdrock.

Hade gärna gjort med t ex Metallica eller Black Sabbath.

Mvh Cissi

Kom på ett litet tillägg...

Det finns ju kürer på högre nivå också. Efter Young Rider-küren (som alltså är på Georg/MA-nivå) finns Int I-kür och sedan kommer Grand Prix kür.

Så, nu är alla kürer uppräknade. :D

Mvh Cissi

Definitivt! :D

Vi hade med Kashmir och Stairway to Heaven i den küren vi gjorde. Var över 70 % oftast.

Mvh Cissi

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 180
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 200
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Exile
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur