Kür.. hårdrock?

Har haft planer länge på att göra ett program till en Tool låt som skulle passa råbra! Tyvärr har jag ingen häst som passar bara..men om några år så!

Precis min tanke- det KAN bli riktigt bra och så skulle det säkerligen "stå ut" lite ur mängden! ;)

Vem vet? Just för att det inte är så vanligt så kanske det öppnar ögonen mer för ritten? Tror iaf inte att det tar bort koncentrationen från själva ritten. :)

Blev inspirerad av den här tråden och hämtade lite hårdare skivor ...

MIN åsikt, med inkluderad okunskap om kür eller dressyr på hög nivå över huvud taget, tycker jag att det vore otroligt maffigt att inleda med, avsluta med och/eller lägga in lite explosiv musik i t ex en ökad galopp. Det kan förhöja intrycket ordentligt, tror jag.

Inleda med Run to the Hills (Maiden), Smoke on the Water (Deep Purple), Flight of Icaros (Maiden) eller Poison (Alice Cooper) tror jag skulle kunna bli bra. Av det jag orkat lyssna igenom nu.

Hårdrocken är väldigt underskattad. Dunka-dunka? De bra banden (enligt mig då) spelar avancerad och omväxlande musik, men som man måste lyssna på för att kunna uppskatta. Jag tror som sagt den skulle kunna bli väldigt maffig till vissa ekipage. Men inte hårdrock hela tiden, men vissa rörelser/ögonlick.. :love:

Nja, jag som inte lyssnar på hårdrock skulle ju föredra Prodigy Firestarter (fast inte versionen på Fat of the Land). Tänk introt till den, som låter lite som en varningssiren på en u-båt och så kommer Hästen...

Måste säga att jag skulle tycka att det var gräsligt!

Är själv gammal punkare, och har inget emot hårdrock heller, men jag skulle aldrig drömma om att rida kür till Ebba eller Pistols.

Men jag spyr av panflöjtar också, så det kanske är jag som är konstig ;)

Musikstilen i sig är nog inte det som har gjort att den inte använts ännu utan det beror nog mer på, skulle jag tro, att det finns få hästar som skulle kunna leva upp till musiken!
Musiken får ju inte förta intrycket av hästen vilket innebär att det ska till en väldigt powerful häst med jäkla massa tryck i om musiken ska komma till sin rätt... Annars tynger musiken ner hästen och kan få den till att se väldigt slätstruken ut. Och eftersom att det inte är lika ofta som man startar en kür så vill man ju inte gambla så mkt utan köra på lite mer säkra kort och då är det enklast att ligga lite mittemellan med musiken så att den passar även de dagar när hästen kanske är lite mera avslagen såväl som de dagar när det är tryck i den.
Har man en häst med massa tryck i också så kan det väl ofta vara så också att man försöker dämpa lite med musiken istället för att undvika för mkt "explosioner"...

Fram till förra året var det ett GP-ekipage (kommer dock inte ihåg vilket) som hade en kür med väldigt mkt trummor och lite hårdare tongångar. Tanken var nog där att försöka dölja att hästen var lite slätstruken och istället ge intrycket av lite power... men det blev verkligen precis tvärtom... det såg bara ännu mindre energiskt ut...
Synd bara att jag inte kommer ihåg vem sjutton det var...

Till en riktigt maffig häst kunde nog Rammstein funka. Annars så finns ju lite mer melodisk (och kommersiell) rock ala Nightwish eller varför inte Evanescence.
Jag har sett ovalbanetävlingar (med islandshästar) till tyngre musik och det funkade, men tung musik kräver nog maffiga hästar för att inte ta överhanden.

:D En liten skada jag har är att jag inte kan lyssna på en låt (oavsett musikgenre) utan att bedöma dess användarvänlighet i kür-perspektiv! :rofl:

Haha! Det fjantigaste är att jag alltid gillar låten om jag tror den skulle funka bra, även om det råkar vara rena dödsmetallen. Dressyrmupp är bara förnamnet.. :D

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 180
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 203
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Exile
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023