Har hunnit lukta på tre nya idag.

Tom Ford - Tobacco vanille
På papper luktar den ja, lite rökig vanilj, ganska gott men jag tycker den känns alldeles för maskulin för att jag ska vara bekväm med det. Tänker prova den på sambon och se hur den utvecklar sig där.

Tom Ford - Noir de noir
Så fort jag luktade på pappret så slungades jag tillbaka i tiden till när jag satt på den lilla snurrpallen i badrummet hos mormor och morfar och lekte med diverse borstar, kammar och grejer i den stora badrumslådan. På bänken stod en spegelbricka med flera kristallföremål, skålar burkar och flaskor. I en av flaskorna var en parfym och den här luktar EXAKT som den.

I alla fall direkt på pappret är den verkligen unisex, jag kan inte avgöra om den här skulle passa män eller kvinnor bäst. Jag tycker den luktar gott (men lite omodernt) men vet inte hur mycket av det som bara är nostalgi. Mormor har varit död i 14 år och morfar i närmare 25 och blev lite påmind om att den tiden ju är borta för evigt.

By Killian - Woman in gold
Denna sprejade jag i nacken och på handleden imorse vid 6-tiden. Då Luktade generiskt på något sätt, jag kunde inte avgöra någon särskild doft. Den liknade lite de andra jag luktat på men liksom.. mindre? Efter mindre än 5 timmar var lukten helt borta från min hud något som ändå inte känns okej för en parfym där 50 ml kostar drygt 2500 kr. Blir tumme ner på denna.

Så ok, jag var lite förvirrad när jag klickade hem samples och fick Angel's Dust från Francesca Bianchi istället för Fugazzis Angel Dust :o Å andra sidan gillade jag verkligen verkligen den pudriga tonen av rosor i samplet jag fick, så jag är glad iallafall :D

Några till från helgen..

Chanel - Chance eau tendre
Trots att jag hade den på mig i lördags minns jag inte riktigt hur den luktar. Vet att jag tyckte den luktade gott men att det saknades.. något. Att jag redan i princip glömt bort den säger väl något tänker jag.

Initio - Psychedelic love
Kvalmigt sött möter kryddigt tungt. Luktar lite som åksjuka känns i min värld. Ju fler jag provar desto mer övertygad blir jag om att jag verkligen inte klarar av "tunga" dofter alls. Samtidigt känns det som att dessa är de mest populära i forum och liknande. Känns liksom som att jag har "fel" smak.

Kayali - Yum pistachio gelato
Jag har aldrig tvivlat på sanningshalten i påståendet att vissa parfymer kan lukta annorlunda på en persons hud men detta är första gången jag upplever det. Jag tyckte den luktade jättegott på pappret och i typ.. 30-60 minuter efter jag sprejat den på mig. Men efter det så stank jag messmör och sur mjölk (tyckte jag) i några timmar innan jag tillslut tog en lite tidigare söndagsdusch än vanligt för att bli av med lukten. Jag frågade sambon och han tyckte dock inte att jag luktade illa så kan ju bara vara i min näsa också.

För övrigt helt värdelöst att försöka få hjälp av sambon. Jag frågar varje gång jag provar något nytt vad jag luktar och svaret är en eller båda av "parfym" och "kemiskt".. det är inte hjälpsamt :D

Jag har aldrig tvivlat på sanningshalten i påståendet att vissa parfymer kan lukta annorlunda på en persons hud men detta är första gången jag upplever det. Jag tyckte den luktade jättegott på pappret och i typ.. 30-60 minuter efter jag sprejat den på mig. Men efter det så stank jag messmör och sur mjölk (tyckte jag) i några timmar innan jag tillslut tog en lite tidigare söndagsdusch än vanligt för att bli av med lukten. Jag frågade sambon och han tyckte dock inte att jag luktade illa så kan ju bara vara i min näsa också.
:D
Intressant, när jag hade den på mig för ett tag sen tyckte min syster att den luktade "fräscht". Jag tycker att den luktar jättegott, men fräsch är inte vad jag skulle kalla den utan mer söt/tyngre. Och ihållande.. Jag känner den fortfarande i badrummet på kvällen (och nästan en aaaaning dagen efter med) om jag sprejat ett sprut på morgonen.

Intressant, när jag hade den på mig för ett tag sen tyckte min syster att den luktade "fräscht". Jag tycker att den luktar jättegott, men fräsch är inte vad jag skulle kalla den utan mer söt/tyngre. Och ihållande.. Jag känner den fortfarande i badrummet på kvällen (och nästan en aaaaning dagen efter med) om jag sprejat ett sprut på morgonen.
Nej jag skulle inte heller kalla den fräsch, tycker om inte annat att den är lite för söt för det.

Jag tror generellt att jag kanske föredrar fräscha dofter.. men jag kan inte ens komma på något exempel just nu 😅
Min duschtvål förtillfället är Doves refreshing body was med gurka och grönt te och den luktar fräscht (och supergott, den skulle man haft som parfym faktiskt :D)

Nej jag skulle inte heller kalla den fräsch, tycker om inte annat att den är lite för söt för det.

Jag tror generellt att jag kanske föredrar fräscha dofter.. men jag kan inte ens komma på något exempel just nu 😅
Min duschtvål förtillfället är Doves refreshing body was med gurka och grönt te och den luktar fräscht (och supergott, den skulle man haft som parfym faktiskt :D)

Jag gillar CLEAN "Rain" som en ganska enkel och fräsch doft. https://www.fragrantica.com/perfume/Clean/Clean-Rain-16602.html

Jag önskar mig en parfym med mintdoft :p

Några till från helgen..

Trots att jag hade den på mig i lördags minns jag inte riktigt hur den luktar. Vet att jag tyckte den luktade gott men att det saknades.. något. Att jag redan i princip glömt bort den säger väl något tänker jag.

Kvalmigt sött möter kryddigt tungt. Luktar lite som åksjuka känns i min värld. Ju fler jag provar desto mer övertygad blir jag om att jag verkligen inte klarar av "tunga" dofter alls. Samtidigt känns det som att dessa är de mest populära i forum och liknande. Känns liksom som att jag har "fel" smak.

För övrigt helt värdelöst att försöka få hjälp av sambon. Jag frågar varje gång jag provar något nytt vad jag luktar och svaret är en eller båda av "parfym" och "kemiskt".. det är inte hjälpsamt :D
Känner igen detdär med egna näsan. Min kompis hade på sig D&G:s Light Blue och jag tyckte hon luktade fantastiskt. Provade den själv och kände mig som en flaska Yes Citron när jag kände min egen doft. Likadant med en del träiga dofter, jag luktar blyertspenna tycker jag.

Låter som en perfekt doft för mig, i alla fall under vintern vill jag ha tunga dofter. :love:

Min absoluta favorit 😅

Läste i någon tidning om unisexdofter. Tror att jag skulle kunna gilla dem. Är det någon som har provat någon av följande:

Le Labo Santal 33
Byredo Desert Dawn
Victoria Beckham 21:50 Reviere
Maison Margiela Replica by the Fire
Diptyque Philosykos

Sällan mig till kören som älskar By the Fireplace. :love:
Hade (av misstag) den till jobbet idag. Satt på bussen och funderade på vad det var som luktade så gott sen insåg jag att det var min stickade tröja (som senast användes i våras och har legat nerpackad i en tät påse sedan dess, precis lagom för att ge en dunst).

På mig är den rätt söt, använder den gärna tillsammans med tex Tom Fords Ombré leather för att ge lite mer känsla av eld och tona ner "grillad marshmallow".

Låter som en perfekt doft för mig, i alla fall under vintern vill jag ha tunga dofter. :love:
Då måste du även prova Alexandria II om du inte gjort det. Idag har jag Initio - Paragon ch den är också rätt tung. Luktar bastu och kardemumma tycker jag än så länge efter ungefär en timme :)
Min absoluta favorit 😅
Jag ska prova den igen någon dag för jag vet att jag ändå gillade den på pappret! Tror det kan vara att doften inte satt kvar så länge på mig heller.

Igår hade jag Kayali Juicy Eden apple och den var alldeles för söt för mig, tyckte jag mest luktade som när man kokar socker och kändes lite ja.. jag vet inte, inte så vuxet? Inte för att jag vill lukta "vuxen" heller men. Letandet fortsätter.. :D

Idag har jag Initio - Paragon ch den är också rätt tung. Luktar bastu och kardemumma tycker jag än så länge efter ungefär en timme :)
@Monimaker Insåg nu att det är ju inte Paragon jag har, jag testade den på papper först men var inte alls förtjust. Den jag HAR på mig som luktar kardemumma är Feve Gourmande av Guerlain. Nu efter ungefär en timme till på min handled luktar det mjukt av vanilj och kakao tycker jag. Jag gillar den!

Har en fråga som kanske kan passa i den här tråden :)

Jobbade för flera år sen med en tjej som hade en så härlig parfym, den luktade typ tvål. När man kom in i ett konferensrum efter henne så hängde det kvar en lätt doft av tvätt som torkat utomhus typ. Svårt att beskriva men den luktade rent, jag fick samma känsla av doften som när man såg den gamla reklamen för Grumme tvättsåpa med en kvinna osm hängde tvätt på en skärgårdsö 😄 Finns det någon som kan gissa vad detta skulle kunna vara för parfym?

Hjälp! Min favoritparfym har slutat säljas så nu måste jag hitta en ny och vet inte var jag ska börja. Den hade toppnoter av rosa peppar och bergamott, hjärtnoter var iris och ros, och basnoter cederträ och vetiver. En kvinnlig varm doft. Någon som spontant kan rekommendera något märke som levererar bra parfymer i liknande anda? En bra återförsäljare som tillhandahåller prover? Tycker att testa parfymer i butik gör det svårt att urskilja och att parfymer gör sitt bästa på huden och inte testpapper.

Jag är jättenyfiken på vad du hittar här för jag letar efter något som doftar rosépeppar! Min 4711 gör det men den är bara EdC.

Har en fråga som kanske kan passa i den här tråden :)

Jobbade för flera år sen med en tjej som hade en så härlig parfym, den luktade typ tvål. När man kom in i ett konferensrum efter henne så hängde det kvar en lätt doft av tvätt som torkat utomhus typ. Svårt att beskriva men den luktade rent, jag fick samma känsla av doften som när man såg den gamla reklamen för Grumme tvättsåpa med en kvinna osm hängde tvätt på en skärgårdsö 😄 Finns det någon som kan gissa vad detta skulle kunna vara för parfym?
Kanske någon av Cleans parfymer? Fresh Laundry till exempel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka